Hva vil vi med universitetene?
Rektorvalg. 90 ansatte og studenter ved Universitetet i Agder stiller seg kritisk både til innføring av foretaksmodell, men også et eventuelt skifte fra valgt til ansatt rektor. Det er ikke et slikt universitet vi vil ha, skriver de.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I disse dager pågår det en viktig prinsipiell debatt på Universitetet i Agder (UiA). Skal man fortsette den eksisterende ordningen med at ansatte og studenter velger sin rektor, eller skal styret gis fullmakt til å ansette rektor? Saken er viktig av mange grunner, og ikke minst fordi det handler om noe større enn spørsmålet om valgt eller ansatt rektor. Det handler om hva slags universitet vi vil ha. Det handler om demokrati og faglig autonomi. Og det handler om kunnskapens frihet.
Saken må ses i sammenheng med en annen viktig debatt om universitetenes fremtid. Skal universitetene være regulert av staten slik situasjonen er i dag, eller skal de organiseres som selvstendige foretak der styret gis fullmakt til å styre universitetenes økonomi? Vi mener at en endring der rektor ansettes i stedet for å bli valgt er et skritt i retning av en foretaksmodell. Og det vil vi på det sterkeste advare mot.
Det er ikke første gang denne saken settes på dagsorden. Sist, i 2003 la Ryssdal- utvalget sin innstilling fram, og da som nå, protesterte de vitenskapelig ansatte ved universitetene. Hvorfor setter de vitenskapelig ansatte seg «på bakbena», som det ble hevdet på lederplass i Dagens Næringsliv 4. mai? Jo, det er det mange grunner til. Organisatoriske endringer skjer ofte som følge av eksterne krav om markedstilpasning, snarere enn interne behov. Hva kan være viktige interne behov som ikke uten videre lar seg forene med eksterne markedstilpasninger?
I denne sammenhengen er det betimelig også å stille seg kritisk til forslaget om at UiA skal innføre en ordning med ansatt rektor fremfor valgt rektor. Det er ikke et slikt universitet vi vil ha.
90 ansatte på Universitetet i Agder
For det første, spørsmålet om valgt eller ansatt rektor rokker ved grunnleggende demokratiske idealer. Institusjoner som et universitet har som viktig oppgave å forvalte, formidle og utvikle våre demokratiske tradisjoner. Argumentene for ansatt rektor bygger på antakelser om at ledelsen da blir mer enhetlig, og at dette vil føre til mer effektive og lønnsomme beslutningsprosesser som er i organisasjonens interesse. Denne antakelsen er i seg selv problematisk ut fra en demokratisk tankegang, der selve forutsetningen nettopp er at flere syn skal representeres. Valgt rektor er en demokratisk praksis, og demokrati er en verdi i seg selv. En enhetlig ledelse kan riktignok ta beslutninger raskere enn en mer sammensatt ledergruppe, men det betyr ikke nødvendigvis at de ivaretar de ansatte og studentene – som jo er de som utgjør organisasjonen – sine interesser bedre. Bak den vellykkede norske velferdsmodellen står et sterkt demokrati. Dette er et ideal vi bør være stolte av og forvalte videre. Dersom ønsket om at ansatt rektor skal erstatte valgt rektor også signaliserer en mulig overgang til foretaksmodellen, der staten trer tilbake, vil det helhetlige samfunnsoppdraget til universitetene bli utydelig.
For det andre skal universitetene verne om kunnskapens autonomi. Det har vært mye debatt om hva slags kunnskap Norge trenger i fremtiden, og om hvilke studier som er «nyttige» og «unyttige». «Nytte» viser i denne debatten til hvilke utdanninger som svarer til samtidens behov for arbeidskraft og innovasjon. Når man legger til grunn et slikt nytteperspektiv på utdanning står mange disiplinfag for fall. Dette er selve moderfagene, som profesjonsfagene i stor grad bygger på. Den økonomiske verdien av disiplinfagene er ikke like lett å få øye på som lønnsomheten av for eksempel profesjonsutdanninger. Universitetene skal ikke kun levere kunnskap – de skal i tillegg kritisere rådende kunnskapssyn og utvikle ny kunnskap. De skal bidra til innsikt og samfunnskritikk. Derfor trenger universitetene også studier som er uavhengige, som ikke kun svarer til et økonomisk nytteperspektiv. Friheten er viktig for å bevare en kritisk kunnskapskultur. Hva med de mange fagene som opplever at søkertallet varierer overtid? Hvordan bevare og utvikle den faglige kunnskapen som i perioder ikke «etterspørres»? Slike konjunkturelle svingninger håndteres ikke av markedets kortsiktige cost-benefit analyser, men av langsiktig samfunnsplanlegging. Vil ikke foretaksmodellen kreve enda større krav til ekstern finansiering innenfor programmer? Vil ikke det måtte prege valg av forskningstema?
For det tredje er det slik at utdanningsinstitusjonene i Norge idag ikke krever penger av studentene. I global sammenheng er dette unikt, og nok en viktig bærebjelke for vår velferdsmodell. Er det ikke en berettiget bekymring at foretaksmodellen på sikt vil kunne innebære at universitetene innfører studentbetaling? Dersom det er et ønske at høyere utdanningsinstanser skal rekruttere fra et bredt utvalg av befolkningen, er studentbetaling et dårlig tiltak. Dette er en av årsakene til at også Norsk Studentorganisasjon mobiliserer til opprør mot en foretaksmodell.
Verken studenter eller vitenskapelig ansatte ønsker en foretaksmodell for norske universiteter. Erfaringene fra andre land der dette har blitt innført understøtter vår motstand. I denne sammenhengen er det betimelig også å stille seg kritisk til forslaget om at UiA skal innføre en ordning med ansatt rektor fremfor valgt rektor. Det er ikke et slikt universitet vi vil ha.
Kronikken er signert av 90 personer i ulike roller ved UiA:
Ann Christin Nilsen, instituttleder
Ove Skarpenes, professor
Hanne Haaland, instituttleder
Irene Trysnes, førsteamanuensis
Hege Wallevik, førsteamanuensis
Tale Steen-Johnsen, førsteamanuensis
May-Linda Magnussen, postdok
Anne Elizabeth Stie, instituttleder
Hans Hodne, instituttleder
Kai Steffen Østensen, leder av Studentorganisasjonen i Agder
Kristian B. Bakken, nestleder i Studentorganisasjonen i Agder
Kristian Mjåland, førsteamanuensis
Jørn Cruickshank, førsteamanuensis
Bjørn Øystein Angel, førsteamanuensis
Sivert Skålvoll Urstad, stipendiat
Anne Marie Støkken, professor
Torunn A. Ask, førstelektor
Tormod Wallem Anundsen, førsteamanuensis
Øyvind Tønnesson, førsteamanuensis
Berit Eide Johnsen, professor
Apostolos Spanos, professor
Inger Margrethe Tallaksen, førstelektor
Ida Marie Høeg, professor
Pål Repstad, professor emeritus
Turid Skarre Aasebø, professor
Jarle Trondal, professor
Hans Kjetil Lysgård, professor
Paul Leer-Salvesen, professor
Jorunn H. Midtsundstad, professor
Beate Goldschmidt-Gjerløw, stipendiat
Gunhild Kvåle, førsteamanuensis
Gustav Grunde Sætra, førsteamanuensis
Morten Beckmann, førsteamanuensis
Jan Erik Mustad, førstelektor
Solveig Botnen Eide, professor
Gro-Renée Rambø, professor
Bjarne Markussen, professor
Svein Gunnar Gundersen, professor
Bente Velle Hellang, førstelektor
Rune Røsstad, førsteamanuensis
Unni Langås, professor
Solveig Sagatun, dosent
Sigrid Nordstoga, dosent
Lars Gunnar Briseid, dosent
Anne Løvland, professor
Martin Engebretsen, professor
Ilmi Willbergh, professor
Terje Emil Fredwall, førsteamanuensis
Ingeborg Eidsvåg Fredwall, studieleder
André Tofteland, direktør handelshøyskolen
Arild H. Henriksen, stipendiat
Aslaug Kristiansen, professor
Cecilie Revheim, stipendiat
Stefan Ganzle, førsteamanuensis
Andreas Reier Jensen, førsteamanuensis
John Pløger, professor
Brit Helene Lyngstad, førsteamanuensis
Susan Erdmann, førstelektor
Anne Lien, Universitetslektor
Thorsten Päplow, førsteamanuensis
Katja H-W Skjølberg, universitetslektor
Eli-Marie D. Drange, førsteamanuensis
Gro Kvåle, førsteamanuensis
Dag Olaf Torjesen, førsteamanuensis
Ronald Mayora Synnes, stipendiat
Hilde Johannessen, universitetsbibliotekar
Martin Stangborli Time, stipendiat
Maria Ranta, rådgiver
Kirsten Johansen Horrigmo, universitetslektor
Fridunn Tørå Karsrud, universitetslektor
Odin Lysaker, professor
Sigurd Tenningen, stipendiat
Lisbeth L. Skreland, førsteamanuensis
Stefan Fisher-Høyrem, forsker
Jorunn Gjedrem, førstelektor
Ralph Henk Vaags, førsteamanuensis
Per Kjetil Farstad, professor
Carl Fredrik Feddersen, førsteamanuensis
Paul J. Thibault, professor
Mikaela Vasstrøm, førsteamanuensis
Astrid Skatvedt, førsteamanuensis
Allison Wetterlin, professor
Nils Rune Birkeland, førstelektor
Gunhild Stubseid, rådgiver
Arnhild Leer-Helgesen, førsteamanuensis
Oddgeir Tveiten, professor
Randi Edland Kroken, førsteamanuensis
Linda Wheeldon, professor
Ingunn Kvamme, stipendiat
Oddvar Holmesland, professor
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!