Norske elever må få lære om krig og holocaust og krigens årsaker og konsekvenser, mener forfatteren av dette innlegget. Foto: Benjamin Ward/OsloMet
Norske elever må få lære om krig og holocaust og krigens årsaker og konsekvenser, mener forfatteren av dette innlegget. Foto: Benjamin Ward/OsloMet

En viktig påminnelse for fremtiden

Læreplan. I forslag til ny læreplan i Norge er verken holocaust eller 2. verdenskrig med. Det er bekymringsfullt, skriver Pål Jonas E. Mundal.

Publisert

ABC nyheter kunne rapportere 28. november at ifølge en undersøkelse gjort av CNN viser det seg et alarmerende tall av europeere som har lite kjennskap til holocaust og det som foregikk under 2. verdenskrig. Dette viser at det er på høy tid å ta krig og vedvarende konsekvenser og årsaker inn i læreplanen og ha det som høy prioritet.

I mellomkrigstiden så kunne verden se en voksende mistro og rent ut hat mot jøder, antisemittisme spredte seg utover Europa, spesielt i de tysktalende landene hvor Adolf Hitler og Nationalsozialistiische Deutsche Arbeiterpartei (Nazi-partiet) fikk mer og mer gehør utover slutten av 1920-årene og innover mot 1933, hovedbasisen for Nazi-partiet var en sterk og mørk antisemittisme. Denne utspredningen skjedde ikke bare i tysk talende land, men også rundt om i verden dukket det opp flere og flere antisemitister, eller jøde-hatere, i samme tidsrom, i Norge ga dette mye av opphavet til Nasjonal Samling og Vidkun Quisling.

Det er viktig for fremtiden og det er viktig for nåtiden at elever og studenter blir opplyste om grusomhetene en verdenskrig medfører.
Pål Jonas E. Mundal
Student, Universitetet i oslo

De tallene CNN presenterer om temaet er alarmerende for en som har studert 2. verdenskrig opp og ned, de viser til at mer enn hver fjerde spurte mener jøder har stor innflytelse innen næringsliv og finans, på krig og konflikter, samt at hver femte mener at stor politisk innflytelse. Ringer dette en bjelle? Av de 7000 spurt rundt om i EU så svarer rundt 5 prosent at de aldri har hørt om nazistenes kaldblodige drap på rundt 6 millioner jødiske menn, kvinner og barn under krigen. 5 prosent høres lite ut, men ser en på historien så skal ikke det så mye til før de 5 prosentene blir til 10, 15, 25 og videre oppover.

I forslag til ny læreplan i Norge er verken holocaust eller 2. verdenskrig med, det vil si at om denne går igjennom så vil rundt en hel generasjon hoppe over en av de mørkeste hendelsene, ikke bare i verdenshistorien, men og i Norges historie hvor flere tiår med nedprioritering og forsømming av forsvaret førte til at et svakt Norge ikke kunne forsvare seg selv godt nok da tyskerne på mindre enn 6 timer okkuperte Stavanger, Bergen, Trondheim, Narvik og Oslo 9. April 1940. Som utdannet innenfor historie har jeg blitt overrasket når hendelser som første og andre verdenskrig ble hoppet over og ikke diskutert, og i de tilfellene krigene ble tatt opp i timene så ble aldri årsakene eller hendelsesforløpet diskutert eller undervist i, som om dette var noe en kunne feie under teppet.

Gang på gang har historien gjentatt seg, Hitlers program mot jødene var ikke den første, og ser en på utviklingen i flere land så virker det mindre sannsynlig at det blir den siste. Uten opplysning så vil ikke mennesket utvikle seg og lære, men når selve 2. verdenskrig med dens innhold, intriger, årsaker, hendelser og konsekvenser blir feid under teppet på denne måten så skal det ikke overraske meg om en ny Hitler og et nytt nazi-parti står for døren om noen år.

Det er på høy tid at krigen blir diskutert i klasserommene med all dens innhold, det er viktig for fremtiden og det er viktig for nåtiden at elever og studenter blir opplyste om grusomhetene en verdenskrig medfører. Krigen er ikke noe en kan bare nevne i forbifarten for å så gå over til Gerhardsens oppbygging av landet uten å fortelle hvorfor landet må oppbygges igjen eller hvordan landet ble ødelagt. Fremdeles i dag finnes det mennesker om hører ekkoene av kanondrønnene til Oscarsborg etter klokken 04:20 9. april når de lukker øynene, det vil være en fornærmelse mot dem og de som kjempet for vårt land om deres historier ikke blir fortalt i klasserommene. Det er en viktig påminnelse om at vi skal lære av feilene og kunne skape en bedre fremtid for våre fremtidige generasjoner. Krig og holocaust må inn i norsk lærerplan.