Lærerstudenter minst fornøyd på landets store utdanninger

PublisertTorsdag, 9. februar 2017 - 6:05-OppdatertTirsdag, 14. februar 2017 - 13:57
Mandag presenterte direktør i NOKUT, Terje Mørland, Studiebarometeret sammen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Lærerutdanningene. Studentene på de største lærerutdanningene er blant landets minst fornøyde lærerstudenter. Små utdanninger har størst tilfredshet.

Norske lærerstudenter er blant landets mindre fornøyde studenter. Mest fornøyd er politistudentene for andre året på rad.

Og ser vi på lærerutdanningene spesielt er studenter på de største utdanningene blant de minst fornøyde. På toppen av lista befinner det seg mindre utdanninger.

I bunnen av listen er det også små utdanninger, så bildet er ikke helt entydig, men det er mer entydig enn bildet fra barometeret året før.

Fjerde år på rad

NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) gjennomførte høsten 2016 for fjerde gang spørreundersøkelsen Studiebarometeret. Studenter i tredje semester på bachelor og master svarer på en rekke spørsmål rundt sine studier, blant annet når det gjelder tilfredshet og tidsbruk.

Se også: Hovedrapporten fra NOKUT

NOKUT har på forespørsel fra Khrono utarbeidet liste over hvor de mest og minst fornøyde lærerstudentene befinner seg.

På topp av de 45 utdanningene som har nok svar til å delta i oversikten er det lærerstudentene på Rudolf Steinerhøyskolen som er landets mest fornøyde lærerstudenter totalt sett.

Studenter på 5-årig master, samlingsbasert i Tromsø, uttrykker totalt sett mest misnøye.

Studenter på store utdanninger blant de mest misfornøyd

Inntrykket fra Studiebarometeret i 2015 var at det ikke var entydig om det var store eller små utdanninger for grunnskolelærere som gjorde studentene mest fornøyde. Resultatene i 2016 er mer tydelige.

Les også: Sånn svarte lærerstudenter i 2015

De største lærerutdanningene i landet på NTNU, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og ved Høgskolen i Bergen rangerer midt på treet, eller dårligere i total tilfredshet, mens det er mindre studietilbud som dominerer i toppen av lista.

Det er 45 forskjellige utdanninger innen grunnskoleutdanning på lista Khrono har fått fra NOKUT som har nok svar til at det blir presentert resultater.

Her befinner HiOA sin utdanning trinn 5-10 seg på en delt 20. plass, mens utdanningen for trinn 1-7 befinner seg på en delt 32. plass.

NTNU trinn 1-7 er på delt 17. plass og NTNU 5-10 på en del 32. plass.

Den tredje store utdanningen er Høgskolen i Bergen, i tilfredshet befinner utdanningen for trinn 1-7 seg på en delt 32. plass, trinn 5-10 på 39. plass.

Utdanning av grunnskolelærere nr 27 av 45

NOKUT har delt alle landets studenter opp i 40 ulike studieprogram. På denne lista over alle ulike utdanninger i hele Norge havner studenter på utdanningen av grunnskolelærere (både trinn 1-7 og 5-10) på en delt 27. plass.

Mens Politistudentene svarer 4,7 i tilfredshet på en skala der 5 er best, svarer grunnskolelærerstudentene i snitt 4,0. 

NOKUT har for Khrono også delt opp svarene per institusjon og de ulike lærerutdanningene. Best her er studenter på Rudolf Steiner høyskolens lærerutdanning. De skårer 4,8 av 5 mulige på spørsmålet: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på.»

På sin facebook-side skriver Steinerhøyskolen blant annet:

«Hurra for Steinerhøyskolen og topp-plassering på studiebarometeret til NOKUT. Det er gledelig at våre studenter trives og er fornøyd med studiet hos oss!»

Bruker ikke så mye tid

Studentene på lærerutdanningene utmerker seg også i den nedre enden av skalaen med tanke på hvor mye tid de bruker på studiene.

Av de 40 studieprogrammene NOKUT har delt høyere utdanning opp i er det 27 studieprogram der studentene svarer at de bruker mer tid samlet sett på sine studier enn lærerstudentene.

Snittet for norske lærerstudenter er 31,2 timer, mens snittet for alle studenter er 35,5 timer.

