Alexander Åsgård (26) fullførte mastergraden sin i produktdesign våren 2015. Funksjonalitet var målet ved produktserien han lagde, som nå har fått oppmerksomhet i internasjonale medier. Foto: Øyvind Aukrust
Alexander Åsgård (26) fullførte mastergraden sin i produktdesign våren 2015. Funksjonalitet var målet ved produktserien han lagde, som nå har fått oppmerksomhet i internasjonale medier. Foto: Øyvind Aukrust

Norsk produktdesigner til topps i internasjonal kåring

Det anerkjente designmagasinet Wallpaper har kåret Alexander Åsgård til en av årets mest interessante nyutdannede produktdesignere i verden.

Publisert   Sist oppdatert

— Jeg er den typiske historien om gutten som ikke likte skolen, men elsket sløyden, forteller Alexander Åsgård.

Han er 26 år gammel, og fullførte i vår en master i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Både under og etter utdanningen har han deltatt på flere utstillinger med produktserien «Duplé», som også har fått oppmerksomhet i magasinet Wallpaper.

«Dette årets beste nyutdannede har skapt en mengde sofistikerte interiørartikler, produksjonsklare stykker og fremtidige designklassikere» står det i artikkelen. Åsgård er blant de omtalte, sammen med designere fra hele verden.

— Planen var i utgangspunktet ikke å bli designer, fortsetter Åsgård.

— Jeg ville bli ingeniør, men likte ikke matte. Det var skapergleden jeg ble motivert av, og det er den som driver meg.

Planen var i utgangspunktet ikke å bli designer.

Alexander Åsgård
Produktdesigner fra HiOA

Hvis man har lyst til å lykkes som produkt-designer, tror jeg det viktigste er at man har gode ideer, og at man har lyst til å skape dem.

Alexander Åsgård
Student, produktdesign

Satser på funksjonalitet

Produktserien «Duplé» var en del av masteroppgaven hans, og det var etter en utstilling i Milano i april i fjor at den ble lagt merke til.

— Hele ideen begynte ganske bakvendt. Jeg ville bare stille ut møbler, og prøvde å argumentere for at så lenge det jeg stilte ut var bra, ville folk ha det.

Det var etter at han hadde jobbet med et salongbord at han så behovet for produktserien.

— Jeg likte ikke måten man arbeider med et bord på. Det er ikke et møbel man har mye interaksjon med. Så jeg ønsket å skape noe med flere funksjoner enn kun å være et bord. 

Les også: Prisdryss til produktdesign

Så kom Duplé på banen. Et møbel som i seg selv kan brukes til både servering, sitting og oppbevaring, alt ettersom hvordan man plasserer de forskjellige platene på benken som følger med. 

— Hensikten med produktet er at den skal kunne brukes til mer enn én ting, og jeg ønsket å rette meg mot mer enn én målgruppe, forteller Åsgård.

— Veldig mange har sagt at de liker tanken på et multimøbel, mens for eksempel studenter som bor trangt ser på det mer som mye møbel i ett. Jeg ønsker at basismøbelet skal være en investering, men at alle de forskjellige funksjonene kan utnyttes.

Produktserien har allerede fått svært gode tilbakemeldinger.

— Under messen i Milano i fjor var det blant annet en interiørarkitekt som kalte det et innredningsverktøy, noe som egentlig beskriver det ganske godt. Jeg føler ikke at det er et stuebord, men noe mer funksjonelt.

Vanskelig arbeidsmarked

Åsgård fikk beskjed allerede i oktober at han var en av de utvalgte til Wallpapers liste, men selv med den økte oppmerksomheten har det vært vanskelig å sikre seg en jobb etter studiet.

— Akkurat nå jobber jeg som bartender på Fuglen i Oslo, som egentlig er et ganske greit sted å arbeide med tanke på design. Ellers har det største utfordringen vært å finne en produsent som vil satse på produktene mine, sier Åsgård.

Etter studiene har han flyttet arbeidsverkstedet hjem til kjelleren i foreldrenes hus, og det er her nye produkter blir skapt.

— Jeg lager prototyper, men det er alltid noe ved dem som gjør at de ikke kan brukes i hjemmet. Duplé-benken trenger for eksempel aluminiumsplater istedenfor stålplater, men dette er dyrt og gjør at jeg trenger en produsent i ryggen. Og siden jeg ikke har noe kjent navn, er det vanskelig å skaffe dette.

Åsgård understreker likevel at det finnes arbeidsmuligheter, og at han trolig har gjort det vanskelig for seg selv ved å fokusere på møbler.

— Jeg synes jobben jeg gjør nå er spennende, men jeg skulle selvfølgelig ønske jeg kunne jobbet fullt ut med design. Kanskje jeg blir kunst-og-håndverks-lærer, og prøver å inspirere noen andre slik jeg har blitt inspirert selv.

Les også: Masterstudent Tesfay publiserte på nivå 2

Interesse som største drivkraft

— Hvis man har lyst til å lykkes som produktdesigner, tror jeg det viktigste er at man har gode ideer, og at man har lyst til å skape dem. Da jeg begynte på studiet kunne jeg knapt tegne en rett strek, men det har aldri stoppet meg fra å skape nye ting, sier Åsgård.

Dette er noe instituttleder ved produktdesign, Gunnar H. Gundersen, bekrefter.

— Vi gir studentene våre fritt spillerom til å utvikle sine egne ideer, og vi har mye fokus på at studentene selv skal få skape sine egne ting.

Gundersen sier det er mange designstudier som nå har flyttet seg foran skjermer, men at instituttet på HiOA ønsker å bevare det tradisjonelle fokuset.

— Vi vil at studentene skal ha et nært forhold til materialet og teknikkene. Studentene definerer oppgavene sine selv, og vi ønsker å gi dem muligheter til å følge opp det de selv ønsker.

Gundersen tror dette er grunnen til at studenter, slik som Åsgård, har lykkes.

— Hva Åsgård har fått til er beundringsverdig, og jeg ønsker å gratulere så mye. Vi er stolte på både hans og instituttets vegne, og ønsker han lykke til med hans videre karriere, legger han til.

Ønsker å løfte fram norske aktører

I tillegg til utstillingen i Milano har Åsgård vært med på flere andre utstillinger, blant annet 100 percent Norway i London, som er et samarbeidsprosjekt mellom Innovasjon Norge, Norges utenriksdepartement, Norsk design- og arkitektsenter og den norske ambassaden i London.

— En av målsetningene med denne utstillingen er å løfte fram norske designere, og gjøre dem synlig også i utlandet, forteller Oscar Kipperberg, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.

Han understreker at gjennom utstillingen, som fant sted i september 2015, har flere norske aktører fått gode anmeldelser i utlandet. Dette bidrar igjen til å gjøre norsk design attraktivt, noe som igjen bidrar til omdømmebyggingen av Norge.

—  De andre skandinaviske landene, som Sverige og Danmark, har vært flinke på å synliggjøre seg under Scandinavian Design-paraplyen, og dette har skapt et godt omdømme for dem.

Norge har ikke vært like flinke på dette tidligere, påpeker Kipperberg videre.

— Design kan ha elementer av kultur i seg. Samtidig er godt design et virkemiddel i byggingen av internasjonal konkurransekraft for norske bedrifter. Det er derfor viktig å profilere norsk design og norske designere i utlandet. Når vi har så gode designere, og ser hvordan de får oppmerksomhet, kan det være en bekreftelse på Norge som moderne industrinasjon, avslutter han.

Hemmeligheten bak produktdesign

Åsgård er tydelig på å understreke at det å være produktdesigner først og fremst krever vilje for å lykkes.

— Det er langt mindre eksotisk å være designer enn man skulle tro. Man trenger ikke en voldsom indre kreativitet, men så lenge man er interessert i å se og løse behov kommer man en lang vei.

Videre ønsker han å avkrefte myten om at designere arbeider som kunstnere.

— Jobben vår er å skape ting som fyller funksjoner, ikke uttrykker meninger. De som vurderer yrket må ha lyst til å arbeide hardt for å lykkes, og tørre å satse på ideene sine. Det verste som kan skje er at produsentene ikke liker det, men så lenge man har en idé bør den testes ut, avslutter han.