Vi står overfor en naturmangfold- og klimakrise, og utdanningssektoren må være sitt ansvar bevisst, skriver innsenderne. Foto: Siri Øverland Eriksen

Er universitetene og høgskolene klare til å ta imot klimastreik-generasjonen?

Klima. Det er en million grunner til å få klima og bærekraft inn i utdanningene, skriver Andrea Viken Strand og Rebekka Lie i studentutvalget til Tekna Student.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 24. mai kunne vi se ungdommen på Eidsvoll plass nok en gang for å streike for klimaet. Dette til tross for et pøsende regn som kunne friste enhver til å holde seg inne i et tørt klasserom. Om noen år skal denne generasjonen begynne å studere – noen allerede over sommeren. Er norske universiteter og høgskoler egentlig klare til å ta imot «Fridays for Future»-generasjonen?

De siste ukene har bydd på flere ubehagelige nyheter. Globalt slår FNs naturpanels rapport, IPBES-rapporten, fast at én million arter er i ferd med å bli utryddet, og at naturressursene vi er avhengige av utnyttes på en måte som er alt annet enn bærekraftig.

Kommer denne generasjonen til å godta et utdanningssystem der forskning innen petroleumsteknologi fortsatt står mye sterkere enn forskning på fornybar energi?

Andrea Viken Strand og Rebekka Lie

I Norge kunne Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2018, lagt frem av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU), fortelle at det forskes tre til fire ganger mer på petroleumsteknologi enn på fornybar energi.

Videre viser tilstandsrapporten at kun de eldste universitetene, og ikke alle utdanningsinstitusjonene, har igangsatt et arbeid med å implementere bærekraft i utdanningene. Dette viser at i motsetning til dagens ungdom, tar ikke utdanningsinstitusjonene, og industrien, vår tids største utfordring på alvor.

Generasjonen som fredag etter fredag har streiket for klimaet skal snart altså innta Norges universiteter og høyskoler. Kommer denne generasjonen til å godta et utdanningssystem der forskning innen petroleumsteknologi fortsatt står mye sterkere enn forskning på fornybar energi?

Utdanningsinstitusjonene spiller en svært viktig rolle i kampen mot klimautfordringene. De må ta sin del av kampen gjennom undervisning og forskning. Det er gjennom ny kunnskap at vi kan dyrke løsninger som møter en bærekraftig verden. Vi må lære hvordan vi både kan utnytte jordens ressurser på en bærekraftig måte og samtidig ta vare på et mangfoldig dyreliv.

Dagens studenter har en enorm oppgave foran seg, og de må møtes med fag og studier som gjør dem i stand til å løse vår tids største utfordring. Vi i Tekna Student etterlyser derfor at alle utdanningsinstitusjoner tar sitt ansvar på alvor, og at alle fagfelt inkluderer kunnskap og forskning om klima- og bærekraft inn i utdanningene.

Vi står overfor en naturmangfold- og klimakrise, og utdanningssektoren må være sitt ansvar bevisst. Som FNs naturpanel sin rapport viser: Vi har én million grunner til at de må ta dette på alvor.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS