Biblioteket blir hengende etter i antall stillinger

Siden fusjonen i 2011 har antallet studenter ved Høgsḱolen i Oslo og Akershus (HiOA) økt med 16 prosent, men det er ikke blitt flere stillinger på Læringssenter og bibliotek.

Publisert   Sist oppdatert

I den samme tida har antallet faglige stillinger ved HiOA økt med 21 prosent og teknisk-administrativt ansatte med 22 prosent - samtidig som det ikke er tildelt nye stillinger til Læringssenter og bibliotek.  

Antallet studenter pr faglig årsverk har gått ørlite grann ned – fra 16,6 til 16,03. I 2011 var det 273 studenter/ansatte per årsverk i Læringssenter og bibliotek (LSB).  I dag er 339 studenter/ansatte som skal betjenes av et biblioteksårsverk. Hadde man beholdt samme forholdstall mellom LSB-årsverk og studenter/ansatte som man hadde i 2011, ville LSB i dag hatt 15 flere stillinger.

Mens man i 2011 hadde et forholdstall mellom brukere og bibliotekårsverk som lignet på det man har for eksempel på NTNU, ligger man i dag 28 prosent lavere. Læringssenter og bibliotek ved HIOA har i tillegg en bredere oppgaveportefølje enn mange andre UH-bibliotek. Bibliotekårsverk omfatter derfor ikke bare bibliotekarer, men også Studieverkstedet, English for Academic Purposes (EAP),  Medieseksjonen med sin produksjon av digitale læremidler samt 5 førstestillinger som brukes til utviklingsarbeid og forskning.

Sammenligningen med universitetsbiblioteket ved NTNU kan føres videre: HiOAs bibliotek har langt flere utlån og besøk enn NTNU har. Men NTNU har 5 ganger så høy bruk av digitale artikler og ebøker. Samtidig er mediebudsjettet 7 ganger så høyt. Slikt blir det Nobel-pris av.

Rektor Curt Rice vil frigjøre ressurser til universitetssatsingen, digitalisering og internasjonalisering, uten at administrasjonen ved høgskolen vokser.  — Målet er å finne ressurser til disse prosjektene innenfor dagens administrasjon, sier Rice, i følge Khrono.

Dette aktualiserer debatten jeg prøvde å reise i vår, om måten man betrakter ansatte i Læringssenter og bibliotek. På Høgskolen i Oslo (HiO) ble det automatisk tildelt flere midler til biblioteket når antallet studenter vokste. Nå er politikken at antallet administrative stillinger skal ned. Det truer biblioteket når vi regnes som administrative stillinger.

Manglende tildeling av nye stillinger betyr i praksis en nedbygging. Det skjer samtidig som høgskolen sier at man vil prioritere internasjonalisering, digitalisering og universitetssatsing – områder der biblioteket satser.

Biblioteket driver internasjonal sommerskole, legger til rette for internasjonalisering gjennom EAP, produserer i stadig større omfang digitale læremidler og film som gjøres tilgjengelig i HiOAs nye filmarkiv. Vi utgir fagfellevurderte Open access-tidsskrifter, drifter vitenskapelig Open access-arkiv og jobber intenst med å rettighetsklarere dokumenter til publisering.

Ved siden av veksten i antallet faglige ansatte i HiOA har den økte andelen med førstekompetanse ført til økt press på bibliotekets forskningsstøtte-arbeid. Vi opplever økte forventninger fra stadig flere engasjerte faglige ansatte, som vi gjerne vil samarbeide med. Det må vi settes i stand til!