Fire studenter danset seg inn i Nasjonalballetten
Fire av årets avgangsstudenter ved bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo har kommet seg gjennom et trangt nåløye og er tatt opp i ungdomskompaniet til Nasjonalballetten.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Rett fra ungdomsskolen begynte de fire danserne på bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
Nå er drømmen om en karriere som ballettdanser i ferd med å gå i oppfyllelse for Elise Nøkling-Eide, Astrid Lyngstad, Nora Elise Augustinius og Sindre Bentsen. De er tatt opp ved Nasjonalballetten Ung, som er ungdomskompaniet til Norges eneste arbeidsplass for klassiske ballettdansere; Nasjonalballetten.
— Vi er kommet et godt stykke på vei, ihvertfall, er den nøkterne meldingen når vi møter dem innimellom avgangsforestillingene ved KHiO.
Unge studenter
Der har de trent 5-7 timer per dag, og fått en utdanning som har gitt dem en bachelor, og samtidig generell studiekompetanse på videregående skoles nivå. De var bare 15 år da de begynte på ballettutdanningen, for det nytter ikke å vente til vanlig studiealder hvis man skal bli klassisk ballettdanser.
Jeg ser flere hundre unge dansere på prøvedansing rundt i Europa, og at de fire beste jeg har sett er norske og kommer fra KHiO - det er virkelig en sann glede.
Ingrid Lorentzen
— Det var en overgang å begynne her, det føltes ikke som skole selv om vi har hatt litt norsk, engelsk, filosofi og samfunnsfag også, forteller de.
Etter en sommer med sommerkurs ved ballettkompanier i utlandet, stiller de på jobb i Nasjonalballetten i august. Litt ferie er det også blitt tid til, men ikke for mye.
— Så det er en karriere som ballettdansere dere ønsker dere?
— Ja, vi elsker det jo. Det er fantastisk å få holde på med det vi elsker, sier Astrid Lyngstad og ser litt på de andre:
— Elsker vi det hver dag egentlig? Noen ganger hater vi det, men når vi står på scenen er det alltid bra. Det er de vi jobber for; å stå på scenen.
Tøft for kroppen
Alle fire sier at de absolutt ser for seg en karriere som danser, selv om det er hardt for kroppen. Nora har nylig skadet benet, hun har fått en stressfraktur i foten, men satser på å være bra til august. Sindre Berntsen er på vei for å ta MR-undersøkelse av hoften.
— Jeg har tatt sju MR, tror jeg det er. Det er blitt en del skader, forteller han, mens han sitter mellom jentene.
— Hvordan har det vært å være eneste gutt?
— Det går fint, vi har et veldig godt miljø. Men noen ganger hadde det vært fint å hatt noen flere gutter å trene med. Vi trener jo på litt andre ting enn jentene, mye løft, sier han.
I løpet av studietiden har de deltatt i flere forestillinger ved Nasjonalballetten, i tillegg til egne produksjoner på skolen
— Det har vært veldig bra for oss å få være med på forestillinger i Nasjonalballetten, og det har jo også gjort at de har fått sett oss. Det har nok vært vel så viktig for at vi kom inn som selve audition, mener de.
Beste kullet
Lærer John Magnus Johansen er programansvarlig for klassisk ballett på Kunsthøgskolen i Oslo.
Han er over seg av begeistring over at fire av danserne i avgangskullet har klart å komme seg inn i Nasjonalballetten Ung.
I alt var det åtte dansere som begynte for tre år siden og seks av dem fullførte. Totalt var det 22 dansere på de tre trinnene i studieåret som nå er over.
— Dette er antagelig det beste kullet vi har hatt på KHiO. De er fantastisk gode , de som har kommet inn i Nasjonalballetten Ung. De andre får det nok noe vanskeligere, men vi prøver å hjelpe dem med jobb, og vi gir dem generell studiekompetanse slik at de kan ha en plan B, sier han.
Johansen sier at det ikke er lett å rekruttere norske dansere.
— Derfor er jeg veldig glad for at det er fire norske som går inn i Nasjonalballetten Ung nå, og ikke minst at det er en norsk gutt, sier han.
Klyper seg i armen
Ballettsjef Ingrid Lorentzen sier at hun er utrolig glad for å få fire unge, norske dansere fra Kunsthøgskolen i Oslo inn i Nasjonalballettens ungdomskompani.
— Jeg ser flere hundre unge dansere på prøvedansing rundt i Europa, og at de fire beste jeg har sett er norske og kommer fra KHiO - det er virkelig en sann glede, sier hun.
— Jeg blir nesten litt panegyrisk, men at dette skjer nå er til å klype seg i armen av. Jeg har nesten ikke ord for det, sier hun.
Nasjonalballetten Ung ble etablert i 2015 og har hatt et tett samarbeid med KHiO. Studentene mener at det at de har blitt sett og fått være med på forestillinger i Nasjonalballetten underveis i studiet er avgjørende for at de er blitt tatt opp i ungdomskompaniet.
— Studentene mener at dette er viktigere enn at de gjorde det bra på audition. Ser du det også slik?
— Ja, absolutt. Det at vi har sett dem i arbeid og på forestillinger er avgjørende, sier hun.
Skreddersyr dansere
Hun sier at samarbeidet med KHiO har hatt stor betydning på flere måter.
— Vi får en nærkontakt og utdanningen har rettet seg inn mot det som vår signatur: den klassiske arven og Kylián-repertoaret. Dermed blir den skreddersydd for Nasjonalballetten, som er den eneste stedet i Norge du kan få jobb som klassisk danser, sier hun.
Tidligere hadde Nasjonalballetten en aspirantordning, men Lorentzen sier at det er blitt noe helt annet etter at de har fått et eget ungdomskompani som har egne produksjoner.
— De har et eget repertoar med i alt ni balletter så langt. Dermed får de danset mye mer enn aspirantene, som bare fikk være med på enkelte forestillinger og kunne ha lange perioder der de ikke fikk danset. Så dette ene grepet med på etablere Nasjonalballetten Ung har virkelig vært vellykket, sier hun.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!