Sammen mot felles mål
Høgskolen har ambisiøse målsettinger som vi som rektor og høgskoledirektør mener er realistiske å nå.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi vet hvor vi vil, og vi arbeider kontinuerlig med hvordan vi skal komme dit vi ønsker. Og i mellomtiden gis det god og solid utdanning til våre dyktige studenter, og det forskes på problemstillinger som kommer samfunnet og praksisfeltene til gode.
I en stor utdannings- og forskningsinstitusjon med så ambisiøse mål som vi har, er vi nødt til å fordele oppgavene oss imellom. Ingen er tjent med at vi tråkker i beina på hverandre.
I universitets- og høgskolesektoren er den normale ledelsesmodellen en valgt rektor som arbeidende styreleder og tilsatt administrerende direktør. Rollene våre er beskrevet i universitets- og høgskoleloven. Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet og fører tilsyn med denne. Administrerende direktør er øverste leder for den samlede administrative virksomhet ved institusjonene, og er ansvarlig for å forberede saker til institusjonens styringsorganer og for iverksetting av de vedtak som treffes. Administrerende direktør er også ansvarlig for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med de vedtak som er gjort av styret.
For oss fungerer rollefordelingen godt. Vi samarbeider tett og avklarer underveis hvem som gjør hva. Noen kan kanskje stille spørsmål om hvorfor det er den ene som uttaler seg i en sak og ikke den andre. Det er selvsagt en vurdering ut i fra rolle, men også ut ifra en hensiktsmessig oppgavefordeling oss i mellom.
Fusjonen i 2011 har krevd mye tid og oppmerksomhet for å utvikle felles strukturelle løsninger. Den strategiske planen Strategi 2020, organisasjonsstruktur, regelverk, tekniske løsninger og mye annet er på plass. Vi har utviklet et felles verdigrunnlag, felles lederverdier og er på vei inn i et viktig arbeid med å utvikle en felles institusjonskultur. Det er vanskelig og krevende, for vi har ikke to ulike høgskolekulturer slik noen opplever, men mange ulike miljøer som utgjør Høgskolen i Oslo og Akershus. Det handler om «sånn gjør vi det hos oss». HiOA må utvikle en sterkere felles identitet og stolthet for eget arbeidssted og studiested. Det arbeidet kan ikke vi som rektor og høgskoledirektør gjøre alene – det er vi mange som er sammen om.
Vi ønsker å bruke enda mer tid sammen med medarbeidere ute i organisasjonen for å lytte og snakke med dere som bidrar til at våre om lag 16.000 studenter får en profesjonsutdanning av ypperste merke. Vi ønsker å bruke tid på å vite mer om hvor skoen trykker i arbeidet med å videreutvikle HiOA til å være i front på profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid, i tett dialog med praksisfeltene. Dette er i tråd med målene som Strategi 2020 slår fast. For vi vet, og dere vet, at vi må jobbe sammen for å nå disse målene. Det gjør også vi som rektor og administrerende direktør.
Arbeidslivet trenger medarbeidere med oppdatert kunnskap og ferdigheter. Framskrivinger viser at det er stort behov for arbeidskraft innenfor områder som barnehage og skole, helse- og sosialtjenester, økonomi, ledelse og teknologi. Dette underbygges av forskningsmeldingen fra 2013 som vektlegger sammenhengen mellom utdanning og forskning, og som har satt fem nasjonale mål for forskning. Flere av målene er særlig relevante for oss, men vi vil trekke fram målet om «forskningsbasert velferdspolitikk og profesjonsutøvelse i velferdstjenestene».
HiOA kan og vil bidra til videre velferd og verdiskaping. Alle medarbeiderne ved høgskolen bidrar hver på sin måte til at vi får det til. Alle har viktige roller i organisasjonen som hver på sitt vis bidrar, enten det er gjennom undervisning, forskning, studentrekruttering, IKT, renhold, utbetaling av lønn eller annet.
Alt vi gjør, må vi gjøre innenfor de økonomiske rammene vi har. Det betyr kort og godt at vi må jobbe bedre sammen, vi må jobbe smartere, og vi må finne bedre løsninger. Vi må forenkle og forbedre de administrative arbeidsprosessene. Dette arbeidet har vi satt i gang gjennom Organisasjonsutviklingsprogrammet (OU-programmet). Arbeidet er forankret i strategien som styret har vedtatt. «HiOA skal utvikle seg til et lærende og nyskapende arbeidssted som organiserer og utvikler virksomheten og ressursene målrettet og effektivt.»
En avgjørende forutsetning for endring slik at mer ressurser kan frigjøres til utdanning og forskning, er god og kompetent ledelse. Det krever lederutvikling. Hvis vi skal gjøre arbeidet på nye og bedre måter, er det ikke bare nyttig, men helt avgjørende, med friske blikk på organisasjonen. Våre egne ledelses- og organisasjonsforskere skal først og fremst brukes der vårt samfunnsoppdrag ligger, nemlig å utdanne kandidater til profesjonene og til å drive forskning og utvikling, ikke utstrakt konsulentarbeid i egen organisasjon.
Vi er overbevist om at lederutviklingsprogrammet vil gjøre HiOA bedre i stand til å møte de utfordringene institusjonene står overfor i årene som kommer.
Samtalen om hva HiOA er, og hvordan vi jobber sammen mot målene vil fortsette. Uenighet, motsetninger og spenninger skal og bør det være ved en akademisk institusjon som vår. Vi må lære å se en styrke i det.
Rektor skal i høst besøke alle instituttene for nettopp å samtale videre, men allerede torsdag 5. september kan du møte oss i en interaktiv TV-sending. Da vil temaet være «Sammen mot felles mål», og vi vil diskutere utviklingen ved HiOA med noen av våre medarbeidere. Vi ønsker at du skal delta underveis med dine innspill og spørsmål!
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!