Med denne forretningsmodellen utfordrer studentene Sondre Flovik (27) (t.v) og Robin Amir Rondestvedt Moudnib (25) mange av de etablerte sosiale mediene. Foto: Privat
Med denne forretningsmodellen utfordrer studentene Sondre Flovik (27) (t.v) og Robin Amir Rondestvedt Moudnib (25) mange av de etablerte sosiale mediene. Foto: Privat

Studenter ble konfrontert av advokat etter de lanserte utfordrer til Instagram

Innovasjon. To studenter ved Universitetet i Agder har lansert et sosialt medium som skal gjøre likes om til penger.

Publisert   Sist oppdatert

Studentene Robin Amir Rondestvedt Moudnib (25) og Sondre Flovik (27) ved Universitetet i Agder (UiA) står bak Studentbedriften Decentralize IT AS og det nye sosiale mediet de har kalt «Deegram». Noe av konseptet til den sosiale plattformen er at mange likes gir økonomisk uttelling i form av kryptovaluta.

Vi vil at Deegram skal være noe mer enn det sosiale medier er i dag, der det bare er aksjonærene som tjener på det.
Robin Amir Rondestvedt Moudnib
Student og oppretter av Decentralize IT og Deegram

— Vi kan gjøre likes om til penger, skriver studentene bak ideen, på sine nettsider.

Med denne forretningsmodellen utfordrer de mange av de etablerte sosiale mediene. Nå har Facebook og Instagram sendt advokater på Deegram/Decentralize IT.

Snur konseptet på hodet

deegram.com skriver studentene at det tross alt er brukerne av de sosiale mediene som er grunnen til at sosiale medier er så stort.

«Likevel, de store selskapene eier dataene våre og får enorm profitt av dette. Er det rettferdig?» spør de.

Studentene ønsker å snu dette konseptet på hodet og belønne brukerne som bidrar til plattformen.

— Hver uke blir belønningen utbetalt i samsvar med stemmene, og det er allerede en million brukere i ekosystemet STEEM som er mulige velgere for ditt innhold, skriver de.

Navnestrid

Instagram LLC og Facebook Inc. ved Advokatfirmaet Zacco AS i Oslo, skal ha sendt tre skriv hvor de argumenterer mot at Decentralize IT skal få benytte navnet, fordi det kan minne om Instagram, skriver Fædrelandsvennen.

— Hvorfor tror dere advokaten til Instragram og Facebook har tatt kontakt med dere?

— Fordi vi har fått godkjent varemerkenavnet Deegram i det norske patentstyret. Jeg har en teori om at advokatfirmaet har som oppgave å saumfare registeret etter potensielle trusler til Instagram og Facebook, sier Robin Amir Rondestvedt Moudnib til Khrono.

Advokatfirmaet mener blant annet at deres klienters retningslinjer forbyr bruk av ordene «Insta» og «Gram» som del av et navn eller en merkevare.

Da advokatfirmaet Zacco AS tok kontakt med dem og ba dem om å fjerne seg og avslutte all aktivitet tok Moudnib og Flovik selv kontakt med advokat. Disse advokatene sa at Instagram ikke har beskyttelse på «gram»-ordet og at de ikke skulle bry seg. Dermed svarte studentene at «nei», de kom ikke til å legge ned virksomheten.

— Et nei er et nei sa jeg da de ringte. De er tydelige på at deres klienter har store ressurser til å kjempe. Nå er vi i en prosess og det blir spennende å se hva som skjer. Patentstyret må nå enten gi oss medhold eller gå tilbake på det de avgjørelsen de har tatt, sier han.

Kultur for entrepenørskap ved UiA

Robin Amir Rondestvedt Moudnib er en av studentene bak Deegram. Foto: Privat
Robin Amir Rondestvedt Moudnib er en av studentene bak Deegram. Foto: Privat

Moudnib og Floviks bedrift er en del av UiA Nyskaping og studentene er snart ferdige med mastergradene sine i IT. Robin Amir Rondestvedt Moudnib er også studentrepresentant i universitetsstyret til Universitetet i Agder.

— Det har vært en satsing på UiA Nyskaping, og det begynner å bli en ordentlig kultur for entrepenørskap på universitetet. Det har vært veldig fint å ha fast kontorplass, ha sparringsparntere å bli sendt på konferanser på universitetets regning. Dette er gode tiltak. Nå holder jeg og noen gjesteforelesninger - og det er det minste jeg kan gi tilbake, sier han.

Vil utgjøre en forskjell

Moudnib sier til Khrono at planen er å ha en million brukere innen 2024, men at Deegram fortsatt er i en testfase nå.

— Hva er det beste dere kan håpe på med appen?

— Å utgjøre en forskjell - at den er samfunnsyttig på en eller annen måte. Vi vil at Deegram skal være noe mer enn det sosiale medier er i dag, der det bare er aksjonærene som tjener på det, sier Moudnib til Khrono.

Moudnib sier at selskapet blant annet har gått inn i partnerskap med to veldedige organisasjoner i Bangladesh, slik at det er mulig for brukerne av Deegram å donere pengene de tjener til dem om de ikke vil beholde dem selv.

— Målet er at vi kan være med å bidra til at slike tiltak kan bli finansiert. Det skal være lov å tjene penger, men det er fint at det ikke bare handler om kapitalisme, sier han.

— Hvordan skal dere få profitt hvis dere deler ut penger til brukerne av appen?

— Vi som eier selskapet får 15 prosent av inntjeningen til å drifte og vedlikeholde appen. Konseptet er bare snudd om. Verken staten eller brukerne tjener på Facebook i dag, men det hadde vært mulig, sier han.

Khrono har ikke lykkes i å få kontakt med advokat Frode André Moen i advokatfirmaet Zacco.

Siste fra Khronos forside: