Profesjonsutdanning og dannelse
Hva er sammenhengen mellom profesjonsutdanning og danning? Rektoratet inviterte onsdag til fjerde og siste seminar i dannelsesrekka. Gikk du glipp av det? Se seminaret på Khrono.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Høgskolen har belyst ulike sider ved dannelsesbegrepet i seminarer denne våren. Sist gang var det demokrati som ble belyst. I dag er det selveste kjernen i høgskolens «oppdrag» profesjonsutdanningene som skal belyses i et dannelsesperspektiv.
Seminaret ble sendt live av høgskolens medieseksjon og opptaket kan du se her:
Slagstad først ut
Det var Rune Slagstad som var førstemann ut i onsdagens seminar. Han snakket om: Hvordan kan profesjonsutdanning gi dannelse? Historiske perspektiver og aktuelle utfordringer.
Onsdagens program var delt opp i tre bolker: Danning og samfunn. Historiske og flerkulturelle perspektiver, Danning og kritisk tekstkompetanse og sist Kjønn, yrkesdanning og demokrati.
Har laget programmet
Høgskolelektor Hedvig Skonhoft Johannesen og førsteamanuensis Per Anders Aas har hatt som oppdrag fra rektoratet og Knut Patrick Hanevik, dekan ved LUI, å sette sammen et program om dannelse og profesjonsutdanning. I et intervju med hioa.no forteller de at målet med seminaret er å se dannelse i et større perspektiv, men også å se på praksisnære tilnærminger til dannelse.
Hele intervjuet med de to leser du på høgskolens hjemmesider.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!