Gir gass på digital eksamen
I Tromsø sitter it-eksperter og diskuterer videre framdrift for det nasjonale prosjektet for digital eksamen. På Høgskolen i Oslo og Akershus har de tidoblet antall digitale kandidater.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Klokken nærmer seg 12.00 og tiden er snart ute for eksamen i «programmering» på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Rundt halvparten har levert, mens resten av studentene taster febrilsk på pc-ene sine. Presis klokken 12.00 vil de bli kastet ut av systemet og oppgavene levert automatisk.
Det er stille i rommet før alle stolene plutselig skraper og jakkene hentes opp fra stolryggene. En av de siste eksamenene som avvikles digitalt denne våren på høgskolen er nettopp over, og de siste studentene tvinges til levering av systemet.
Nasjonalt prosjekt samlet i Tromsø
Uninett leder et nasjonalt prosjekt for utvikling av digital eksamen og levering i høgere utdanning. 23 institusjoner er med.
Prosjektleder er Freddy Barstad og denne uka har han samlet mange it-eksperter i prosjektet for å diskutere videre framdrift.
Dette var rett og slett mye bedre og enklere, enn å lage svar på oppgaver i programmering med penn og papir.
Torbjørn Fjelltun
Målsettingen er at man i mars 2016 skal være klar for å utlyse et anbud for løsninger på digital eksamen og vurdering.
I dag er flere leverandører involvert i piloter på ulike høgskoler og universiteter.
Veldig fornøyde kandidater
Studenter har tidligere kritisert høgskolen for å være håpløst gammeldagse, blant annet når de måtte gjennomføre eksamen i dataprogrammering med penn og papir.
Les også: Eksamen med penn og papir i programmering
Blant de som satt til nesten siste slutt på dagens eksamen i Programmering var Louise Harkinn (bildet over) og Wendy Ryen.
— Dette fungerte veldig bra. Jeg har ikke hatt noen problemer underveis. Det er jo sånn vi jobber i dette faget til hverdags, så jeg er veldig glad vi fikk muligheten til å ha denne eksamenen digitalt, sier Harkinn.
— Det har også vært snakk om eksamen i fysikk og kjemi digitalt, men her er jeg glad vi fikk levere på papir. Systemene er ennå ikke tilpasset disse fagene og det er mye kjappere å skrive formler med penn enn på pc, sier Harkinn.
— Dette var min siste eksamen i år, nå er det endelig sommerferie, sier Harkinn.
Ryen er minst like fornøyd som Harkinn med den digitale eksamenen.
— Det er så bra å bare kunne kopiere og lime inn, i stedet for når du først kladder, og så må skrive på nytt på innleveringen. Kjempefint opplegg, sier Ryen (bildet under).
— Mye bedre enn med penn og papir
Torbjørn Fjelltun går tredjeåret på elektronikk og informasjonssystemer. Det er ikke første gang han prøver seg på eksamen i programmering, men det er første gang han tar denne eksamen digitalt.
— Dette var rett og slett mye bedre og enklere, enn å lage svar på oppgaver i programmering med penn og papir. Det var helt nydelig rett og slett, og jeg rakk mye mer enn jeg har gjort tidligere, sier Fjelltun (bildet under).
Les også: Eksamen med penn og papir i programmering
Fjelltun forteller at han ikke er den eneste som tar denne eksamen på nytt.
— Et fag mange kanskje tar litt for lett på. Jeg håper det gikk bra i dag, sier Fjelltun.
Digital levering
Studiedirektør Marianne Brattland (t.v. bildet under) og prosjektleder Irene Lona (t.h.) er veldig fornøyd med HiOAs progresjon og arbeidet med digitale eksamener. Lona er midlertidig ansatt på HiOA, og har ansvaret for prosjektet som heter digital vurdering.
— Digital vurdering er en strategisk satsing for HiOA. Arbeidet har høy prioritet. Vi jobber med digitalisering for å bedre studiekvalitet for studentene på høgskolen, starter Marianne Brattland.
— Når vi snakker om vekst fra 1-12 prosent denne våren på digitalt avlagte eksamener gjelder disse tallene skoleeksamener. Målet er at 20 prosent av våre studenter vil avlegge skoleeksamen digitalt i 2015. Ca 60 prosent av alle innleveringer foregår nå digitalt, forteller Brattland.
— Det som er viktig for oss nå er at vi får med oss alle ledd, slik at eksamen nå også sensureres digitalt, og at vi ikke sitter og printer ut leveringene og så sender dem med bud eller pakke over natten, fortsetter hun, og legger til:
— Vi finner gode og praktiske løsninger for de få som av gode grunner finner det vanskelig å sensurere digitalt.
Frivillig å være med
Lona forteller at hun siden starten på HiOA bare har møtt interesse og entusiasme for prosjektet hun jobber med.
— Det er helt frivillig for de fagansvarlige om de vil være med på prosjektet, og mange har meldt seg. Det morsomme er at vi har jobbet med prosjekter på alle fakulteter, og alt fra langsvarsoppgaver, den type vi har hatt i dag, og også multiple choice-eksamener, forteller Lona.
I fjor testet HiOA både ut løsninger med ferdig oppsatte skole-pc-er til løsninger basert på at studentene har med egen pc. HiOA har nå gått over til å basere seg på at studentene tar med egen pc på eksamen.
— Departementet har sendt ut forslag på høring som gjør at vi kan forlange av studentene at de har egen pc. Vi håper det kan trå i kraft allerede neste høst, sier Brattland.
16 leverer på papir
På eksamen i programmering som Khrono får være med på avslutningen av, er det 16 studenter som har valgt å levere på papir.
— Det er ulike årsaker til dette, men foreløpig kan vi altså ikke kreve av studentene at de har egen pc eller leverer digitalt. Heldigvis har de fleste pc og vil gjerne jobbe digitalt, forteller Lona (bildet under).
— Vi setter opp reserve-pc-er som kan brukes for de studentene som får trøbbel med egen pc, så langt denne våren har dette fungert fint.
Lona forteller også at de har hatt opplæring blant eksamensvaktene, og at selv om noen har trukket seg fra vaktjobben har de fleste av vaktene valgt å fortsette, nå med utvidet digitalt ansvar.
— Det er utrolig mange som skal læres opp og mange små elementer som må være på plass når vi tar dette skrittet. Eksamen er et prosjekt der vi har nulltoleranse for feil. Det er utrolig viktig for oss at studentene føler seg hundre prosent trygge i situasjonen, og at de får levert som de skal, understreker Lona.
Brukes underveis
Det Lona nå håper på er at studentene også kan benytte de aktuelle systemene for digital vurdering underveis på kursene sine i løpet av semesteret.
— Da vil de kjenne løsningen bedre, og skuldrene senker seg enda noen hakk både for dem og oss når de kommer til digital skoleeksamen, sier Lona.
HiOA har tegnet utviklingskontrakt med to leverandører som 23 andre institusjoner nå også prøver ut, det er Inspera som er en norsk leverandør og Uniwise (Wiseflow) som er en dansk leverandør.
I mars 2016 skal Uninett sende ut anbud med levering av løsning til digital eksamen. Brattland og Lona ser for seg at Uninett kommer til å lage rammeavtale med flere leverandører så institusjonene har noe å velge i.
— Det som er flott nå er at vi har utviklingsavtaler med leverandørene som gjør at vi får lov til å påvirke utviklingen av løsningene direkte. Det er motiverende både for meg, men også for de fagansvarlige, sier Lona.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!