Elever på date for å velge annerledes

To dagers speed-dating ved høgskolen. Slik håper arrangørene at det skal bli flere jenter på ingeniørfagene og flere gutter på de estetiske fagene etterhvert.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av to dager er elevene fra Elvebakken videregående skole på omvisning, men også i praktisk prosjektarbeid på høgskolen. Sluttresultatet, som er en kunstinstallasjon, kunne mange beundre under høgskolens åpne dag i midten av mars.

Den første dagen skygget elevene høgskolestudenter henholdvis på elektroingeniørstudiet og faglærerstudiet i formgiving. Dag to var satt av til prosjektarbeid. Høgskolestudenter fra de to ulike fagene har sammen definert prosjektet.

Gjennom tekstil og elektronikk tar raskt en installasjon form. Insektinspirerte tekstildyr skal få montert inn lys og brikker som gjør dem »levende». Lys og brikker er loddet og montert av elevene selv. Figurene har de også formet. I etterkant skal høgskolestudentene gjøre prosjektet ferdig og programmere et sluttresultat.

Andreårselevene Kine Smedsrud, Ellisiv Masvie og Eline Strålberg synes det er kjempespennende å bli kjent med høgskolen på denne måten. Vi treffer dem mens de ivrig lodder sammen lys og rfid-brikker som skal monteres inn i tekstildyrene de har laget tidligere på dagen.

– Vi tror vi vil tenke helt annerledes på mulighetene på høgskolen etter disse to dagene, enn vi gjorde før, sier Smedsrud.

Jeg synes det er kjempe-spennende å bli kjent med høgskolen på denne måten.

Kine Smedsrud

Nordisk rekrutteringsprosjekt

Workshopen er en del av det nordiske prosjektet «Nordisk veiledning» som er finansiert av Nordplus. Prosjektet startet høsten 2011 og avsluttes våren 2013.

Ansvarlig fra høgskolens side er rådgiver og studieveileder Hanne Heiervang ved Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) og Bodil Innset, seniorrådgiver og karriereveileder i Seksjon for opptak og veiledning. De samarbeider med rådgiver Grete Høiby fra Elvebakken videregående skole.

– I prosjektet ser vi på veiledningens rolle i forbindelse med rekruttering og gjennomstrømning av studenter med utdanningsfremmed bakgrunn i høyere utdanning. Vi ønsker å rekruttere underrepresenterte grupper i høyere utdanning. Vi ønsker oss eksempelvis flere gutter til estetiske fag og flere jenter til ingeniørutdanningene, forklarer Innset.

Tilsvarende prosjekt ble gjennomført i 2012, men da foregikk alt på Elvebakken videregående skole. Prosjektet da hadde tittel «Tenk deg en app som snakker med en genser».

Studenter som lærere

Denne våren har de videregående elevene sluppet inn på høgskolens område. Som omvisere og prosjektledere når de jobber er det studenter fra høgskolen som leder an.

– Vi ser at studentene klarer å skape en annen kontakt med elevene, enn det kanskje lærere gjør. Det gir en spennende dialog, og studentene kan svare bedre på spørsmål om studiehverdag, sosiale tilbud og lignende, sier Hanne Heiervang.

Vegard Line er elektronikkstudent ved høgskolen og en av studentene som har tatt seg av de videregående elevene disse to dagene.

– Jeg tror mange av elevene har fått en helt ny innsikt i hva vi driver med på høgskolen, og at det slett ikke bare er et teoretisk studium. I går fikk de eksempelvis se hvordan vi jobber med å programmere legofigurer, forteller Line. Han forteller også at han har fått flere spørsmål om hvordan studiehverdagen er og om det sosiale livet på skolen.

– Flere er nok litt bekymret for at det er mye tungt realfag på studiene våre. Samtidig er de overrasket over hvor mye praktisk undervisning vi også har, sier Line.

Erfaring og samarbeid på tvers

Prosjektet «Nordisk veiledning» har som formål å styrke veiledningen ved de involverte institusjonene gjennom erfaringsutveksling og innhenting av relevant forskning.

Et mål for prosjektet er å bygge opp et sterkt veiledernettverk blant utdanningsinstitusjonene som deltar i prosjektet – altså et nordisk nettverk på tvers av institusjonstyper.

Håper på fast tiltak

– Metoden som vi har utviklet i dette prosjektet er en praktisk pedagogisk metode basert på den metoden som benyttes i faget Utdanningsvalg i ungdomsskolen.  Metoden gir elevene egne opplevelser og faglige erfaringer som skal bidra til at de  unge tar mer kunnskapsbaserte og bevisste valg. Vi tror dette igjen vil kunne bidra til flere kvalifiserte og mer motiverte søkere til HiOA enn tidligere, forteller prosjektleder  for HiOAs bidrag i Nordplus-prosjektet, Bodil Innset.

Hun tror metoden kan bidra til økt gjennomstrømning og redusert frafall i høyere utdanning generelt og på høgskolen spesielt.

– Derfor mener vi at dette er et viktig prosjekt og håper at metoden vil bli brukt i framtidig rekrutteringsarbeid ved HiOA, sier hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS