Ifølge IKT-avdelingen ved OsloMet har det vært en økning i svindelforsøk rettet mot ansatte på universitetet. Foto: Nils Martin Silvola
Ifølge IKT-avdelingen ved OsloMet har det vært en økning i svindelforsøk rettet mot ansatte på universitetet. Foto: Nils Martin Silvola

Svindelforsøk ved OsloMet

Svindel. Enkelte ansatte ved OsloMet har blitt misbrukt i svindelforsøk med gjennom epost.

Publisert

«Det er for øyeblikket en økning i epostsvindel der en direktør eller leder, tilsynelatende ber deg om en tjeneste. Typisk ved at du bes om å betale en regning, gavekort eller lignende. Navn og titler på enkeltansatte ved OsloMet er misbrukt.»

Svindelforsøk er et generelt økende problem i universitet- og høyskolesektoren.
Asbjørn Seim
Direktør i divisjon for digitalisering og infrastruktur, OsloMet

Det skriver IKT-avdelingen ved OsloMet i en e-post til universitetets ansatte tirsdag formiddag. E-posten ble sendt ut etter «uvanlig mange svindelforsøk». Ifølge IKT-avdelingen rammer svindelforsøkene på landsbasis bredt over flere sektorer.

— Veldig uheldig

Direktør i divisjon for digitalisering og infrastruktur ved OsloMet, Asbjørn Seim, sier at svindelforsøk er et generelt økende problem i universitet- og høyskolesektoren.

— Det er veldig uheldig at ansatte blir navngitt på denne måten. Det kommer som en konsekvens av lover som vi er pålagt å følge. Våre ansattlister er offentlige og lett tilgjengelige, sier Seim.

I dette siste svindelforsøket blir e-poster sendt fra yahoo-kontoer. IKT-avdelingen bemerker at det er viktig for ansatte å sjekke om e-poster blir sendt fra OsloMet-kontoer.

— Ikke mulig å løse problemet

Bakgrunnen for at OsloMet sendte ut en advarsel i dag er, ifølge Seim, at omfanget av svindelforsøk er så stort, og at innholdet er såpass autentisk, at det er lett å bli lurt.

— Vår leverandør av IT-tjenester, Uninett, anbefaler at vi øker bevissthet hos brukerne våre, slik at de bedre kan skille mellom ekte e-poster og svindel, sier Seim.

— Vil det være mulig å stanse svindelforsøkene?

— Jeg vil i utgangspunktet si at det ikke er mulig å løse problemet fullt og helt. Dels er det et spørsmål om kostnader, men det er også på grunn av vår avhengighet til leverandørens løsninger. Vi bruker for eksempel Microsoft som vår e-posttjeneste. I slike saker er vi avhengig av jobben Microsoft gjør for å hindre svindelforsøk, sier Seim, samtidig som han påpeker at IT-avdelingen overvåker og vurderer kontinuerlig svindelforsøkene.

Har du opplevd svindelforsøk finner du mer informasjon her.