En milliard til videreutdanning av lærere

Regjeringen foreslår å bruke over en milliard kroner på videreutdanning for lærere.

Publisert   Sist oppdatert

I statsbudsjettet for 2015 foreslår regjeringen å øke videreutdanning for lærere med 500 nye plasser i vikarordningen og 1000 nye plasser i stipendordningen. Det betyr at fra høsten 2015 vil 5 050 lærere kunne få tilbud om videreutdanning.

Totalt foreslår regjeringen å bruke 1 milliard kroner på videreutdanning for lærere. Det betyr at regjeringen i løpet av sitt første år har tredoblet satsingen på videreutdanning av lærere, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Smuler til yrkesfaglærere

Som en del av yrkesfagsatsingen foreslås det i budsjettet å bevilge 8 millioner kroner til kompetansehevingstiltak for yrkesfaglærere.

Regjeringen foreslår også å legge om grunnstipendordningen. Bare elever fra familier med dårlig økonomi vil få stipendet, men av disse vil mange få økt stipend. Regjeringen foreslår også å innføre behovsprøving av bostipendet. Det betyr at noen vil få lavere stipendsats.

— Satsing for bedre skole

— Dette er en satsing som lærerne ønsker og som vil gi en bedre skole for elevene. Vår nye stipendordning for lærere og mer penger til kommunens vikarordning, ga rekord i antall søknader. Nå gir vi enda flere mulighet til å videreutdanne seg, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. 

Regjeringen vil fremme forslag om nye kompetansekrav for alle lærere som underviser i matematikk, norsk og engelsk. Denne endringen gjør det nødvendig å øke kapasiteten i videreutdanningstilbudet. 

— Vi mener at lærere skal ha fordypning for å undervise i de mest sentrale fagene. Ved at vi nå tilbyr flere plasser, kan kommuner og andre skoleeiere planlegge og organisere videreutdanning for sine lærere slik at de kan oppfylle kompetansekravene, sier Røe Isaksen. 

I tillegg til storsatsingen på videreutdanning, er det flere tiltak i budsjettet som gjelder opplæringssektoren. Regjeringen vil i 2015 blant annet legge frem en ny nasjonal realfagsstrategi med et tydeligere mål om at norske elever skal prestere bedre i realfagene. Utvikling av såkalte realfagskommuner blir et sentralt virkemiddel.