— Det som har kommet fram via denne varslingssaken burde sette fart i arbeidet med å evaluere og endre emnebeskrivelsene for de enkelte fagene, sier Eline Stølan, leder i Studentparlamentet ved HiOA. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
— Det som har kommet fram via denne varslingssaken burde sette fart i arbeidet med å evaluere og endre emnebeskrivelsene for de enkelte fagene, sier Eline Stølan, leder i Studentparlamentet ved HiOA. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Studentstøtte til varsleren Belsom

— Det er leit og kritikkverdig at studenter har gått ut av HiOA med feil karakterer, sier studentlederne ved HiOA. De støtter varsleren Einar Belsom og synes han er modig på vegne av studentene.

Publisert   Sist oppdatert

Leder i Studentparlamentet ved HiOA, Eline Stølan, er selv student ved Institutt for økonomi og administrasjon. Hun har tidligere sittet i Instituttrådet der, sammen med både førsteamanuensis og varsler Einar Belsom og daværende instituttleder Gunnar Engelsåstrø. Hun har i grunnen bare godord å si om dem begge.

— Jeg opplever det som om begge har et stort engasjement for studentene og at ting skal gå riktig for seg, sier hun til Khrono etter at det sist fredag ble kjent at HiOA har fått sin første varslersak. Førsteamanuensis Einar Belsom ved Institutt for økonomi og administrasjon varsler om det han mener er uriktig og ulovlig sensurmetode og karaktersetting ved instituttet.

Det holder ikke å tro, man må vite

Nestleder Torbjørn Jonassen (bildet under) og leder Stølan har lest Varslingsnemndas rapport og ser at det er mye som er viktig å ta tak i.

Her må det en opprydding til, og en gjennomgang av hvor mange studier og emner dette gjelder.

Eline Stølan
Leder av Studentparlamentet, HiOA

— Det virker som om alle har vært i god tro her når det gjelder sensurmetoder. Instituttet og fakultetet har trodd at de måtte bruke beregning gjennom FS-systemet,  sier Jonassen.

— Det holder ikke å tro, ledelsen skal vite hvordan man skal foreta karakterfastsetting på en korrekt og sikker måte, sier Stølan, som i likhet med Belsom er utrygg på om mange flere enn de 20 studentene der er snakk om den konkrete saken, som har gått ut fra studier ved HiOA med feilaktig karakter.

Krever opprydding

— Her må det en opprydding til, og en gjennomgang av hvor mange studier og emner dette gjelder, mener de. Studenttoppene etterlyser også en gjennomgang av emnebeskrivelsene, mener hun.

— Det som har kommet fram via denne varslingssaken burde sette fart i arbeidet med å evaluere og endre emnebeskrivelsene for de enkelte fagene. Her er det mye forvirring og misledning. Emnebeskrivelsene må forventningsstyre studentene mer. Mange emnebeskrivelser blir nærmest brukt som reklame for de enkelte emnene og gir derfor et feil inntrykk av hva som forventes av studentene og deres innsats, sier Stølan.

De er redde for at det som har kommet fram rundt sensuren ved HiOA kan gjøre studentene både mer usikre og utrygge.

— Jeg vil jo oppfordre alle studentene om å være enda mer bevisste og følge med. Denne saken hadde ikke kommet opp hvis det ikke hadde vært for at en av studentene hadde bedt om begrunnelse for karakteren sin, sier Jonassen.

— Studentene må følge med mer. De kan ikke forvente at det skal være personer som førsteamanuensis Belsom over alt som tar opp sakene for dem, selv om det i denne saken ikke hadde vært mulig for studentene å oppdage dette selv, sier Stølan.

Vil ha obligatorisk begrunnelse

Studentene har lenge ment at det burde være obligatorisk med begrunnelse av karakterene.

— Men hver gang vi har tatt det opp har det blitt møtt med argument om at det er for ressurskrevende. Denne saken gjør det tydelig at det i tillegg til å gi studentene viktig tilbakemelding også vil være en forsikring om kvaliteten på karakterene også, mener de to.

Det viktigste for høgskolen nå er å ta godt vare på varsleren og finne en god løsning på å rette opp i feilen som er gjort. Samtidig må emnebeskrivelsene revideres slik at man unngår slike situasjoner i fremtiden.

De ber studenter som mener de har vært utsatt for feilaktig karaktersetting om å ta kontakt.