null Foto: Sara Johannessen/HiOA
null Foto: Sara Johannessen/HiOA

Sju av ti studieplasser i nord står ledig

70 prosent av plassene for å bli grunnskolelærer i Nord-Norge er ledige. Det bekymrer politikerne.

Publisert   Sist oppdatert

Tall TV 2 har hentet inn fra Kunnskapsdepartementet, viser at det står svært mange stoler står ledige i undervisningsrommene på lærerutdanningen i Nord-Norge. 70 prosent av studieplassene står åpne, melder TV2 mandag 31. oktober.

Tallene gjelder for grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn, i Nordland, Troms og Finnmark.

Firerkrav har skylda

Etter at regjeringen gikk inn for å øke karakterkravene på lærerutdanningen, er det svært mange som ikke har kommet inn.

Ifølge kanalen står til sammen 585 studieplasser ledige i høst, mens antallet på samme tid i fjor var 282.

— Vi kan ikke senke kravene for å ta lærerutdanning i Nord-Norge, men hvis det skjer over lengre tid, så må vi iverksette noen tiltak for å lokke studenter dit. Men det er hvis det fortsetter over flere år, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til TV 2, og legger til at det er bekymringsverdig.

— Sjokkerende

Også Helga Pedersen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, er sjokkert over tallene har hentet inn.

— Det er sjokkerende tall og illevarslende for en landsdel som trenger kvalifiserte lærere for å gi våre barn i nord de samme mulighetene som barn i resten av landet, sier Pedersen til TV 2. 

Firerkravet i matematikk førte til at svært mange studenter meldte seg på forkurs, som et siste håp om å få komme inn på lærerutdanningen. 

I sommer var det skyhøye strykprosent på forkurs i matematikk for lærerstudenter. Ved landets største lærerutdanninger, NTNU og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), var strykprosenten henholdsvis 85 og 69. På NTNU var det bare fem av de 33 som gikk opp til eksamen som fikk «bestått».

Bekymret for økt lærermangel

Både Pedagogstudentenes leder Silje Marie Bentzen og rektor Anne Husebekk ved Universitetet i Tromsø fortalte i sommer at de er bekymret for økt lærermangel.

— Med tanke på den framtidige lærermangelen, er det svært viktig at det settes i gang tiltak for rekruttering til denne utdanningen spesielt. Det er viktig at institusjonene arbeider for å følge opp og beholde lærerstudentene. Det ligger også et stort ansvar hos skoleeier, som må følge opp de nyutdannede lærerne slik at de fortsette i yrket, sier Bentzen.

Husebekk fortalte til NRK Finnmark at hun er bekymret. 

— Jeg tror dette med gode lærere er en forutsetning for å lykkes for alle de unge mennesker som begynner på skolen. Vi har et stort frafall i Nord-Norge, og å være godt forberedt på videre studier krever gode lærere i barneskolen, ungdomsskolen og videregående, sier rektor Anne Husebekk til NRK.