Ellen Møller og Inger Vagle presenterer prosjektet sitt for Khrono noen få dager etter at de mottok <span class="caps">LO</span>s likestillingspris i 2013.
Ellen Møller og Inger Vagle presenterer prosjektet sitt for Khrono noen få dager etter at de mottok LOs likestillingspris i 2013.

Med doktorgrad på jenter i bil og elektro

I fjor fikk de LOs likestillingspris. Denne uka disputerte yrkesfaglærerne Inger Vagle og Ellen Møller ved Universitetet i Roskilde.

Publisert   Sist oppdatert

Fjorårets vinnere av LOs likestillingpris, Inger Vagle og Ellen Møller, disputerte tirsdag ved Roskilde universitet. Tema for deres avhandlinger er «Jenter i bil og elektro».

Vagle og Møller er knyttet til Institutt for yrkesfaglærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). HiOA har et nært samarbeid med universitetet i Roskilde.

Likestillingsprisen

Inger Vagle og Ellen Møller fikk under fjorårets LO-kongress tildelt LOs likestillingspris. Den fikk de på bakgrunn av arbeidet de hadde utført med prosjektet for å få flere jenter til å velge elektro- og bilfag, og ikke minst til å fortsette og arbeide innenfor de mannsdominerte yrkene.

Les også: 

Det er svært sjelden at det er en dobbeltdisputas, at to stykker forsvarer sine avhandlinger sammen, men Roskilde universitet hadde godtatt dette fordi de to hadde vært sammen om prosjektet, og de to avhandlingene brukte det samme kildematerialet, skriver nyhetsportalen Fri Fagbevegelse.

Minoritet

Vagle og Møller har brukt kjønnsforskning for å analysere situasjonen for jentene i bil og elektro. Men de trekker fram at kanskje det viktigste er å se på jentene som minoriteter på de mannsdominerte arbeidsplassene.

Ved å se på jenter på mannsdominerte arbeidsplasser som minoriteter kan en også peke på strategier andre minoriteter bruker for å «overleve» i situasjonen. Ifølge Fri fagbevegelse har jentenettverket på utsiden av bedriftene også vært viktig.

Avhandlingen har tittelen: «Kjønn på dagsordenen gjennom to-, tre- og firepartssamarbeid innen elektrofag (bilfag) i det yrkesfaglige feltet i samarbeid med bilfag (elektrofag)». Mange vil stusse på bruk av ordet firepartsamarbeidet. Det Vagle og Møller sikter til er i tillegg til det tradisjonelle trepartssamarbeidet mellom bedrift, fagforening og myndighetene, at jentene gjennom sitt jentenettverk blir den fjerde parten i dette samarbeidet.

Prosjektet er et såkalt aksjonsforskningsarbeid. Dette innebærer at forskerne ikke bare sitter på utsiden og studerer, men er en del av prosjektet. Møller og Vagle har fungert som veiledere og i lang tid for å få prosjektet «Jenter i bil og elektro» på beina.

Nordisk samarbeid

Kommisjonen som bedømte arbeidet var nordisk.

Leder var Niels Werring fra Roskilde universitet, førsteopponenten Ewa Gunnarsson fra Luleå tekniske universitet. Den andre opponenten var Vibeke Andersen fra Aalborg Universitet København.

Les også: Intervju med Vagle og Møller på hioa.no