Studiedirektør Marianne Brattland ønsker å teste ut et system for automatisk begrunnelse på eksamen på Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

HiOA vil teste system for automatisk begrunnelse

Studiedirektør Marianne Brattland på Høgskolen i Oslo og Akershus ble tirsdag presentert for Omid Mirmotaharis system for automatisk individuell begrunnelse. Nå vil hun teste det ut på høgskolen allerede til høsten.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studiedirektør Marianne Brattland ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) besøkte tirsdag Omid Mirmotahari, førsteamanuensis på Universitetet i Oslo

Han kan ha funnet fram til det optimale systemet for en individuell, automatisk begrunnelse ved eksamen.

— Det er ikke noe problem å legge opp systemer som automatiserer store deler av sensurprosessen, og som automatisk sender ut begrunnelse til studentene. Men mitt system lager en tre-siders individuell automatisk generert faglig begrunnelse og tilbakemelding - uten å bruke mer tid enn det sensorene bruker i dag.

Les om systemet: Fremtidens sensur er her

Veldig begeistret

Det hadde vært spennende å ha fått igang en pilot til høsten.

Marianne Brattland

— Ja, vi var på besøk hos ham og fikk demonstrert løsningen hans, bekrefter studiedirektør Marianne Brattland, og legger til:

— Og vi er veldig begeistret.

Mirmotahari sier til Khrono at han nå har fått henvendelser fra en rekke utdanningsinstitusjoner som ønsker å lære mer om systemet hans.

Både Høgskolen i Sørøst-Norge, Høyskolen Kristiania og HiOA har kontaktet ham. I tillegg er han invitert til Ålesund for å holde foredrag på en instituttworkshop.

— Nå har vi invitert Mirmotahari inn i vårt program for digitalisering av utdanningen. Og vi ønsker å sette i gang et pilotprosjekt på HiOA, sier Brattland.

Flott om dette er løsningen

Brattland hadde blant annet med seg prosjektleder for digital eksamen, Irene Lona, og Nina Bjerketveit Ødegaard, høgskolelektor på institutt for fysioterapi på HiOA.

— Ødegaard var også veldig begeistret, så kanskje det er der vi vil sette i gang piloten, spekulerer studiedirektøren og presiserer at ingenting er avgjort enda.

Brattland forklarer at det er mange studenter som ønsker begrunnelse på eksamen, og at dette er krevende og koster mye.

— Så om dette systemet er løsningen hadde det vært flott, sier hun.

— Når håper dere å ha en pilot i gang?

— Det hadde vært spennende å ha fått igang en pilot til høsten. Det er i alle fall målet, svarer hun.

Brattland forklarer at dette først skal tas inn i program for digitalisering av utdanningen, før man deretter må ta stilling til et eventuelt pilotprosjekt.

Krevende system

Brattland forteller at systemet er ganske krevende for lærerne i forkant, og at det godt kan hende at det for kull på 20 studenter er like greit å skrive individuelle begrunnelser.

— Og det stiller store krav til utarbeidelsen av eksamensoppgaven, som man jo gjør uansett, men systemet vil avdekke det om det ikke skjer.

— Det er jo en positiv konsekvens om det avdekkes for svake eksamensoppgaver?

— Ja, det er jo veldig bra.

Hun understreker at det er viktig at systemet ikke oppfattes som en automatisk begrunnelse, at det sørges for at man får en individuell begrunnelse, og at man oppnår videre læring.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS