Dette er de viktigste forslagene til Aune-utvalget
Lovutvalg. Universitets- og høgskolelovutvalget foreslår ny ledelsemodell og fjerning av kjønnspoeng. Her er hovedpunktene i utvalgets forslag.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Saken oppdateres)
Dette er hovedpunktene i Aune-utvalgets forslag. Forslagene ble overrakt forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i form av en NOU (Norges offentlige utredninger) torsdag formiddag.
Du kan lese hele utredningen her.
Styrke studentenes rettssikkerhet
- Krav om to sensorer ved alle eksamener og prøver
- Blind sensur fjernes. Det skal sikre reell overprøving av første karaktervedtak, det vil si forvaltningslovens alminnelige regler for klage gjelder
- Sensur innen 15 virkedager etter klagefrist er utløpt
- Studentombudets mandat inn i loven, ingen kan instruere ombudet
- Studentorgan og studentenes rett til å bli hørt videreføres
- Rett til å bortvise student med forstyrrende adferd i undervisning
- Skikkethetsvurdering innføres som krav også for etter- og videreutdanninger knyttet til grunnutdanninger listet opp i forskriften
- Klage på andre vedtak enn eksamen: Viderefører dagens regler om systemer for klagebehandling. Presisering av at styret ikke kan instruere lokal klagenemnd, innretning nærmest mulig to-instansbehandling
- Flere institusjoner kan samarbeid om felles klagenemnd
Opptaksreglene
- Reglene om generell studiekompetanse videreføres
- Fjerner øvre aldersgrense på 24 år ved søknad om dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
- Fjerner kravet om særskilt vurdering i opptaksforskriften
- Fjerner hjemmel til å gi tilleggspoeng til det underrepresenterte kjønn
Tilrettelegge for bedre kvalitet
- Ny karakterskala i tillegg til dagens to. Skalaen som foreslås: Utmerket, bestått, ikke bestått
- Har vurdert at loven gir tilstrekkelig rom for varierte læringsformer
- Rett til å få eksamen på ønsket målform/videreutvikle norsk fagspråk
- Læringsmiljøutvalg med 50-50-fordeling mellom studentene og institusjonen videreføres
- Studentsamskipnadenes observatørstatus i læringsmiljøutvalget videreføres
- Tilretteleggingsplikten for studenter videreføres, også på Svalbard
Ansatte og midlertidige ansettelser
- Gjeldende bestemmelser videreføres, disponeres likt statsansatteloven
- Midlertidige ansettelser, tre kategorier: a) utdanningsstillinger, ph.d. og post doc ( kun én periode) b) lederstillinger på åremål c) andre midlertidige ansettelser, hjemmel i statsansatteloven
- Behov for at a) og b) blir hjemlet i universitets- og høyskoleloven
- Misforståelser om at ekstern finansiering = midlertidig ansatt. Institusjonene må jobbe med egen praksis og hovedregelen om fast ansettelse.
Endringer i ledelsesmodell, statlige institusjoner
- Styreleder skal være ekstern, oppnevnes av departementet (8-2 stemmer i utvalget)
- Institusjonen velger selv om den skal ha valgt eller ansatt rektor)
- Styret skal ha 11 medlemmer, hvorav: 4 velges av ansatte i undervisnings- og forskerstilling, 1 velges av teknisk administrativt ansatte, 2 velges av studenter, 4 eksterne medlemmer. To av de eksterne oppnevnes av institusjonen og to av departementet.
- Instrukser fra departementet skal være skriftlige
- Mer autonomi, større medbestemmelse for styrene
- Lovlighetskontroll av et styrevedtak kan kreves av tre eller flere av styremedlemmene. Kun overprøving av rettslig lovlighet, ikke overprøving av andre virderinger (8 mot 2 stemmer)
- Foreslår at det skal være lik vekting av stemmer for grupper av ansatte (7 mot 3 stemmer)
Nokut
- Anbefaler en evaluering av Nokuts rolle og oppgaver
- Reglene om akkreditering, tilsyn og Nokuts oppgaver videreføres
- Klargjøring av oppgaver og begrepsbruk
Forslag til ny lov paragraf 1-1 Formål
Universiteter og høgskoler skal
a) Frembringe og spre ny kunnskap basert på vitenskapelige og kunstneriske metoder i tråd med internasjonale standarder
b) Bidra til et høyt kompetansenivå i samfunnet
c) Bygge virksomheten på og utbre forståelse og respekt for menneskeverdet, åndsfrihet, likeverd, demokrati, likestilling og retsstatens prinsipper
d) Bidra til en miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling