Mangler engasjement for PhD-studentene

Merethe Skårås og Anders Breidlid mener festtaler om doktorgradsstudenter blir dårlig fulgt opp på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) uttales det at man setter internasjonalisering høyt og det oppfordres til utenlandsopphold i løpet av stipendiattiden. Denne oppfordringen og alle uttalelsene om internasjonalisering står i sterk kontrast til praksis der pliktarbeid, ofte i form av fast undervisning, forhindrer mange av PhD-studentene å reise ut.

Dersom en får til å reise ut, må en jobbe dobbelt når en kommer tilbake for å dekke opp pliktarbeidet, noe som gjør det lite attraktivt å gjennomføre utenlandsopphold. Å fullføre PhD-graden på normert tid innebærer derfor mer arbeid for PhD-studenter ved HiOA enn ved andre høgskoler og universitet.

Gratis tilgang til dagsaktuell programvare for dataanalyse og behandling av data ble først tilbudt våren 2015 og da ingen kurs i bruk av programvaren. Det begrensede programvaretilbudet fører til at stipendiatene må bruke av egne prosjektmidler for å kjøpe lisens på programvare. I tillegg er PhD-studentene prisgitt å få plass på kurstilbud ved andre høgskoler eller universitet i bruk av programvare.

For PhD-studentene på HiOA finnes det et svært begrenset kurstilbud utover obligatoriske kurs som inngår i doktorgraden. Oppdatert utstyr og veiledning i bruk av utstyr for datainnsamling er vanskelig å få. Ved å bruke egne stipendiatmidler til å kjøpe utstyr og programvare blir det lite igjen til å formidle egen forskning.

Daglige møteplasser for stipendiatene ved Utdanningsvitenskap for lærerutdanning finnes ikke. De fleste sitter på sine institutt nær sin fagseksjon og stipendiatgruppen har ingen daglig kontakt. Dette har innvirkning på det faglige arbeidet siden det er begrenset med faglige møteplasser.

 Å fullføre PhD-graden på normert tid innebærer derfor mer arbeid for PhD-studenter ved HiOA enn ved andre høgskoler og universitet.

Merethe Skårås og Anders Breidlid

Ledelsen ved programmene understreker til stadighet viktigheten av å fullføre PhD-utdanningen på normert tid. Det er også for stipendiatene et mål å fullføre på normert tid. Men som PhD-stipendiat ved HiOA er konkurransevilkårene for dette ikke det samme som ved andre høgskoler og universitet når det gjelder utenlandsopphold, arbeidsbyrden i pliktarbeidet, tilgang til utstyr og programvare, kurstilbud og faglige og administrative støtteordninger.

Det ser ut til at HiOA ikke har de ressurser som er nødvendige for at PhD-studentene skal få en så optimal forskningsperiode som mulig. Kan en grunn være at  forholdstallet mellom administrativt og faglig ansatte ved HiOA er veldig skeivt i favør administrativt ansatte, at HiOA simpelthen ikke får frigjort nok ressurser til faglig arbeide, bl.a til doktorgrads-utdanningen, fordi for mye av budsjettet belastes det administrative apparatet. Som Khrono meldte for en stund siden må HiOA kutte 140 administrativt tilsatte for å ligge på landsgjennomsnittet når det gjelder forholdstallet administrativt- faglige ansatte.

Oddgeir Osland ved senter for profesjonsstudier er inne på noe når han sier: «dataene indikerer at en bør sette i gang et systematisk arbeid for å frigjøre stillinger fra administrasjon og over mot kjerne-virksomheten undervisning 
og forskning.» Spørsmålet er om HiOA har satt i gang et arbeid på dette området og hva HiOA vil  gjøre for å bedre forholdene for stipendiatene.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS