UiO

Vedtok nye etiske retnings­linjer for innkjøp

Onsdag vedtok UiO-styret nye retningslinjer for «anskaffelser i en urolig verden».

De nye etiske retningslinjene, som styret vedtok onsdag, tydeliggjør hvilke krav universitetet stiller til sine leverandører,
Publisert

Onsdag landet styret ved Universitetet i Oslo (UiO) ny anskaffelsesstrategi og reviderte etiske retningslinjer som tydeliggjør hvilke krav universitetet stiller til sine leverandører, samt hvordan dette skal følges opp.

Under styremøtet ble det påpekt at de reviderte etiske retningslinjene vil føre til at leverandører som handler i strid med disse, ikke vil få levere tilbud i anskaffelsesprosesser.

— Vi kommer til å opprette et eget kompetansepanel som skal sørge for at vi har tilgang til relevant og oppdatert kompetanse, sier universitetsdirektør Arne Benjaminsen i en pressemelding i etterkant av styrebehandlingen.

Onsdagens vedtak gir UiO rett til å avvise leverandører som for eksempel har bidratt til brudd på internasjonal humanitærrett, menneskerettigheter eller folkerett i konfliktområder.

I pressemeldingen listes følgende endringer opp:

  • Ansvaret UiO har for å følge opp at leverandører etterlever menneskerettigheter, internasjonal humanitærrett og folkerett i konfliktområder tydeliggjøres.
  • UiOs etiske retningslinjer tydeliggjør UiOs samfunnsansvar i anskaffelsene.
  • Strategien krever at alle anskaffelseskontrakter som inngås inneholder krav til at leverandørene overholder UiOs etiske retningslinjer («Code of Conduct»). Det vil si økonomiske krav, krav til klima- og miljø, samt sosiale forhold — herunder internasjonal humanitærrett, menneskerettigheter og annen folkerett i konfliktområder.
  • Kontraktsvilkårene og etiske retningslinjer sikrer UiO rettigheter til å kreve utdypet dokumentasjon fra leverandøren og til å gjennomføre kontroller, og gjennom det kunne vurdere grunnlag for å avvise leverandører i konkurranser eller avvikle anskaffelseskontrakter.
  • Skjerpede rutiner og verktøy legger grunnlag for at ansatte som er involvert i anskaffelser får retningslinjer for å kunne ivareta UiOs samfunnsansvar i større grad enn tidligere.
  • Systematisk gjennomføre aktsomhetsvurderinger for anskaffelser av varer og tjenester, for å vurdere om leverandøren har opptrådt på forsvarlig måte og ikke selv eller i sin leverandørkjede for eksempel bidrar til brudd på menneskerettighetene.
  • Innføre en regelmessig sjekk av leverandørdatabasen/-reskontro mot lister over leverandører der det frarådes å gjøre kjøp fra, i tillegg til en tett oppfølging av leverandører med høy risikoprofil.

 Dersom en leverandør etter gjentatte henvendelser ikke viser vilje til å etterleve retningslinjene, kan kontrakten sies opp.

I tillegg vil UiO, ifølge pressemeldingen, spille inn behovet for avklaringer fra myndighetene om hvordan offentlige oppdragsgivere skal håndtere anskaffelser og kontrakter i forbindelse med pågående konflikter.

— Vi kommer til å etterspørre en styrket satsing på relevant og oppdatert veiledning og opplæring som er nødvendig for å kunne ivareta oppfølgingsansvaret offentlige institusjoner har i anskaffelsesprosessene, sier universitetsdirektør Benjaminsen.

Powered by Labrador CMS