Dekan Knut Patrick Hanevik ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har fått jobben med å finne ut hvilken faglig profil HiOAs nye campus i Lillestrøm skal ha. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Skal finne ut hva som skal til campus på Lillestrøm

Helse- og sosialfag kan bli kjernen på den nye campusen til Høgskolen i Oslo og Akershus på Lillestrøm.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dekan Knut Patrick Hanevik ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier leder arbeidet med å finne ut hvilket faglig innhold det skal være på den nye campusen til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i Lillestrøm.

Spørsmålet var på høring tidlig i 2017, etter at en arbeidsgruppe nedsatt av rektor Curt Rice hadde utredet spørsmålet om faglig profil på Lillestrøm og i januar leverte rapporten «Campus Lillestrøm». Den ble møtt med kraftig kritikk fra alle fire fakulteter, og spesielt fra utdanninger og miljøer som ble foreslått flyttet fra Pilestredet til Lillestrøm.

Sterke protester

Et av alternativene fra arbeidsgruppen var å flytte hele Fakultet for teknologi, kunst og design, inkludert alle ingeniørutdanningene, til Lillestrøm, noe som førte til sterke protester. Også andre, for eksempel journalistutdanningen, reagerte kraftig på forslag om at de skulle flytte fra Oslo sentrum til Lillestrøm.

Les også: Fakulteter kritiserer sterkt Lillestrøm-planene

Jeg håper det skal bli såpass bra bygg at mange vil ønske å være der. Det skal bli et bygg som inviterer til samvirke med omgivelsene, og det tror jeg vil være interessant for mange av miljøene på HiOA.

Knut Patrick Hanevik

Dermed ble saken utsatt til høsten 2017 og nå er det Hanevik som skal lede jobben med å finne ut hvilken faglige profil den nye campusen skal ha. Han har fått i oppdrag av rektor å levere en en plan for faglig innhold ved juletider.

Denne skal inngå i konkurransegrunnlaget som skal sendes ut til de seks tilbyderne som er prekvalifisert til å levere nybygget som HiOA skal leie på Lillestrøm.

Hanevik opplyser at det ikke blir noen ny arbeidsgruppe og ny runde med høringer, men han skal «kjøre prosessen i linja», som han sier, det vil si at han har møter med de andre dekanene og senterlederne og diskuterer forslaget til faglig profil på Lillestrøm med dem, og så blir det opp hver av dem å forankre forslaget i sine enheter.

Livsfaselab

Hanevik tar utgangspunkt i forslaget om et «livsfaselaboratorium», som Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier spilte inn i høringen i mars om hva som bør være det faglige innholdet på Lillestrøm.

Les også: Foreslår livsfase-lab på ny campus på Lillestrøm

Han ønsker ikke å si så mye om hvilke konkrete utdanninger og fagmiljøer han mener bør flytte inn på den nye campusen i 2023, men heller hva han ønsker at den nye campusen skal være. Fokus skal ikke være på «hvem», men «hva», understreker han, men han har likevel noen byggesteiner klare:

— Jeg vil ta utgangspunkt i at vi skal ha helse- og sosialfag på Lillestrøm, i kombinasjon med praktisk-estetiske fag som kan bidra til å spenne ut lerretet, sier han.

Han viser til at det er helse- og sosialfag, spesielt sykepleie, omgivelsene på Romerike først og fremst ønsker seg.

— Når HiOAs strategi 2024 sier at vi skal være i samspill med omgivelsene innen utdanning og forskning, så er det naturlig å ta hensyn til hva for eksempel Skedsmo kommune ønsker. Sannsynligheten er stor for at det ihvertfall blir sykepleie, og vi har jo en stor sykepleieutdanning på Kjeller i dag, sier han.

Videre sier han at praktisk-estetiske fag vil være naturlig å ha med. Dette kan omfatte produktdesign, som er på Kjeller i dag og har stort behov for spesialrom og verksteder, men at det også kan være andre utdanninger som trenger denne typen lokaler.

— Vi trenger for eksempel slike spesialrom hvis vi skal ha et innslag av lærerutdanninger på Lillestrøm, sier han.

De største utdanningene som er på Kjeller i dag er sykepleie, yrkesfaglærerutdanningen og produktdesign.

Vil tenke nytt

Hanevik mener at den nye campusen på Lillestrøm er en god anledning til å tenke nytt og prøve ut nye måter å organisere utdanningene på, for eksempel slik det gjøres i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Der er arbeidsplasssen en viktig læringsarena og utdanningen gjennomføres i et nært samarbeid med arbeidsgiver.

— Her drives utdanningen i tett samspill med omgivelsene omkring, og det er en modell som kan være interessant også for andre utdanninger. Samtidig er det viktig at vi driver forskning på modellen, og det vil jeg utfordre Senter for profesjonsutdanninger og Senter for velferds- og arbeidslivsforskning på, sier han.

Hanevik ser for seg en modell der noen faglige virksomheter har fast tilhold på Kjeller, mens andre er der mer på prosjektbasis.

— Jeg håper det skal bli såpass bra bygg at mange vil ønske å være der. Det skal bli et bygg som inviterer til samvirke med omgivelsene, og det tror jeg vil være interessant for mange av miljøene på HiOA. Vi skal få et bygg som er funksjonelt i forhold til de miljøene som skal være der, der vi har gode digitale løsninger, gode kurs- og konferanselokaler, og en del spesialrom, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS