Professor Elisabeth Eide på åpningen av karikaturutstillingen på Høgskolen i Oslo og Akershus sammen med Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening. FOTO: Eirik Hansen/HiOA
Professor Elisabeth Eide på åpningen av karikaturutstillingen på Høgskolen i Oslo og Akershus sammen med Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening. FOTO: Eirik Hansen/HiOA

Skuffet over bortgjemt karikaturutstilling

Professor i journalistikk, Elisabeth Eide, er ikke fornøyd med at høgskolen har gjemt bort en karikaturutstilling lagd i ytringsfrihetens navn.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Karikaturutstillingen «Hurra for ytringsfriheten» er initiert av Nasjonalt senter for tegning og ytringsfrihet i 2014. Avistegnere ble invitert til å se kritisk på sin rolle når det gjelder ytringsfriheten.

Utstillingen ble første gang vist på avistegnernes hus i Drøbak sist høst, og fikk stor oppmerksomhet da den åpnet i Stavanger dagen etter terrorangrepet i redaksjonslokalene til Charlie Hebdo. Mer enn 9000 besøkte utstillingen da den hang oppe i Stavanger.

Kjente karikaturtegnere som tegnerne Arifur Rahman, Bangladesh, Fadi Abou Hassan, Syria/Palestina og Abduallahi Muhiaddin er representert på utstillingen. Det er også norske avistegnere som VG-tegnerne Roar Hagen og Randi Matland samt Dagbladets Finn Graff.

Skuffet over bortgjemt utstilling 

Elisabeth Eide er professor i journalistikk på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), men også nestleder i den norske PEN, avdelingen av verdens største skribent- og ytringsfrihetsorganisasjon. Eide åpnet utstillingen tirsdag, og uttrykte flere ganger i sitt åpningsinnlegg at det var synd at utstillingen var så bortgjemt.

— Karikaturutstillingen burde vært helt åpen, og hengt i vestibylen, slik at alle kunne se den, sier Eide og legger til:

— Ved å stenge utstillingen inne på denne måten er man med på å gjøre tegningene mer kontroversielle enn de faktisk er.

Les også: Elisabeth Eides åpningstale

Ble orientert

Eide forteller at hun ble orientert om flyttingen av utstillingen dagen før den skulle åpne.

— Jeg er fortalt at det var foretatt en eller annen form for sensitivitetssjekk og at flyttingen ble gjort av sikkerhetsmessige årsaker. Men vi får ikke vite noe om det faktisk foreligger en trussel eller ikke mot utstillingen. Jeg har veldig vanskelig for å forstå at det skulle være nødvendig å gjemme den bort på denne måten, sier Eide.

Hun poengterer også at utstillingen jo ble åpnet i Stavanger dagen etter terrorangrepene i Paris og fikk stor oppmerksomhet uten at det bød på noen problemer.

Eide har også fått med seg at Pilestredet 48 der utstillingen henger og der dørene normalt står åpne på dagtid nå plutselig er låst og man må bruke adgangskort for å komme inn i selve bygget der utstillingen er.

Bekrefter forhåndssjekk

Kommunikasjonsdirektør Anne Christel Johnsgaard bekrefter ay utstillingen ble sett av noen studenter og ansatte i forkant.

— Sikkerhetssjefen ved høgskolen inviterte med seg noen studenter og ansatte for å få en vurdering av utstillingen, for å høre hvordan karikaturtegningene ble opplevd av dem, sier hun.

— Men det er ikke disse vurderingene som ligger bak her, men en total sikkerhetsvurdering, sier Johnsgaard.

— Hva er man redde for?

— Vi har  helhetlige sikkerhetsvurderinger som gjøres løpende, og for konkrete tilfeller. Vi har til enhver tid ansvar for 17000 studenter og 1800 ansatte på et åpent campus midt i Oslo og må ta sikkerhet på alvor, sier hun.

Til dette med situasjonen rundt utstillingen og åpningen i Stavanger sier Johnsgaard:

— I Stavanger var det uniformert politi utenfor utstillingslokalene, det er det ikke her.

Nettredaktør ved «Sølvberget» - Stavanger kulturhus, presisere at det bare var på åpningen det var uniformert politi utenfor.

— Det var uniformert politi utenfor utstillingslokalene på åpningen av utstillingen, men ikke generelt. Vi hadde god dialog med politiet både i forkant og underveis, opplyser Øyvind Berekvam, nettredaktør, Sølvberget.

Trist for tegnerne

— Her på mitt institutt er vi mange som har god greie på ytringsfrihet og problemstillinger rundt denne type karikaturer. Jeg synes høgskolens ledelse burde kontaktet oss på Institutt for journalistikk og mediefag og fått vår vurdering og våre råd i saken. det har de ikke gjort, sier Eide.

Eide synes også det er trist for tegnerne som deltar at utstillingen når den vises for første gang i Oslo på en av landets største læresteder blir bortgjemt på denne måten.

— Dette er også trist for tegnere, de mister verdifull oppmerksomhet som de sårt trenger, legger Eide til. 

— Synd med romdebatt

— Utgangsdøra til bygget i Pilestredet 48 er også blitt låst på dagtid nå, det har den ikke vært før. Man kommer altså ikke inn i bygget uten adgangskort lenger?

— Det kjenner jeg ikke til. Men så vidt jeg vet har ikke det noe med utstillingen å gjøre, sier kommunikasjonsdirektør Johnsgaard.

— Professor Elisabeth Eide synes at måten denne utstillingen er behandlet på gjør at den blir oppfattet som mer kontroversiell enn den er?

— Jeg synes det er synd at debatten om en så flott og viktig utstilling handler om hvilket rom den er plassert i heller enn det som er hensikten med utstillingen. Og her er det jo våre egne, eller høgskolens folk som har valgt å ha denne debatten. Det er en åpen utstilling og den står i et rom tilknyttet biblioteket, sier Johnsgaard.

(Foto: Cicilie S. Andersen)

— Hele bygget er blitt låst og utstillingen står i et avlukket grupperom med pc-pulter og arbeidsplasser midt på gulvet og er ikke spesielt innbydende?

— Jeg var ikke klar over at de ikke har fjernet arbeidsbordene, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hyllest til ytringsfriheten

Til Osloby, Aftenposten, uttrykker også bibliotekssjef Anne-Berit Gregersen skuffelse over at utstillingen har blitt så bortgjemt.

— Egentlig skulle vi hatt utstillingen i biblioteket. Utstillingen er en hyllest til ytringsfriheten og passer godt i biblioteket. Det var synd at vi ikke kan ha den der. Her er det ingen kontroversielle tegninger av Mohammed. Vi har også vært i kontakt med folk for å forsikre oss om at tegningene ikke støter noen, sier Anne-Berit Gregersen.

Utstillingen finner du i andre etasje i Pilestredet 48 på et grupperom, og den henger oppe til 20. februar.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS