pris
VID er årets Erasmus-institusjon
VID vitenskapelige høgskole får anerkjennelse for sin strategiske satsing på studentmobilitet og internasjonalisering.

— Dette er veldig gledelig for hele VID. Internasjonalisering og studentmobilitet er en del av vårt DNA og historie, og derfor godt forankret i vår strategi.
Det melder VID-rektor Bård Mæland i en pressemelding fra høgskolen. VID er altså vinneren av Erasmus-prisen 2022.
Prisen deles ut av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Prisens navn henviser til Erasmus+, som er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett.
— Jeg er særlig glad for hvordan engasjerte kolleger på VID har lykkes i å styrke studentmobiliteten i våre profesjonsutdanninger. Dette vil bidra til å heve kvaliteten på våre utdanninger innen vernepleie, ergoterapi, sosialt arbeid og sykepleie, uttaler Bård Mæland.
I 2021 var det Høgskulen på Vestlandet (HVL) som fikk prisen, mens det i 2020 var NMBU som trakk det lengste strået.
Tidligere har blant andre Universitetet i Stavanger (UiS) og NTNU vunnet prisen, som i år deles ut for niende gang.
Årets pris ble delt ut for niende gang under Erasmusseminaret for høyere utdanning 2022 i Trondheim tirsdag kveld.
I sin begrunnelse skriver juryen:
«VID vitenskapelige høgskole har hatt en positiv utvikling i bruken av Erasmus+ de siste årene. Engasjementet understrekes av sterke studentmobilitetstall og ble også tydelig demonstrert gjennom Erasmus+-uken, som VID arrangerte høsten 2022, med egne webinarer for å fremme kunnskap om Erasmus+.»
Nyeste artikler
Styreleder varsler harde prioriteringer ved UiT
Instituttstyret ønsker å stanse byggeprosjekt til 820 millioner kroner
Solheim Hansen eneste søker ved Nord universitet
Ytre trusler og samfunnets sikkerhet
UiB vil tydeliggjøre seg som internasjonalt breddeuniversitet
Mest lest
Medisinstudent krever 380.000 kroner av universitet
Sier opp og tar et kraftig oppgjør: «En giftig fryktkultur gjennomsyrer universitetene»
Vil fjerne «snarvei» for studenter som ønsker å studere medisin
Professoren skyldte på studenter for «slurvefeil». Nå er han felt for vitenskapelig uredelighet
No får ho disputera likevel