22 fagmiljøer ønsker status som Senter for fremragende utdanning
SFU. Det har kommet inn 22 søknader om status som Senter for fremragende utdanning. Se oversikten her.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
29. april var det frist for å søke om å bli en del av prestisjeordningen Senter for fremragende utdanning. Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) har fått inn 22 søknader fra landets universiteter og høgskoler.
Noen av fagmiljøene har vært med i tidligere søknadsrunder, mens andre er helt nye, skriver Diku på sine nettsider.
I november i fjor gjorde statsråd Iselin Nybø det klart at de 25 millionene hun har satt av til økt satsing på kvalitet i utdanningen i 2019 skal brukes på sentre for fremragende utdanning (SFU).
— Jeg vil at flere norske studenter skal få bedre og mer variert undervisning, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Nybø da.
Finalistene klare i slutten av juni
Nye sentre kan tildeles mellom 4 og 8 millioner kroner årlig i fem år. En sakkyndig komité vil gjøre en evaluering og utvelging av finalister innen utgangen av juni.
Søkere som velges ut som finalister vil få institusjonsbesøk av komiteen i uke 36 eller 39. Etter besøkene utarbeider ekspertkomiteen en innstilling for tildeling. Styret i Diku vil ta endelig beslutning om tildeling av SFU i desember 2019.
Diku skriver at medlemmene av den sakkyndige komiteen har bakgrunn fra flere ulike disipliner for å sørge for en bred tilnærming til vurdering av nye SFUer og at den består av en studentrepresentant for å sikre et studentperspektiv gjennom hele vurderingsprosessen.
Skal vurdere SFU-søkerne
Disse personene skal vurdere hvem som skal få SFU-status:
- Professor Stephanie Marshall, Queen Mary University of London, Storbritannia (Leder)
- Associate Professor, Astrid Elbek, Det Jyske Musikkonservatorium, Danmark
- Dr. Janusz Janczukowicz, Medical University of Lodz, Polen
- Professor Liudvika Leisyte, Technische Universität Dortmund, Tyskland
- Student Øystein Parelius, OsloMet, Norge
- Professor Richard Reece, University of Manchester, Storbritannia
- Associate Professor, Torgny Roxå, Lund Universitet, Sverige
Disse nådde fram i fjor
Ved den forrige tildelingen var det ni finalister og fire som nådde fram. De som nådde fram var:
- Universitetet i Oslo, CCSE - Center for Computing in Science Education
- NTNU, Engage - Centre for Engaged Education through Entrepreneurship (i samarbeid med Nord universitet)
- NTNU, EXcITEd - Excellent IT Education (i samarbeid med Nord universitet)
- Høgskolen i Lillehammer, CEFIMA - Centre of Excellence in Film and Interactive Media
Oversikt over søkere og vertsinstitusjon 2019. Eventuelle konsortiumspartnere er ikke inkludert i listen.
Senternavn | Vertsinstitusjon |
C21Enhance Centre for Enhancement of 21st Century Skills in Higher Education | UiT The Arctic University of Norway (NO-UiT) |
Centre for Excellence in Interprofessional Education | UiT The Arctic University of Norway (NO-UiT) |
Centre for Integrated Earth System Science Education | University of Bergen |
Centre for Integrated and transdisciplinary education in spatial planning | Norwegian University of Life Sciences |
Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment | University of South-Eastern Norway |
SCOPE - Center for excellence in medical and nurse education | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Ecology for Language Learning | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Center for foreign language education excellence in society | University of Bergen |
Be-Ing: Becoming Engineer | NTNU Fakultet for informatikk og elektronikk |
Centre for Computational Rhetoric Learning | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Centre for Experiential Legal Learning | University of Oslo |
Centre for Excellence in Education for BioMedical Laboratory Scientists | Western Norway University of Applied Sciences |
Centre for Performance-Based Electronic Music | University of Agder |
REDE - Resilience and Ethics in Dance Education | Oslo National Academy of The Arts (KHiO) |
Oslo Academy for Studies in International History | University of Oslo |
LEAD - Centre for Excellent Journalism Education | Volda University College |
Research-based Strategic Technological Approaches to Russian Teaching | UiT The Arctic University of Norway |
Centre of Interprofessional Interaction with Children and Youth | OsloMet – Oslo Metropolitan University |
Centre of Excellent Simulation and eLearning | University of Stavanger |
Centre for Learning Environment for Advanced knowledge and Deeper understanding | OsloMet – Oslo Metropolitan University |
Centre for Sustainable Health Care Education | University of Oslo |
Centre of Excellence in Nursing Education | University of Agder |
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!