Lærerstudenter minst fornøyd på landets store utdanninger
Studentene på de største lærerutdanningene er blant landets minst fornøyde lærerstudenter. Små utdanninger har størst tilfredshet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norske lærerstudenter er blant landets mindre fornøyde studenter. Mest fornøyd er politistudentene for andre året på rad.
Og ser vi på lærerutdanningene spesielt er studenter på de største utdanningene blant de minst fornøyde. På toppen av lista befinner det seg mindre utdanninger.
I bunnen av listen er det også små utdanninger, så bildet er ikke helt entydig, men det er mer entydig enn bildet fra barometeret året før.
Fjerde år på rad
NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) gjennomførte høsten 2016 for fjerde gang spørreundersøkelsen Studiebarometeret. Studenter i tredje semester på bachelor og master svarer på en rekke spørsmål rundt sine studier, blant annet når det gjelder tilfredshet og tidsbruk.
Se også: Hovedrapporten fra NOKUT
NOKUT har på forespørsel fra Khrono utarbeidet liste over hvor de mest og minst fornøyde lærerstudentene befinner seg.
På topp av de 45 utdanningene som har nok svar til å delta i oversikten er det lærerstudentene på Rudolf Steinerhøyskolen som er landets mest fornøyde lærerstudenter totalt sett.
Studenter på 5-årig master, samlingsbasert i Tromsø, uttrykker totalt sett mest misnøye.
Studenter på store utdanninger blant de mest misfornøyd
Inntrykket fra Studiebarometeret i 2015 var at det ikke var entydig om det var store eller små utdanninger for grunnskolelærere som gjorde studentene mest fornøyde. Resultatene i 2016 er mer tydelige.
Les også: Sånn svarte lærerstudenter i 2015
De største lærerutdanningene i landet på NTNU, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og ved Høgskolen i Bergen rangerer midt på treet, eller dårligere i total tilfredshet, mens det er mindre studietilbud som dominerer i toppen av lista.
Det er 45 forskjellige utdanninger innen grunnskoleutdanning på lista Khrono har fått fra NOKUT som har nok svar til at det blir presentert resultater.
Her befinner HiOA sin utdanning trinn 5-10 seg på en delt 20. plass, mens utdanningen for trinn 1-7 befinner seg på en delt 32. plass.
NTNU trinn 1-7 er på delt 17. plass og NTNU 5-10 på en del 32. plass.
Den tredje store utdanningen er Høgskolen i Bergen, i tilfredshet befinner utdanningen for trinn 1-7 seg på en delt 32. plass, trinn 5-10 på 39. plass.
Utdanning av grunnskolelærere nr 27 av 45
NOKUT har delt alle landets studenter opp i 40 ulike studieprogram. På denne lista over alle ulike utdanninger i hele Norge havner studenter på utdanningen av grunnskolelærere (både trinn 1-7 og 5-10) på en delt 27. plass.
Mens Politistudentene svarer 4,7 i tilfredshet på en skala der 5 er best, svarer grunnskolelærerstudentene i snitt 4,0.
NOKUT har for Khrono også delt opp svarene per institusjon og de ulike lærerutdanningene. Best her er studenter på Rudolf Steiner høyskolens lærerutdanning. De skårer 4,8 av 5 mulige på spørsmålet: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på.»
På sin facebook-side skriver Steinerhøyskolen blant annet:
«Hurra for Steinerhøyskolen og topp-plassering på studiebarometeret til NOKUT. Det er gledelig at våre studenter trives og er fornøyd med studiet hos oss!»
Bruker ikke så mye tid
Studentene på lærerutdanningene utmerker seg også i den nedre enden av skalaen med tanke på hvor mye tid de bruker på studiene.
Av de 40 studieprogrammene NOKUT har delt høyere utdanning opp i er det 27 studieprogram der studentene svarer at de bruker mer tid samlet sett på sine studier enn lærerstudentene.
Snittet for norske lærerstudenter er 31,2 timer, mens snittet for alle studenter er 35,5 timer.
I toppen av skalaen befinner odontologi- (tannlege) og arkitektstudenter seg. De bruker rundt 18 timer mer enn lærerstudentene i uka, henholdsvis 49,7 og 49 timer.
Studerer minst på egenhånd
Når det kommer til egne studier ved siden av organiserte læringsaktiviteter er lærerstudentene blant de som bruker minst ved siden av tid.
12,5 timer oppgir de, og det er 36 av de 40 studieprogramgruppene som oppgir at de studerer flere timer i uka på egenhånd enn lærerstudentene. Snittet for norske studenter er 18,7 timer i egenstudier per uke.
Lærerstudentene oppgir også at de jobber mindre ved siden av studiene enn gjennomsnittet. De sier de har 6,6 timer betalt arbeid i uka. Snittet for norske studenter er 7,2 timer.
Dårligere enn snittet
Da Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) presenterte sine egne tall på mandag etter den store framleggingen av Studiebarometeret, trakk prorektor for utdanning, Nina Waaler, blant annet spesielt fram resultatene på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), som et positivt fakultet på HiOA.
Dette fordi de hadde hatt mest framgang på høgskolen.
Likevel viser tallene for grunnskolelærerutdanningen at de fremdeles har et stykke å gå med tanke på tilfredshet blant studentene sine.
Grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 skårer på alle hovedparametre dårligere enn landsgjennomsnittet for lærerutdanninger generelt. Trinn 5-10 gjør det litt bedre, men ligger og vipper rundt landsgjennomsnittet.