I toppen av skalaen befinner odontologi- (tannlege) og arkitektstudenter seg. De bruker rundt 18 timer mer enn lærerstudentene i uka, henholdsvis 49,7 og 49 timer.

Studerer minst på egenhånd

Når det kommer til egne studier ved siden av organiserte læringsaktiviteter er lærerstudentene blant de som bruker minst ved siden av tid.

12,5 timer oppgir de, og det er 36 av de 40 studieprogramgruppene som oppgir at de studerer flere timer i uka på egenhånd enn lærerstudentene. Snittet for norske studenter er 18,7 timer i egenstudier per uke.

Lærerstudentene oppgir også at de jobber mindre ved siden av studiene enn gjennomsnittet. De sier de har 6,6 timer betalt arbeid i uka. Snittet for norske studenter er 7,2 timer.

Dårligere enn snittet

Da Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) presenterte sine egne tall på mandag etter den store framleggingen av Studiebarometeret, trakk prorektor for utdanning, Nina Waaler, blant annet spesielt fram resultatene  på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), som et positivt fakultet på HiOA.

Dette fordi de hadde hatt mest framgang på høgskolen.

Likevel viser tallene for grunnskolelærerutdanningen at de fremdeles har et stykke å gå med tanke på tilfredshet blant studentene sine.

Grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 skårer på alle hovedparametre dårligere enn landsgjennomsnittet for lærerutdanninger generelt. Trinn 5-10 gjør det litt bedre, men ligger og vipper rundt landsgjennomsnittet.

Se også: Tallene for hovedparameterne på HiOA her

    Landets lærerutdanninger og studentenes tilfredshet

     SkoleUtdanningStedJeg er, alt i alt, tilfreds med studie-programmet jeg går på.
    1Rudolf SteinerhøyskolenBachelor i Steinerpedagogikk lærerutdannningOslo4,8
    2Universitetet i AgderGrunnskolelærer-utdanning for trinn 5-10,  5-årig masterprogramKristiansand4,7
    2Universitetet i StavangerGrunnskolelærer 1. -7. trinn, deltidStavanger4,7
    2Nord universitetGrunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn, deltid, 240 stpLevanger4,7
    5Nord universitetGrunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn, 240 stpLevanger4,5
    5Høgskolen i HedmarkGrunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn - samlingsbasertHamar4,5
    7Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 5-10, Notodden og desentralisertNotodden4,4
    7Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 5-10, PorsgunnPorsgrunn4,4
    7Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 1-7 nettNotodden4,4
    7Høgskulen i VoldaGrunnskolelærer-utdanning for 5.-10. årstrinnVolda4,4
    11Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Sandvika)Vestfold4,3
    11Universitetet i AgderGrunnskolelærer-utdanning for trinn 5-10Kristiansand4,3
    11NLA HøgskolenGrunnskolelærer-utdanning, 1.-7. trinnBergen4,3
    11Høgskolen Stord/HaugesundGrunnskolelærer-utdanning trinn 1-7, deltidStord4,3
    11Høgskolen i HedmarkGrunnskolelærer-utdanning for 5. - 10. trinnHamar4,3
    11Høgskulen i VoldaGrunnskolelærer-utdanning for 1.-7. årstrinnVolda4,3
    17NLA HøgskolenGrunnskolelærer-utdanning, 5.-10. trinnBergen4,2
    17Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 1-7 PorsgrunnPorsgrunn4,2
    17NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetGrunnskolelærer-utdanning 1-7Trondheim4,2
    20Høgskolen i ØstfoldGrunnskolelærer-utdanning 1. - 7. trinn (240 studiepoeng)Halden4,1
    20Høgskolen i Oslo og AkershusGrunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinnOslo4,1
    20Universitetet i StavangerGrunnskolelærer-utdanning 1. - 7. trinnStavanger4,1
    20Høgskulen i Sogn og FjordaneGrunnskulelærar, 5-10Sogndal4,1
    20Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Vestfold)Vestfold4,1
    20Universitetet i AgderGrunnskolelærer-utdanning for trinn 1-7Kristiansand4,1
    20Nord universitetGrunnskolelærer-utdanning for 5. - 10. trinn, 240 stpLevanger4,1
    27Høgskulen i Sogn og FjordaneGrunnskulelærar-utdanning for 1.-7. årssteg (fellesgrad NLA/HiSF Gardermoen)Sogndal4,0
    27Høgskolen i HedmarkGrunnskolelærer-utdanning for 1. - 7. trinn - campusHamar4,0
    27NLA HøgskolenGrunnskolelærer-utdanning for 1.-7.trinn (fellesgrad)Bergen4,0
    30Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn (Vestfold)Vestfold3,9
    30Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinn (Drammen)Drammen3,9
    32Høgskolen i BergenGrunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinnBergen3,8
    32Høgskolen Stord/HaugesundGrunnskolelærer-utdanning trinn 1-7Stord3,8
    32Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 5-10. trinn, nettbasert Notodden3,8
    32Høgskolen Stord/HaugesundGrunnskolelærer-utdanning trinn 5-10Stord3,8
    32Høgskulen i Sogn og FjordaneGrunnskulelærar, 1-7Sogndal3,8
    32NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetGrunnskolelærer-utdanning 5-10Trondheim3,8
    32Høgskolen i Oslo og AkershusGrunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinnOslo3,8
    39Høgskolen i BergenGrunnskolelærer-utdanning 5.-10. trinnBergen3,7
    40Universitetet i StavangerGrunnskolelærer-utdanning 5. - 10. trinnStavanger3,6
    41Høgskolen i ØstfoldGrunnskolelærer-utdanning 5. - 10. trinn (240 studiepoeng)Halden3,5
    42UiT - Norges arktiske universitetLærerutdanning 5. - 10. trinn - master (5-årig), lektorTromsø3,4
    43Høgskolen i Sørøst-NorgeGrunnskolelærer-utdanning 1.-7. trinn (Drammen)Drammen3,3
    43UiT - Norges arktiske universitetLærerutdanning 1. - 7. trinn - master (5-årig), lektor - TromsøTromsø3,3
    45UiT - Norges arktiske universitetLærerutdanning 1. - 7. trinn - master (5-årig), samlingsbasertHarstad2,8
    Fakta

