— Dette er bare så nødvendig, sa en av medstudentene da Karoline Sarilla, Guro Bommen og Ørjan Irgens presenterte sin idé om en fadderhåndbok. Foto: Eskil Wie
— Dette er bare så nødvendig, sa en av medstudentene da Karoline Sarilla, Guro Bommen og Ørjan Irgens presenterte sin idé om en fadderhåndbok. Foto: Eskil Wie

Studenter ønsker å gi faddere veiledning

Med en fadderhåndbok vil studenter sørge for at det blir mindre park-fyll i fadderukene.

Publisert   Sist oppdatert

— Da jeg var fadder, syntes jeg at det var vanskelig å finne informasjon, og det ville jeg gjøre noe med, sier Karoline Sarilla. 

Hun er en del av mediekollektivet SABOIR, som står bak prosjektet med å lage en håndbok for faddere ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Ideen er skapt i faget «Entreprenørskap og prosjektledelse i mediebransjen» på Medier og Kommunikasjon (MOK), Institutt for journalistikk og mediefag.

Tre torsdager med presentasjoner

På tre torsdager har studenter på MOK presentert rundt 15 ulike entreprenørideer. 

Torsdag 13. november er fadderhåndboken en av ideene som blir presentert. Håndboka er semesteroppgaven til SABOIR. Mediekollektivet består av Karoline Sarilla, Guro Bommen og Ørjan Irgens. 

Etter å ha undersøkt om opplevelser av fadderukene, kom gruppen fram til at flere faddere savnet informasjon, og at fadderbarn har savnet flere arrangementer uten fyll.

Info om pengestøtte

Derfor har de i fadderhåndboken gitt informasjon om hvor faddergrupper kan søke pengestøtte, og hva slags aktiviteter som kan være alternativer til å sitte i en park og drikke.

— Noe av det utfordrende med dette er å bevisstgjøre fadderne på ansvaret deres. Hovedoppgaven deres er ikke å skjenke fadderbarna. De skal gjøre nye studenter kjent med hverandre, studiet og institusjonen, fortsetter Sarilla. 

— Skikkelig nødvendig

Etter at gruppene har presentert sin semesteroppgave får de tilbakemelding fra en annen student, og SABOIR får tilbakemelding fra Anna M. Solberg (bildet under). 

— Dere har gjort godt arbeid, og dere presenterer ideen deres bra, sier Solberg.

Hun håper at håndboken også kommer som nettversjon, og tviler på om studenter kommer til å lese en trykt håndbok.

— Det er planen, bekrefter Ørjan Irgens.

— Dette er skikkelig nødvendig, er en medstudents umiddelbare reaksjon på fadderhåndboken.

Faglærer for «Entreprenørskap og prosjektledelse i mediebransjen», Robert W. Vaagan, er enig i at andre ting enn fyll bør stå på programmet i en fadderuke.

— Høgskolens tre kjerneverdier er mangfold, læring og nyskapning. Fyll er ikke en av dem, sier Vaagan.

Håper å kunne bruke informasjonen

For å gjøre fadderhåndboka så realiserbar som mulig, har SABOIR vært i kontakt med Jan Håvard Ryen ved HiOA, særlig for å få det grafiske i håndboken til å ligge nært høgskolens grafiske profil.

— Dette er en aktuell oppgave som kan komme faddere og fadderbarn til gode i arbeidet med studiestart, sier Ryen.

Han antar mye av innholdet i SABOIRs fadderhåndbok blir med hvis HiOA velger å distribuere en håndbok av den typen.

Til studiestart 2015

— Det kan være innhold som vi ikke har fanget opp som legges til. Grunnen til at vi har villet støtte dem så mye som vi har, er at vi håper å kunne bruke mest mulig av det de har skrevet, forklarer Ryen.

— Vi vil gjerne få laget en fadderhåndbok som baserer seg på studentenes arbeid til studiestart i 2015, sier han. Ryen opplyser også om at HiOA har egne sider for faddere med informasjon om fadderuka.

Magasin uten annoser

Anna M. Solberg, som ga SABOIR tilbakemelding, har selv utviklet et digitalt livsstilsmagasin for mote-, kunst-, musikk- og utelivsinteresserte i Oslo: The OH! Life. Hun er student på journalistikk, men valgte å følge MOK-faget i femte semester.

— Akkurat nå har vi motivasjon nok til å drive The OH! Life som et dugnadsprosjekt. Vi har frivillige skribenter som drives av å skrive om temaene og se sin egen byline på trykk. I framtiden håper jeg at vi kan ha ansatte, sier Solberg.

Hun vil ikke ha annonser i magasinet, og håper hun kan slippe det så lenge som mulig, men ser at det kan bli nødvendig for å skape inntekter. Solberg legger vekt på at magasinet er et journalistisk produkt, som følger Vær Varsom-plakaten.

Filmoppdrag

De to andre oppgavene som ble presentert torsdag, baserte seg på film-oppdrag.

— Vi ville lage promofilmer for bedrifter og musikkvideoer. Siden det er mer penger hos bedriftene, er det dét markedet vi sikter oss inn mot nå, sier kreativ leder i REVERS Produksjon SB, Solveig Bakken.

De ville være et SB - en student bedrift - blant annet for å kunne fakturere enkelt og lovlig. Som slagord har de: «Små filmer med stort innhold».