Se også: Tallene for hovedparameterne på HiOA her
Landets lærerutdanninger og studentenes tilfredshet
Skole | Utdanning | Sted | Jeg er, alt i alt, tilfreds med studie-programmet jeg går på. | |
1 | Rudolf Steinerhøyskolen | Bachelor i Steinerpedagogikk lærerutdannning | Oslo | 4,8 |
2 | Universitetet i Agder | Grunnskolelærer-utdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram | Kristiansand | 4,7 |
2 | Universitetet i Stavanger | Grunnskolelærer 1. -7. trinn, deltid | Stavanger | 4,7 |
2 | Nord universitet | Grunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn, deltid, 240 stp | Levanger | 4,7 |
5 | Nord universitet | Grunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn, 240 stp | Levanger | 4,5 |
5 | Høgskolen i Hedmark | Grunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn - samlingsbasert | Hamar | 4,5 |
7 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 5-10, Notodden og desentralisert | Notodden | 4,4 |
7 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 5-10, Porsgunn | Porsgrunn | 4,4 |
7 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 1-7 nett | Notodden | 4,4 |
7 | Høgskulen i Volda | Grunnskolelærer-utdanning for 5.-10. årstrinn | Volda | 4,4 |
11 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Sandvika) | Vestfold | 4,3 |
11 | Universitetet i Agder | Grunnskolelærer-utdanning for trinn 5-10 | Kristiansand | 4,3 |
11 | NLA Høgskolen | Grunnskolelærer-utdanning, 1.-7. trinn | Bergen | 4,3 |
11 | Høgskolen Stord/Haugesund | Grunnskolelærer-utdanning trinn 1-7, deltid | Stord | 4,3 |
11 | Høgskolen i Hedmark | Grunnskolelærer-utdanning for 5. - 10. trinn | Hamar | 4,3 |
11 | Høgskulen i Volda | Grunnskolelærer-utdanning for 1.-7. årstrinn | Volda | 4,3 |
17 | NLA Høgskolen | Grunnskolelærer-utdanning, 5.-10. trinn | Bergen | 4,2 |
17 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 1-7 Porsgrunn | Porsgrunn | 4,2 |
17 | NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Grunnskolelærer-utdanning 1-7 | Trondheim | 4,2 |
20 | Høgskolen i Østfold | Grunnskolelærer-utdanning 1. - 7. trinn (240 studiepoeng) | Halden | 4,1 |
20 | Høgskolen i Oslo og Akershus | Grunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn | Oslo | 4,1 |
20 | Universitetet i Stavanger | Grunnskolelærer-utdanning 1. - 7. trinn | Stavanger | 4,1 |
20 | Høgskulen i Sogn og Fjordane | Grunnskulelærar, 5-10 | Sogndal | 4,1 |
20 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Vestfold) | Vestfold | 4,1 |
20 | Universitetet i Agder | Grunnskolelærer-utdanning for trinn 1-7 | Kristiansand | 4,1 |
20 | Nord universitet | Grunnskolelærer-utdanning for 5. - 10. trinn, 240 stp | Levanger | 4,1 |
27 | Høgskulen i Sogn og Fjordane | Grunnskulelærar-utdanning for 1.-7. årssteg (fellesgrad NLA/HiSF Gardermoen) | Sogndal | 4,0 |
27 | Høgskolen i Hedmark | Grunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn - campus | Hamar | 4,0 |
27 | NLA Høgskolen | Grunnskolelærer-utdanning for 1.-7.trinn (fellesgrad) | Bergen | 4,0 |
30 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn (Vestfold) | Vestfold | 3,9 |
30 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn (Drammen) | Drammen | 3,9 |
32 | Høgskolen i Bergen | Grunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn | Bergen | 3,8 |
32 | Høgskolen Stord/Haugesund | Grunnskolelærer-utdanning trinn 1-7 | Stord | 3,8 |
32 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 5-10. trinn, nettbasert | Notodden | 3,8 |
32 | Høgskolen Stord/Haugesund | Grunnskolelærer-utdanning trinn 5-10 | Stord | 3,8 |
32 | Høgskulen i Sogn og Fjordane | Grunnskulelærar, 1-7 | Sogndal | 3,8 |
32 | NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Grunnskolelærer-utdanning 5-10 | Trondheim | 3,8 |
32 | Høgskolen i Oslo og Akershus | Grunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn | Oslo | 3,8 |
39 | Høgskolen i Bergen | Grunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn | Bergen | 3,7 |
40 | Universitetet i Stavanger | Grunnskolelærer-utdanning 5. - 10. trinn | Stavanger | 3,6 |
41 | Høgskolen i Østfold | Grunnskolelærer-utdanning 5. - 10. trinn (240 studiepoeng) | Halden | 3,5 |
42 | UiT - Norges arktiske universitet | Lærerutdanning 5. - 10. trinn - master (5-årig), lektor | Tromsø | 3,4 |
43 | Høgskolen i Sørøst-Norge | Grunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Drammen) | Drammen | 3,3 |
43 | UiT - Norges arktiske universitet | Lærerutdanning 1. - 7. trinn - master (5-årig), lektor - Tromsø | Tromsø | 3,3 |
45 | UiT - Norges arktiske universitet | Lærerutdanning 1. - 7. trinn - master (5-årig), samlingsbasert | Harstad | 2,8 |
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!