Harald Nybølet er direktør for Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning. Foto: Diku

22 fagmiljøer ønsker status som Senter for fremragende utdanning

SFU. Det har kommet inn 22 søknader om status som Senter for fremragende utdanning. Se oversikten her.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

29. april var det frist for å søke om å bli en del av prestisjeordningen Senter for fremragende utdanning. Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) har fått inn 22 søknader fra landets universiteter og høgskoler.

Fakta

Sentre for fremragende utdanning (SFU)


SFU er en prestisjeordning for utdanning som ble opprettet i 2010.

Det finnes nå åtte SFUer.

SFU-status tildeles for fem år med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

Nokut hadde ansvaret, men fra 1. januar 2019 er nå Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitet i utdanningen).

Dette er de åtte sentere

Kilde: Nokut/Diku

Noen av fagmiljøene har vært med i tidligere søknadsrunder, mens andre er helt nye, skriver Diku på sine nettsider.

I november i fjor gjorde statsråd Iselin Nybø det klart at de 25 millionene hun har satt av til økt satsing på kvalitet i utdanningen i 2019 skal brukes på sentre for fremragende utdanning (SFU).

— Jeg vil at flere norske studenter skal få bedre og mer variert undervisning, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Nybø da.

Finalistene klare i slutten av juni

Nye sentre kan tildeles mellom 4 og 8 millioner kroner årlig i fem år. En sakkyndig komité vil gjøre en evaluering og utvelging av finalister innen utgangen av juni.

Søkere som velges ut som finalister vil få institusjonsbesøk av komiteen i uke 36 eller 39. Etter besøkene utarbeider ekspertkomiteen en innstilling for tildeling. Styret i Diku vil ta endelig beslutning om tildeling av SFU i desember 2019.

Diku skriver at medlemmene av den sakkyndige komiteen har bakgrunn fra flere ulike disipliner for å sørge for en bred tilnærming til vurdering av nye SFUer og at den består av en studentrepresentant for å sikre et studentperspektiv gjennom hele vurderingsprosessen.

Skal vurdere SFU-søkerne

Disse personene skal vurdere hvem som skal få SFU-status:

  • Professor Stephanie Marshall, Queen Mary University of London, Storbritannia (Leder)
  • Associate Professor, Astrid Elbek, Det Jyske Musikkonservatorium, Danmark
  • Dr. Janusz Janczukowicz, Medical University of Lodz, Polen
  • Professor Liudvika Leisyte, Technische Universität Dortmund, Tyskland
  • Student Øystein Parelius, OsloMet, Norge
  • Professor Richard Reece, University of Manchester, Storbritannia
  • Associate Professor, Torgny Roxå, Lund Universitet, Sverige

Disse nådde fram i fjor

Ved den forrige tildelingen var det ni finalister og fire som nådde fram. De som nådde fram var:

  • Universitetet i Oslo, CCSE - Center for Computing in Science Education
  • NTNU, Engage - Centre for Engaged Education through Entrepreneurship (i samarbeid med Nord universitet)
  • NTNU, EXcITEd - Excellent IT Education (i samarbeid med Nord universitet)
  • Høgskolen i Lillehammer, CEFIMA - Centre of Excellence in Film and Interactive Media

Oversikt over søkere og vertsinstitusjon 2019. Eventuelle konsortiumspartnere er ikke inkludert i listen.

Senternavn Vertsinstitusjon
C21Enhance Centre for Enhancement of 21st Century Skills in Higher EducationUiT The Arctic University of Norway (NO-UiT)
Centre for Excellence in Interprofessional EducationUiT The Arctic University of Norway (NO-UiT)
Centre for Integrated Earth System Science EducationUniversity of Bergen
Centre for Integrated and transdisciplinary education in spatial planningNorwegian University of Life Sciences
Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and AssessmentUniversity of South-Eastern Norway
SCOPE - Center for excellence in medical and nurse educationNTNU- Norwegian University of Science and Technology
Ecology for Language LearningNTNU- Norwegian University of Science and Technology
Center for foreign language education excellence in societyUniversity of Bergen
Be-Ing: Becoming EngineerNTNU Fakultet for informatikk og elektronikk
Centre for Computational Rhetoric LearningNTNU- Norwegian University of Science and Technology
Centre for Experiential Legal LearningUniversity of Oslo
Centre for Excellence in Education for BioMedical Laboratory ScientistsWestern Norway University of Applied Sciences
Centre for Performance-Based Electronic MusicUniversity of Agder
REDE - Resilience and Ethics in Dance EducationOslo National Academy of The Arts (KHiO)
Oslo Academy for Studies in International HistoryUniversity of Oslo
LEAD - Centre for Excellent Journalism EducationVolda University College
Research-based Strategic Technological Approaches to Russian TeachingUiT The Arctic University of Norway
Centre of Interprofessional Interaction with Children and YouthOsloMet – Oslo Metropolitan University
Centre of Excellent Simulation and eLearningUniversity of Stavanger
Centre for Learning Environment for Advanced knowledge and Deeper understandingOsloMet – Oslo Metropolitan University
Centre for Sustainable Health Care EducationUniversity of Oslo
Centre of Excellence in Nursing EducationUniversity of Agder















































Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS