Det var så vidt jeg orket å skrive dette
Det kan virke som lærerstudentene har tatt ferie allerede. Men det skulle jo bare mangle.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tall fra NOKUT (Norsk organ for kvalitet i høyere utdanning) viser at studenter på lærerutdanningen er blant de som jobber minst med studiene. Som lærerstudent føler jeg et ansvar for å kommentere dette (i stedet for å lese pensum, selvfølgelig).
Lærerstudenter (grunnskole 1-7) oppgir at de totalt bruker 25 timer på studier i uka, og 10 av disse er egeninnsats. Gjennomsnittsstudenten (for øvrig veldig spent på hvem det er - «møt Gjennomsnittsstudentene - der alle har en identisk hverdag») disponerer 15 timer i egeninnsats. Direktøren i NOKUT, Terje Mørland (bildet under) sier at han er «spesielt bekymret for den lave studieinnsatsen hos lærer- og humaniorastudentene».
Jeg syns ikke akkurat at disse tallene er så overraskende. De bekrefter jo bare det vi allerede vet: Lærere har veldig mye fri og har lange ferier. Så da skulle det egentlig bare mangle at vi har mye fri i studietiden også. Sånn at det blir representativt for hvordan yrket faktisk blir, liksom. Det er vel derfor folk velger å gå på lærerhøgskolen..?
Det er i hvert fall det jeg får høre når jeg forteller hva jeg studerer; at det må være digg med så mye ferie. Enten dét eller «det er bra at du skal bli lærer - vi trenger gode lærere! Da jeg gikk på skolen hadde jeg en lærer som VAR så jævlig at…». Jepp, det er kun ufaglært møkk der ute, som bare venter på å bli pensjonert, der de går dag ut og dag inn med den slitne kaffekoppen sin og hater livet. Og alle heter enten Vigdis (og går i jordfargede klær) eller Ragnar (som har like god pedagogisk kompetanse som han har hår på hodet).
Sofie Frøysaa er Khronos uhøytidelige studentblogger. Som lærerstudent og standup-komiker samler hun på gode formuleringer.
[[{"fid":"3235","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][format]":"filtered_html","field_byline[und][0][value]":"","field_image_tags[und]":""},"type":"media","attributes":{"height":"600","width":"450","class":"media-element file-default"}}]]
På fritiden kjemper hun aktivt for at kj-lyden ikke skal dø ut, og som kommende norsklærer vil hun helst tapetsere klasserommet med Ibsen-sitater.
På fredager publiseres nye innlegg fra Sofies univers. Velkommen skal du være!
Den rødgrønne regjeringen, og nå den mørkeblå-blå regjeringen har satset stort på å rekruttere lærere. De rødgrønne hadde kampanjen, «har du det i deg?», og jaggu viser ikke NOKUT at joa, det kan godt være at vi har det i oss, men det er i så fall godt skjult.
Når vi først snakker om denne NOKUT-undersøkelsen, kan det være verdt å nevne dette: Samme undersøkelse viste at det er lærerstudentene som er minst fornøyde med den individuelle oppfølgingen. Jaja, da hadde vel Vygotskij rett i sin sosiokulturelle teori om hvor viktig den proksimale utviklingssonen er, da. (HEHE, for å bruke det engelske uttrykket: see what I did there? Blunk-blunk).
Men kjære medstudenter. Statssekretær Bjørn Haugstad (bildet over) aner råd. Han sier nemlig at «med en innsats på 27 timer i uka er det 67 prosent sjanse for at du får karakteren C eller bedre» (les mer her). Sånn bortsett fra at jeg er fryktelig spent på hvordan en har kommet frem til dette meget konkrete tallet, vil jeg helt klart bruke denne formelen slavisk i eksamensperioden.
Men det er heldigvis ikke før i mai, så da har jeg fortsatt god tid til å slappe av på sofaen.
Få med deg tidligere blogginnlegg fra 2014:
Alt var så mye bedre før
14.03.2014: 2014 er så 2014, ass. Men hva vil dagens studenter egentlig mimre om på reunionparty om tretti år? Sofie har noen teorier.
En mørk affære
07.03.2014: Det er 8. mars, og i den anledning har jeg tatt meg en tur på nettet for å se hva mannen i gata mener om kvinnedagen og feminismebegrepet. Overraskende nok, ble det en mørk affære.
Hva er greia med OL, liksom?
21.02.2014: Jeg er veldig glad i akademiske briller, men ikke fullt så glad i OL. I forbindelse med OL har HiOA invitert studenter og ansatte til å følge sendingene med akademiske briller. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men jeg er ikke fullt så glad i OL. Derfor skulle jeg ønske at HiOA kunne hatt et alternativt tilbud - ja rett og slett tilpasset undervisning for oss som ikke bryr oss om OL (med mindre det bare er meg, da).
Finner du deg selv?
14.02.2014: Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?
Bortgjemt eller bortskjemt?
07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.
«Sosiale» medier
31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.
Skjerp deg!
24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.
Nytt år, nye arbeidskrav
17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!