Statsråd Iselin Nybø setter av mer penger til et undervisningsopplegg som skal gi studenter trening i å gjenkjenne og håndtere vold mot barn. Foto: Siri Ø. Eriksen

Studenter skal lære om overgrep mot barn

Vold. Universitetet i Sørøst-Norge får 800.000 kroner for å gi studenter trening i å håndtere overgrep mot barn.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye undervisningsopplegget skal gi studenter trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn. Universitetet i Sørøst-Norge (USN) får derfor penger for å lage et slikt opplegg, som også skal deles og brukes på andre utdanningsinstitusjoner og i flere forskjellige utdanninger.

— Det er viktig at nyutdannede lærere er bevisste på å se etter tegn på vold og overgrep, og ikke minst vet hva de skal gjøre i situasjoner der det forekommer. De bør også vite hvem de skal samarbeide med, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Det er viktig at nyutdannede lærere er bevisste på å se etter tegn på vold og overgrep, og ikke minst vet hva de skal gjøre i situasjoner der det forekommer. De bør også vite hvem de skal samarbeide med.

Iselin Nybø

I 2016 endret Kunnskapsdepartementet rammeplanene for lærerutdanningen for å tydeliggjøre hva lærerstudenter og barnehagelærerstudenter skal kunne om vold og seksuelle overgrep. USN ble da tildelt noe midler for å utvikle et opplegg for samvirke mellom ulike utdanninger om temaet vold og overgrep, og å opprette en nettside for å gjøre innhold tilgjengelig. USN får nå 800 000 kroner til å videreføre satsingen.

Nybø sier at lærere og andre yrkesgrupper som er involvert i å bistå utsatte barn må snakke bedre sammen for å gi et så godt tilbud som mulig. Det er ikke nok at hver yrkesgruppe vet hva de selv skal gjøre, påpeker hun.

— Det er helt nødvendig at skole, barnehager, politi og helsevesen jobber godt sammen, slik at utsatte barn får den hjelpen de trenger. Derfor skal lærerstudenter, politistudenter og fremtidige helsearbeidere lære å samarbeide allerede mens de er under utdanning. Da blir terskelen lavere for å samarbeide når de kommer ut i yrket, sier Nybø.

Undervisningsoppleggene skal kunne tas i bruk av andre universiteter og høyskoler.

— Vi ønsker å spre de gode, tverrprofesjonelle oppleggene til alle utdanningsinstitusjonene slik at studenter innen flere studieretninger og profesjoner får bedre innsikt i hverandres ansvarsområder og kompetanse, sier Nybø.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS