«Trenger du ei jente?» er navnet på vinnerforslaget på årets gründercamp ved Institutt for estetiske fag. De kreative sjelene bak forslaget er Regina Pedersen, Melinda Linseth og Berit Guvsam. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
«Trenger du ei jente?» er navnet på vinnerforslaget på årets gründercamp ved Institutt for estetiske fag. De kreative sjelene bak forslaget er Regina Pedersen, Melinda Linseth og Berit Guvsam. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Til topps på boblende trafikal estetisk gründercamp

Kampanjen «Trenger du ei jente?» ble kåret til beste idé på gründercampen ved Institutt for estetiske fag.

Publisert   Sist oppdatert

De tre faglærerstudentene Regina Pedersen, Melinda Lindseth og Berit Guvsam kom i løpet av et snaut døgn på gründercampen opp med idéen om en kampanje som skal bevisstgjøre unge gutter til å være ansvarlige i trafikken.

Ifølge Trygg Trafikk, som var oppdragsgiver på campen, er ungdom mellom 15 og 24 år overrepresentert på statistikken over dødsulykker i trafikken. Unge gutter dør oftest, mens jentene som dør er guttenes passasjerer. Høy fart, rus og manglende bruk av bilbelte er årsak til ulykkene.

Bare for gutter

— Vi ville lage en kampanje som bare er rettet mot gutter. De fleste gutter er jo interessert i jenter, og vi foreslår å lage plakater som skal henges opp der bare gutter er, for eksempel guttedoer og guttegarderober, sier Regina Pedersen.

På plakatene skal det for eksempel bare stå «Trenger du ei jente?» og en QR-kode. Når den skannes inn kommer fortsettelsen av spørsmålet «…. til å ta på deg sikkhetsbeltet?»

Vinnerforslaget, som både vant studentenes egen pris og juryens førstepris, ble klekket ut i løpet av et intenst døgn på gründercampen som Institutt for estetiske fag arrangerer for studentene på faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk, i samarbeid med Ungt Entreprenørskap i Oslo. 

41 studenter fordelt på 11 grupper har arbeidet intenst med oppdraget de har fått, som går ut på å lage et konsept eller et produkt som Trygg Trafikk kan bruke for å påvirke ungdom til gode holdninger i trafikken. Når vinneren kåres, har de et intenst døgn bak seg med kreative øvelser, inspirasjonsforedrag, workshop, innlevering av skriftlige svar og presentasjoner.

Idéverksted

Khrono målte temperaturen et par timer etter at studentene hadde fått sitt oppdrag, som mange synes er vanskelig.

— Kanskje vi kan lage et holdningsskapende spill? En app? En drikk som kan være et alternativ til alkohol? En festival med konserter og informasjon? Et armbånd formet som et bilbelte kombinert med en holdningsskapende kampanje på sosiale medier?

Idéene surrer i lokalene der studentene sitter i grupper og prøver å være kreative, tenke nytt og innovativt, samarbeide, sette seg inn i et nytt tema på kort tid, arbeide under tidspress og lage en presentasjon - slik det skal være på en gründercamp.

— Vi har sittet her og trøkka i tre timer, men nå begynner det å løsne, sier jentene som jobber med idéen om et armbånd formet som bilbelte.

Prosjektleder Hilde Madsø Jacobsen er en av flere veiledere fra instituttet. De snakker med gruppene av studenter og gir tilbakemeldinger på idéene.

— Dette er et stunt som vi gjør for å få gründer-tenkningen på plass hos studentene. Vi ønsker at de skal trene på hele prosessen fra idé til gjennomføring og få med seg idéer som de kan bruke i sine fremtidige jobber. Mange av studentene kommer til å jobbe som kunst- og håndverkslærere i skolen, og vi ønsker at de kan være med og ruste fremtidige generasjoner til å skape sin egen arbeidsplass, sier hun.

Kan brukes

Det er sjuende gang instituttet arrangerer gründercamp. Tidligere oppdragsgivere har vært Fretex, butikken på Munch-museet, Den norske Turistforening, Syklistenes Landsforening, Norges Rugbylag og Øyafestivalen.

Etter at gruppene på årets gründercamp har presentert sine forslag og vinnerne er kåret, er prosjektleder Siri Persheim Kola fra Trygg Trafikk godt fornøyd.

— Vi ser mange muligheter for å bruke elementer fra alle gruppenes forslag, ikke bare vinnerne. Det er samtidig veldig inspirerende for oss å være her og se hvordan studentene, som jo for det meste er i målgruppen for vårt arbeid, tenker om hva som virker overfor ungdom, sier hun.

Helge Gjørven i Ungt Entreprenørskap Oslo er imponert over kreativiteten studentene viser.

— Presentasjonene var bra og spennvidden stor, så juryen hadde en vanskelig jobb, sier han. I juryen satt ellers instituttleder Åshild Vethal, førstelektor Tina Tvedt og Silje Hansen fra Trygg Trafikk. 

I slutten av måneden skal Ungt Entreprenørskap være med og arrangere en ny gründercamp på HiOA, da for 280 studenter ved Fakultet for helsefag.

Mange forslag

Foruten kampanjen «Trenger du ei jente?» var dette noen av forslagene som ble presentert av studentene:

  • Kondomer merket «Kjør forsiktig», og med tekst som for eksempel «Jevn fart, jevnt tempo - kjør forsiktig» eller «Ta deg god tid - kjør forsiktig».
  • Heltebelte: Et armbånd formet som et bilbelte, som skulle være et vennskapsarmbånd og med en tilhørende konkurranse på Instagram
  • Ølbrikke med teksten «I morgen kan bli et helvete» og på baksiden «Det finnes verre ting enn fyllesjuke» og bilde av en ulykkesbil
  • Holdningskampanje med sterke ulykkesbilder under tittelen «Er det dette som må til?», knyttet opp mot informasjon som man skanner inn via QR-kode