    Dette er Studiebarometeret 2016

    Studiebarometeret for 2016 er det fjerde i rekken. 

    Det er NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) med direktør Terje Mørland (bildet over) i spissen som har ansvaret.

    Det er studenter i tredje semester både på bachelor og master som svarer.

    64.000 studenter er spurt, rundt 28.740 svarte, en svarprosent på 45.

    Totalt inngå 46 institusjoner og drøyt 1800 studieprogrammer i undersøkelsen. Så og si samtlige universiteter og høyskoler deltar i undersøkelsen.

    Informasjon er tilgjengelig fra 6. februar på studiebarometeret.no.

    Kilde: NOKUT

    Studiebarometeret, lærerutdanningen HiOA, 2016

    Her er resultatene på NOKUT sine åtte hovedparametre for Høgskolen i Oslo og Akershus sin lærerutdanning trinn 1-7 og trinn 5-10, sammenlignet med snittet for landets lærerutdanninger.

    Læringsmiljø

    • Snittet hele landet 3,8
    • 5-10, HiOA, 3,7
    • 1-7, HiOA, 3,5

    Medvirkning

    • Snittet hele landet 3,3
    • 5-10, HiOA, 35
    • 1-7, HiOA, 2,8

    Inspirasjon

    • Snittet hele landet 3,8
    • 5-10, HiOA, 3,8
    • 1-7, HiOA, 3,6

    Yrkesrelevans

    • Snittet hele landet 4,4
    • 5-10, HiOA, 4,4
    • 1-7, HiOA, 4,3

    Undervisning

    • Snittet hele landet 3,5
    • 5-10, HiOA, 3,6
    • 1-7, HiOA, 3,2

    Eksamen

    • Snittet hele landet 3,9
    • 5-10, HiOA, 4,0
    • 1-7, HiOA, 3,7

    Læringsutbytte

    • Snittet hele landet 3,7
    • 5-10, HiOA, 3,7
    • 1-7, HiOA, 3,7

    Helhetsvurdering

    • Snittet hele landet 4,0
    • 5-10, HiOA, 4,1
    • 1-7, HiOA, 3,8

    Her er studentene mest og minst fornøyd totalt sett i Studiebarometeret 2016

    Studentene blir spurt i sitt tredje semester, både på bachelor og master. 

