Samlet partnere i EU-prosjekt for bedre sikkerhet i risiko-næringer
Horisont 2020. Universitetet i Sørøst Norge har for første gang fått lederrollen i et forskningsprosjekt i EUs rammeprogram Horisont 2020. Det handler om sikkerhet i risikoutsatte næringer, og USN hadde oppstartsamling for prosjektet i Vestfold i forrige uke.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bare noen måneder etter å ha blitt landets nyeste universitet, ble Universitetet i Sørøst-Norge (USN) høsten 2018 for første gang blitt invitert av EU-kommisjonen til å koordinere et Horisont 2020-prosjekt.
ENHANCE-prosjektet omfatter ti partnere fra sju land over hele verden. Det inkluderer norske Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Digital AS samt olje og gass-giganten PETRONAS fra Malaysia.
Prosjektet har et budsjett på drøye 9,6 millioner norske kroner og skal vare i 4 år.
Dette er en milepæl for oss, og et bevis på at vi kan konkurrere internasjonalt.
Petter Aasen
Målet med USN-prosjektet skal være å forbedre sikkerheten i næringer som bruker komplekse teknologiske systemer, som for eksempel i maritime næringer, olje, gass og prosessindustri.
Forskerne skal utvikle nye trenings- og evalueringsmetoder, bygget på hvordan mennesker og teknologi fungerer sammen i krevende situasjoner, skriver usn.no på sine hjemmesider.
I forrige uke var det første møte der alle partnerne var samlet på USNs campus i Vestfold i tre dager.
Rektor: — En milepæl for USN
Det er førsteamanuensis Salman Nazir som koordinerer prosjektet.
Nazir er ansatt på Institutt for maritime operasjoner ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag.
— Dette er en milepæl for oss, og et bevis på at vi kan konkurrere internasjonalt. Salman Nazir og hans internasjonalt orienterte forskningsgruppe er et strålende eksempel på våre ambisjoner om å drive forskning i verdensklasse innen de områdene som er prioritert i strategien vår, sa rektor Petter Aasen, da gjennomslaget i prosjektet var klart.
Prorektor på USN, Kristian Bogen, var til stede under oppstarten av prosjektet i Vestfold i forrige uke.
Han trekker fram, som han også sa under åpningen, at det å være koordinator for et EU-prosjekt både er en tillitserklæring, noe man gjør seg fortjent til over tid, samtidig som det er en svært krevende og ansvarsfull oppgave.
— Først og fremst er det likevel en fantastisk mulighet til å gi både fagmiljø og administrativt støtteapparat en helt avgjørende erfaring på dette området. Det å være koordinator styrker også USNs anseelse og prestisje internasjonalt, noe som igjen gjør oss sterkere og mer attraktive som partnere i fremtidige søknader, sier Bogen til Khrono.
Flere års arbeid bak
Bogen trekker fram at prosjektet og lederrollen USN har fått er et resultatet av flere års arbeid, og alle vet at i dette terrenget må man arbeide tålmodig over tid og ikke gi seg.
— Tilslagene i antall EU-søknader vi sender, viser også at vi har arbeidet riktig over tid. Det er stor grunn til å rose alle som arbeider med dette og ikke gir seg, sier Bogen.
Bogen sier at USN opplever at de er en attraktiv partner, ikke bare for akademiske institusjoner nasjonalt og internasjonalt, men også næringsliv.
— Flere av de nye prosjektene er i samarbeid med aktører i regionen. Det er gjennom de internasjonale nettverkene vi nå bygger opp erfaring, kompetanse og nettverk slik at vi kan ta flere større prosjekter som koordinator. Parallelt bygger USN opp kompetanse og kapasitet til å utnytte prosjektene på en best mulig måte slik at det faglige samarbeidet gir mest mulig effekt for samarbeidspartnere og regionen. En slik utvikling står godt til universitetets arbeidslivsorienterte og profesjonsnære profil, så der er vi helt i rute, mener Bogen.
— Hva er det mest spennende forskningsmessig med dette prosjektet sett med dine øyne?
— Det mest spennende er jo det voldsomme potensialet som ligger i mulighetene for å redusere uhell, ulykker og enorme kostnader innen maritim transport og logistikk som skyldes menneskelig feil, sier Bogen.
Og for flere enn ham går eksempelvis tanken til ulykken med den norske fregatten KNM Helge Ingstad.
Les også: Sørøst får kritikk for at reklame etter fregatthavari er usmakelig
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!