Bidrar i ny mattebok
Ansatte på høgskolen bidrar i ny bok for lærerstudenter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Boken tar utgangspunkt i refleksjonsverktøy for matematikkundervisning, vurdering og problemløsninger på feltet. Personene som står bak boken er førsteamanuensis Bodil Kleve og George Harry Hitching, førstelektor Hans Wilhelm Mørch og førstelektor Helga Kufaas Tellefsen.
De er alle fire ansatt ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen (GFU) og har skrevet tre kapitler i bind to av det nye matematikkverket for grunnskolelærerutdanningen «QED 5-10».
Det er Høgskolen i Oslo og Akershus som først omtalte boken.
— Vi ønsker å spille ballen videre til leseren. Vi ser på hvordan læreren får fram sammenhengene mellom ulike deler av matematikken og mellom andre fag, og hvordan læreren gir respons på elevenes spørsmål, som ofte er uventede, sier Kleve til hioa.no.
Tellefsen har tatt for seg vurdering for og av læring, og forteller at han tar for seg hvilke spørsmål lærerne bør stille og hvilke oppgavetyper de bør velge for å gi tilbakemelding på elevens arbeid. Han tar også for seg blant annet for seg undersøkelser som PISA, TIMSS og nasjonale prøver. Det skal gi studentene teoretisk innføring i hva vurdering er og hvorfor elever skal vurderes.
— Vurdering er en viktig del av det å undervise og lære, og jeg har fokusert på vurdering som skjer i klasserommet, sier Tellefsen til HiOA.
Førsteamanuensis George Harry Hitching, førstelektor Hans Wilhelm Mørch har på sin side skrevet det siste kapitlet i boka som handler om problemløsningene i matematikkfaget og undervisningen. Det skal videreutvikle lærerstudentenes matematikkdidaktiske kompetanse.
Læreboka kommer ut til høsten.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!