Volda trekker seg fra fremragende-prosess
Fremragende. Høgskulen i Volda trekker seg fra finalen i konkurransen om å bli Senter for fremragende utdanning, på grunn av konflikten på mediefag.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Høgskulen i Volda trekker sin søknad om å bli Senter for fremragende utdanning innen journalistikk, melder Dagens Næringsliv tirsdag.
— Vi fikk meldingen i går, sier seniorrådgiver Anja O. Moberg i Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) til DN.
I lys av det som har oppstått i fagmiljøet er det ikke mulig å fortsette med prosjektet frem mot møtet 24. september.
Ana Luisa Sanchez Laws
— Det vises til situasjonen ved Høgskulen i Volda. At det har oppstått en alvorlig situasjon som gjør at de trekker søknaden, fortsetter Moberg til avisen.
Det mest fornuftige
Journalistikkutdanningen i Volda ligger under avdelingen til dekan Audhild Gregoriusdotter Rotevatn, som forrige uke ble bedt av høgskoleledelsen om å gå av, mot sin vilje.
— Hva synes du om at dere nå trekker søknaden?
— Det er først og fremst trist, naturligvis, sier Volda-rektor Johann Roppen til Khrono.
— Når det er sagt så er vi jo enige om at det var det mest fornuftige å gjøre. Det er krevende både å ta mot en ekspertkomité og gjøre et skikkelig arbeid og følge det opp. Det var så mange som var i tvil om det hadde vært mulig å få til når vi står midt oppi denne saken her, så det var nok riktig vurdering, sier han.
Roppen tror det er viktigere å prioritere arbeidsmiljøet i tiden fremover, og at fremragende utdanningsprosjektet ville konkurrert om tiden til folk.
— Vi har sendt søknad om SFU tidligere, men kom ikke til finalen da. Nå gjorde vi det og jeg vet at det er potensial i miljøet for å komme tilbake med en enda bedre søknad senere.
— Hadde ikke vært forsvarlig å fortsette
Førsteamanuensis Ana Luisa Sanchez Laws, som har hatt en sentral rolle i utforming av søknaden, sier på vegne av gruppen at et slikt Senter for fremragende utdanning-prosjekt innebærer å se på et fagmiljø helhetlig, og at de har fått bekreftet at det som har foregått i Volda har vært av høyeste kvalitet.
— Men vi er avhengig av at hele fagmiljøet rundt fungerer optimalt og prosjektet innebærer store forpliktelser overfor både samarbeidspartnere og studenter. I lys av det som har oppstått i fagmiljøet, som vi ikke har vært en del av, er det ikke mulig å fortsette med prosjektet frem mot møtet 24. september. Så det mest ansvarlige for oss var å trekke prosjektet.
— Synes du det er synd at søknaden nå er trukket?
— Ja, på vegne av hele teamet, selvfølgelig, men det hadde ikke vært forsvarlig å fortsette.
1 av 8 finalister
I juni ble det klart at Volda var en av 8 finalister blant 21 som søkte om kvalitetsstempelet.
Volda skulle hatt besøk av ekspertkomiteen i september. Komiteen ledes av professor Stephanie Marshall ved Queen Mary University of London.
Volda SFU-prosjekt heter LEAD – Centre for Excellent Journalism Education. Senteret skulle være med på å utdanne journalister som kunne ta en aktiv rolle i kampen mot «fake news».
— Mer en noensinne trenger vi en utdanning som hjelper journalistikkstudenter verden over til å ta en aktiv rolle i kampen mot «fake news» og den voksende mistilliten som dette fører med seg, og til å fullføre journalistikkens funksjon som formidler av troverdig informasjon i det demokratiske samfunn, sa Ana Luisa Sanchez Laws til Høgskulen i Voldas nettsider etter at det ble kjent at høgskolens søknad var en av de åtte som kom til finalen.
Diku skal tildele midler til 6 nye Sentre for fremragende utdanning i 2019. Sentrene kan få mellom 4 og 8 millioner per år i 5 år, med mulighet for forlengelse i enda 5 år.
Høgskulen i Volda kan dermed potensielt ha gått glipp av mellom 40 og 80 millioner kroner når søknaden nå er trukket.
Les også: Åtte i finalen for å bli Senter for fremragende utdanning
De åtte finalistene:
- CELL - Centre for Experiential Legal Learning, Universitetet i Oslo
- COAST - Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment, Universitetet i Sørøst-Norge
- iEarth - Centre for Integrated Earth System Science Education, Universitetet i Bergen
- IPEX - Centre for Excellence in Interprofessional Education, UiT Norges arktiske universitet
- LEAD - Centre for Excellent Journalism Education, Høgskulen i Volda
- OAS-HIS - Oslo Academy for Studies in International History, Universitetet i Oslo
- SHE - Centre for Sustainable Health Care Education, Universitetet i Oslo
- SIMeLEARN - Centre of Excellent Simulation and eLearning, Universitetet i Stavanger
12:15: Saken er oppdatert med kommentar fra Ana Luisa Sanchez Laws.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!