Sommerens helter

Publisert - Sist oppdatert

Bodil Kjesbo Risøy, på Høgskulen på Vestlandet, framhever studentene som tar sommerkurs i matematikk for å prøve å kvalifisere seg til lærerutdanningen, som sommerens helter.

Det er underlig å være på jobb på en høgskole midt på sommeren. Gangene som vanligvis yrer av liv gjennom hele studieåret er nå helt forlatt. Det er kun i det ene hjørnet av bygget vi hører velkjente lyder fra studenter og lærere i fult arbeid med forkurset i matematikk.

Dette er sommerens helter! Dette er studenter som er godt motiverte til å begynne på lærerutdanning. De ofrer sommerferie eller sommerjobb for å få en plass ved grunnskolelærerutdanningene. Jeg tenker de gjør en god investering denne sommeren. Lykkes de med sommerens innsats har de mulighet til å starte på grunnskolelærerutdanningene, og er sikret en god jobb i fremtiden.

I år som i fjor har Høgskulen på Vestlandet (HVL) avtale med Metis Privatistskole til å undervise på sommerkurset i matematikk. De gjorde en utmerket jobb i fjor, og vi regner med årets studenter blir like godt ivaretatt. I fjor hadde vi en av landets laveste strykprosent på eksamen etter forkurset, 61,5 prosent. Dette er en svært høy strykprosent, men likevel har vi like mange optimistiske studenter i år.

Det menes mye om firerkravet i matematikk, men forkurset gir i alle fall flere kandidater en mulighet til å klare kravet. Jeg tok en prat med lærerne som underviser og noen studenter for å høre om hva de mener om kurset.

Joakim Osland, lærer ved Metis Privatistskole, forteller at det er flinke studenter han har og at de som følger undervisningen har all mulighet til å klare eksamen. Han fremhever likevel at det er høye krav. Han gjennomgår to års pensum på to uker, og så er det to uker med repetisjon. Dette er ikke en alminnelig sommerskole; dette er knallhard jobbing.

De ofrer sommerferie eller sommerjobb for å få en plass ved grunnskolelærer-utdanningene.

Bodil Kjesbo Risøy
Høgskulen på Vestlandet

Studentene jeg snakket med er godt fornøyde. De skryter av læreren sin. De forteller at de er glade for muligheten de har fått til å ta matematikkurset, men synes likevel det er kjipt å bruke sommeren på matematikkurs. Da jeg snakket med dem, var det likevel noe helt annet som kom i fokus. De var opptatt av å få studieplass ved lærerutdanningene. Det skinte gjennom at dette er topp motiverte studenter. Disse studentene vet hva de vil – de vil bli lærere. Som den ene studenten sa: «Om opptakskravet for oss var å skrive motivasjonsbrev, hadde alle vi fått plass». Motivasjonen er det ingen ting å si på i denne studentgruppen.

På landsbasis i fjor var strykprosenten 75 prosent. 118 av de 485 studentene som gikk opp til eksamen etter sommerkurset bestod. Jeg er spent på hvordan det går i år. Vi trenger flere studenter ved grunnskolelærerutdanningene og vi prøver å ivareta studentene på sommerkurset på best mulig måte, men det er studentene selv som må stå på og gjøre jobben.

Studentene jeg snakket med i dag var en knippe supre lærerstudentkandidater. Jeg håper jeg møter alle igjen ved studiestart 14. august.

(Innlegget er først publisert på Bodil Kjesøy Risø sin blogg.

debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Rettssak. Jeg følger saken til Jens Petter Berg med forskrekkelse og opplever behandlingen av ham som svært urettferdig og sterkt foruroligende, skriver førstelektor Kirsten Ribu ved HiOA.

Studenter som skal på utveksling, praksis og feltarbeid i utlandet – spesielt til utviklingsland – bør lære om gode prinsipper og verktøy for etisk bruk av sosiale medier.