    Politistudentene utmerker seg med høy tilfredshet totalt sett med sin utdanning, de var også på topp i 2015. Studenter på grunnskolelærerutdanning på 5-årig* utdanning er minst fornøyd (få studenter - 125 - har svart fra dette utdanningstilbudet i 2016) 

    Her er resultatene fordelt per utdanningstype

    Sju på topp, her er studentene mest fornøyd totalt sett:

    (maks skår er 5)

    • Politi 4,7
    • Antropologi 4,1
    • Fysikk 4,2
    • Kunst 4,2
    • Matte-statistikk 4,2
    • Medisin 4,2
    • Rettsvitenskap

    Seks på bunn, her er studentene minst fornøyd totalt sett

    • Grunnskolelærer 5-årig 3,5
    • Odontologi 3,7
    • Lektor 3,8
    • Samf-andre 3,8
    • Samfunnsøkonomi 3,8
    • Sosiologi 3,8

    Kilde: Studiebarometeret 2016/ NOKUT

    Disse studentene bruker mest og minst tid på studier i 2016

    Tidsbruken blant heltidsstudenter øker stadig noe, og i denne undersøkelsen oppgir norske heltidsstudenter at de bruker 35,5 timer i uken på studier.

    Tallet representerer organiserte læreaktiviteter og egenstudier sammenlagt (de to siste tallene i parentes)

    Disse studentene studerer mest

    • Odonotologi 49,7 (29,7 + 20)
    • Arkitektur 49 (19 - 30,2)
    • Politi 45,1 (35,2 + 10,7)
    • Medisin 44,3 (23,2 0 21,2)
    • Kunst 42,2 (19,1 + 23,6)

    Disse studentene bruker minst tid på sine studier

    • Sosiologi 24,7 (8,7 + 16,4)
    • Antropologi 28,3 (7 + 21,4) 
    • Språk 28,8 (10,2 + 18,8)
    • Grunnskole 5-årig 29,0 (17,1 + 12,3)
    • Historie og filosofi 29,4 (10 + 19,4)
    • Idrett 29,7 (15,3 + 14,9)
    • Statsvitenskap 29,9 (10,1 + 20,3)

    Det er verdt å merke seg at mange studieprogrammene som skårer lavt på tidsbruk, er alle blant de fag som har minst organisert undervisning i uka, så egeninnsatsen til studentene her ligger stort sett rundt snittet på 18,7. Snittet for organisert undervisning var 17,2 timer i uka. 

    Kilde: Studiebarometeret/ NOKUT

    Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

    Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

    Vennlig hilsen Tove Lie,
    ansvarlig redaktør, Khrono

    Nyhetsbrev

    Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

    Fakta

    Dette er Studiebarometeret 2016

    Studiebarometeret for 2016 er det fjerde i rekken. 

    Det er NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) med direktør Terje Mørland (bildet over) i spissen som har ansvaret.

    Det er studenter i tredje semester både på bachelor og master som svarer.

    64.000 studenter er spurt, rundt 28.740 svarte, en svarprosent på 45.

    Totalt inngå 46 institusjoner og drøyt 1800 studieprogrammer i undersøkelsen. Så og si samtlige universiteter og høyskoler deltar i undersøkelsen.

    Informasjon er tilgjengelig fra 6. februar på studiebarometeret.no.

    Kilde: NOKUT

    Studiebarometeret, lærerutdanningen HiOA, 2016

    Her er resultatene på NOKUT sine åtte hovedparametre for Høgskolen i Oslo og Akershus sin lærerutdanning trinn 1-7 og trinn 5-10, sammenlignet med snittet for landets lærerutdanninger.

    Læringsmiljø

    • Snittet hele landet 3,8
    • 5-10, HiOA, 3,7
    • 1-7, HiOA, 3,5

    Medvirkning

    • Snittet hele landet 3,3
    • 5-10, HiOA, 35
    • 1-7, HiOA, 2,8

    Inspirasjon

    • Snittet hele landet 3,8
    • 5-10, HiOA, 3,8
    • 1-7, HiOA, 3,6

    Yrkesrelevans

    • Snittet hele landet 4,4
    • 5-10, HiOA, 4,4
    • 1-7, HiOA, 4,3

    Undervisning

    • Snittet hele landet 3,5
    • 5-10, HiOA, 3,6
    • 1-7, HiOA, 3,2

    Eksamen

    • Snittet hele landet 3,9
    • 5-10, HiOA, 4,0
    • 1-7, HiOA, 3,7

    Læringsutbytte

    • Snittet hele landet 3,7
    • 5-10, HiOA, 3,7
    • 1-7, HiOA, 3,7

    Helhetsvurdering

    • Snittet hele landet 4,0
    • 5-10, HiOA, 4,1
    • 1-7, HiOA, 3,8

    Her er studentene mest og minst fornøyd totalt sett i Studiebarometeret 2016

    Studentene blir spurt i sitt tredje semester, både på bachelor og master. 

    Politistudentene utmerker seg med høy tilfredshet totalt sett med sin utdanning, de var også på topp i 2015. Studenter på grunnskolelærerutdanning på 5-årig* utdanning er minst fornøyd (få studenter - 125 - har svart fra dette utdanningstilbudet i 2016) 

    Her er resultatene fordelt per utdanningstype

    Sju på topp, her er studentene mest fornøyd totalt sett:

    (maks skår er 5)

    • Politi 4,7
    • Antropologi 4,1
    • Fysikk 4,2
    • Kunst 4,2
    • Matte-statistikk 4,2
    • Medisin 4,2
    • Rettsvitenskap

    Seks på bunn, her er studentene minst fornøyd totalt sett

    • Grunnskolelærer 5-årig 3,5
    • Odontologi 3,7
    • Lektor 3,8
    • Samf-andre 3,8
    • Samfunnsøkonomi 3,8
    • Sosiologi 3,8

    Kilde: Studiebarometeret 2016/ NOKUT

    Disse studentene bruker mest og minst tid på studier i 2016

    Tidsbruken blant heltidsstudenter øker stadig noe, og i denne undersøkelsen oppgir norske heltidsstudenter at de bruker 35,5 timer i uken på studier.

    Tallet representerer organiserte læreaktiviteter og egenstudier sammenlagt (de to siste tallene i parentes)

    Disse studentene studerer mest

    • Odonotologi 49,7 (29,7 + 20)
    • Arkitektur 49 (19 - 30,2)
    • Politi 45,1 (35,2 + 10,7)
    • Medisin 44,3 (23,2 0 21,2)
    • Kunst 42,2 (19,1 + 23,6)

    Disse studentene bruker minst tid på sine studier

    • Sosiologi 24,7 (8,7 + 16,4)
    • Antropologi 28,3 (7 + 21,4) 
    • Språk 28,8 (10,2 + 18,8)
    • Grunnskole 5-årig 29,0 (17,1 + 12,3)
    • Historie og filosofi 29,4 (10 + 19,4)
    • Idrett 29,7 (15,3 + 14,9)
    • Statsvitenskap 29,9 (10,1 + 20,3)

    Det er verdt å merke seg at mange studieprogrammene som skårer lavt på tidsbruk, er alle blant de fag som har minst organisert undervisning i uka, så egeninnsatsen til studentene her ligger stort sett rundt snittet på 18,7. Snittet for organisert undervisning var 17,2 timer i uka. 

    Kilde: Studiebarometeret/ NOKUT

    Fra seksjonene

    Siste

    Debatt

    Karriere

    Campus

    Samfunn

    Mest lest

    Debatt

    Meninger · Kvalitet. Finansieringa av forsking i Norge er vindskeiv og må rettast opp. Forskingsrådet kan fortsatt ha ei rolle, men den bør bli langt meir avgrensa enn i dag, skriv førsteamanuensis ved HiOA, Erik Døving. 
    Meninger · Nesna. Nordland SV vil ta kampen for at studiested Nesna skal overleve, og utfordrer de andre partiene i Nordland til å ta et standpunkt. 
    Meninger · Distriktene. Gunnar Yttri spør: Strukturreforma i historisk perspektiv. Dei nye høgskulane – akademiske springbrett eller regionale kraftverk? 

    Karriere

    Campus

    Samfunn