Krakken Nils sitt nye liv

Studenter ved produktdesign har forvandlet IKEA-krakken Nils til helt nye produkter. Nå stilles gjenstandene ut for 30.000 besøkende.

Publisert   Sist oppdatert

En krakk er ikke nødvendigvis bare en krakk. I hvert fall ikke krakken Nils. Den kan både være en kjole, et teppe, en kube eller et tre.

Studenter i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) viser utstillingen «37 x NILS» påIKEA.

I samarbeid med den svenske møbelgiganten har studentene gjennom seks uker forvandlet den moderne krakken til helt nye produkter som kun består av krakkens opprinnelige materialer.

Nå stilles et utvalg av produktene ut på IKEA Slependen fram til mai.

SE OGSÅ:

Utfordrende prosjekt

— Hva om vi prøver å henge den opp?

To studenter stopper opp noen sekunder før de på nytt flytter rundt på gjenstandene. Det er mange vurderinger som skal tas når man setter opp en utstilling for første gang. Noen medstudenter sitter spent og ser på.

For om bare én time skal produktene deres vises fram for flere av IKEAs interiørdesignere og de mange tusen gjestene som besøker varehuset daglig.

Ny funksjon for krakk

Førsteårsstudent Tobias Berg Johannessen retter litt på en sekk som henger fra taket.

— Jeg ville lage en ting som har en funksjon. I likhet med krakken kan man også bruke sekken, sier han.

Utfra krakkens hvite trekk, og sorte trebein har han skapt en moderne ryggsekk. Det var det produktet han så størst mulighet i. Men å utvikle et nytt produkt fra et fra en ferdiglaget gjenstand har ikke bare vært lett.

— Jeg hadde aldri sydd med en symaskin før nå. Det har generelt vært veldig utfordrende, og jeg har måttet tenke mange skritt i forveien hele tiden. Men jeg er veldig fornøyd, sier Johannessen.

Medstudent Guro Sørbø Midtun valgte en helt annen vri enn Johannessen. Utfra den lille krakken har hun skapt en stor kongehus-inspirert kjole av høvlet tre.

— Når man skal lage en kjole er det jo naturlig å bruke stoffet. Men jeg fant raskt ut at jeg heller ville bruke de andre materialene, forteller hun og fortsetter:

— Men det var vanskelig å høvle bitene i riktig størrelse. Jeg måtte sitte fulle dager for å rekke å bli ferdig.

Bildeserie med noen av studentenes produkter.

— Hvor kan jeg kjøpe den?

I det klokken slår 12 kommer de ansatte ved IKEA ut for å se på utstillingen. De møter produktene med beundring. 

— Det første jeg tenkte da jeg så kjolen var «Hvor kan jeg kjøpe den?», sier Johnny Viersé.

Han har vært en del av juryen som plukket ut enkelte bidrag til utstillingen av de 37 gjenstandene.

— Jeg plukket ut bidrag fra førsteinntrykket og valgte ut det som stjal oppmerksomheten min.

Viersé jobber som communication and interior design manager for IKEA og forflytter seg hvert femte år til et nytt land for å jobbe med varehusene der. Han har flere ganger jobbet med studentprosjektet og mener det gir studentene en unik mulighet.

— Ikeas-designere må ta utgangspunkt i pris, funksjon og holdbarhet. Som student kan man tenke større og utfolde seg mer fordi det er færre begrensninger.

— I tillegg får de jo stilt ut produktene for et større publikum. Når potensielt 30 000 besøkende ser disse produktene kan det være de tar bilder og legger det ut på en blogg. Plutselig kan noen få en telefon fra et av de større designhusene.

Høy kvalitet

Sammen med Mikkel Wettre ønsket Vibeke Sjøvoll å vise produktdesignstudentene at ting ikke trenger å være som de er. «37 x Nils» er fjerde gang de samarbeider med IKEA.

— Ved å gi studentene en transformasjonsoppgave har vi ønsket å vise dem at ikke alt handler å skape noe nytt. Hadde studentene fått råmateriale i stedet for et ferdig produkt tror jeg ikke de hadde endt opp med de produktene som vi viser fram nå, sier Sjøvoll.

Hun er stolt over studentene og mener de leverer gode produkter.

— Det er kjempehøy kvalitet på produktene, særlig med tanke på at de har hatt kort tid og at de er førsteårsstudenter. Å jobbe med prosjektet har vært kjempegøy og det er alltid moro å få overraskelser.

Bildeserie fra åpningen fredag før påske: