Lærerkandidat vil bli ny studentleder på HiOA
Lærerstudent Sunniva Myrene Braaten vil lede Studentparlamentet på HiOA det neste året, og vil få innført mer aktive læringsformer.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under én måned gjenstår til det skal velges nye fulltidspolitikere på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Sunniva Myrene Braaten (22) vil lede Studentparlamentets nye arbeidsutvalget som skal velges lørdag 30. april.
Innledningen til valg av nytt arbeidsutvalg på HiOA var preget av at sittende leder og nestleder vurderte gjenvalg på leder. Nå stiller Braaten som eneste kandidat til leder.
— Hvorfor vil du bli parlamentsleder?
— Fordi jeg har bred kompetanse, sier hun og fortsetter:
— Jeg slet lenge med å finne mitt fagfelt, og lurte på både læringsmiljø og fagpolitikk, men innså at interessen min lå bredere.
Alle har ulike måter de lærer best på. Det er vanskelig å ha ressurser til alle former, men digitale forelesninger gir fleksibilitet og gjør forelesninger til en enda mer nyttig
læringsform.
Sunniva Myrene Braaten
Det er gjennom god oversikt og delegering hun vil lede parlamentet:
— Jeg vil videreføre erfaringen jeg har hatt som leder av Studentenes fakultetsråd på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI). Jeg vil fronte parlamentet utad og opp mot ledelsen, sier Braaten.
Vil digitalisere forelesninger
Sunniva Myrene Braaten mener at synlighet i media er viktig for å nå ut.
— Saker som studieporteføljen eller endringen som skjer i forbindelse med universitetssatsingen er noe som angår studentene og som absolutt vil engasjere den enkelte student, og da er det viktig at studentene ser at vi jobber med dem, sier hun.
— Hva er det viktigste for studentene på HiOA fremover?
— Det er det store, diffuse «kvalitet», sier hun og fortsetter:
— Jeg mener at i det ligger god praksis og god undervisning som fremmer aktiv og engasjerende læring.
Braaten vil ha undervisning som tar studentene mer med enn den standard mer passive forelesningen, selv om det er plass til den også:
— Alle har ulike måter de lærer best på. Det er vanskelig å ha ressurser til alle former, men digitale forelesninger gir fleksibilitet og gjør forelesninger til en enda mer nyttig læringsform, sier hun.
Kollokvie mest nyttig
Braaten mener at kollokviearbeid med aktive diskusjoner, gjerne i en klasseromssituasjon med foreleser som moderator, er den mest nyttige læringsformen.
Hun går selv grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn på 3.-året, med fordypning i matematikk, og eksemplifiserer variasjon i læringsformer ved at hun dagen før hadde spillundervisning i matematikk med stasjoner hvor man spilte forskjellige brøkspill.
— Det var 45 minutter fulgt av diskusjoner om hvilke poster som fungerer i undervisning av elever på gitte trinn, og hvilke som bør tilpasses - og hvordan, forteller hun.
Sunniva Myrene Braaten har gått rekkene i studentdemokratiet på HiOA og startet som tillitsvalgt i klassen, ble nestleder i studentrådet og så representant i studieutvalget på LUI.
— Deretter ble jeg leder av Studentenes fakultetsråd, med i fakultetsrådet og så stilte jeg til Studentparlamentet i høst, sier hun, og legger til at hun var med på å starte opp Kunnskapsløfterne på HiOA hvor hun har vært styremedlem i to år.
Braaten er eneste kandidat til leder, og til nå er det bare to andre kandidater til arbeidsutvalget, Einar Belck-Olsen og William Sæbø.
Det nye arbeidsutvalget og en rekke andre verv skal velges på Studentparlamentets valgmøte lørdag 30. april
Les også: Ingen av dem tar gjenvalg likevel
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!