— Vi har toppkarakterer på forskning, kunnskapsoverføring og internasjonalisering, områder vi satser tungt på. Men det er alltid rom for forbedring, sier rektor Gunnar Bovim på <span class="caps">NTNU</span>.
— Vi har toppkarakterer på forskning, kunnskapsoverføring og internasjonalisering, områder vi satser tungt på. Men det er alltid rom for forbedring, sier rektor Gunnar Bovim på NTNU.

NTNU beholder sin tetplass

NTNU beholder sin førsteplass hos U-Multirank når alle indikatorer blir tatt med. Universitetet i Oslo er nummer 2 og Idrettshøgskolen er nummer 3 (saken er oppdatert).

Publisert   Sist oppdatert

Over 1300 universiteter og høgskoler i mer enn 80 land er med i U-Multirank, som nå er gjennomført for tredje gang.

Bak U-Multirank står et internasjonalt konsortium som ledes av det tyske Centre for Higher Education (CHE) og det nederlandske Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS). Prosjektet er finansiert av EU.

15 norske er med

I 2015 var det 13 norske universiteter og høgskoler som var med, i år er det 15 norske med på listen.

U-Multirank selv rangerer institusjonene ved å gi dem karakterer for ulike områder som studietilbud, student-tilfredshet mv. De institusjonene med flest A-er havnet øverst, og slik rangeres man nedover.

I fjor var NTNU beste norske, Idrettshøgskolen nummer to og Universitet i Oslo på tredjeplass, og det er de samme tre på pallen i år også, bare at Universitet i Oslo har byttet plass med Idrettshøgskolen. 

NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) er med for første gang i år, og gikk rett inn på fjerdeplass.

Rektor Mari Sundli Tveit har merket seg resultatene.

Det viktigste med U-multirank er å gi råd til institusjoner og fagmiljøer som er spesielt vurdert, og det er derfor vi er med.

Gunnar Bovim
Rektor NTNU

Resultatene viser at vi har fremgang på vitenskapelig publisering, men vi har fortsatt en vei å gå på dette området.

Nina Waaler
Prorektor for utdanning, HiOA

Alle rangeringer har svakheter, men U-Multirank er av de mer presise. Det viktigste er å se på egne resultater og ta tak i de områdene der vi kan bli enda bedre.

Mari Sundli Tveit
Rektor, NMBU

— Alle rangeringer har svakheter, men U-Multirank er av de mer presise. Det viktigste er å se på egne resultater og ta tak i de områdene der vi kan bli enda bedre, sier Tveit.

NTNU skårer topp på forskning

— Det viktigste med U-Multirank er å gi råd til institusjoner og fagmiljøer som er spesielt vurdert, og det er derfor vi er med, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim, og legger til:

— Vi har toppkarakterer på forskning, kunnskapsoverføring og internasjonalisering, områder vi satser tungt på. Men det er alltid rom for forbedring, sier han.

Han trekker også fram at han ser at NTNU kunne levert bedre kvalitet på tallene, særlig på utdanning.

Bovim sier at han er overrasket over at U-Multirank selv legger opp til at det lages rangeringer, da dette ikke har vært intensjonen i prosjektet.

— Vi er med for å få solide tilbakemeldinger på områder vi kan forbedre oss på. Det viktigste for oss er å sammenligne våre resultater med oss selv, sier Bovim.

Les også: NTNU best av de norske

Setter pris på eksternt blikk

(Foto: Andreas B. Johansen)

— Vi er veldig fornøyde, og har ligget høyt hvert år, sier rektor Kari Bø ved Norges idrettshøgskole og fortsetter:

— Vi synes det er viktig med eksterne som evaluerer og ser oss i kortene. Tidligere har vi i Norge fått kritikk på hvorfor vi ligger bak sammenlignbare land, og da er slike undersøkelser som dette viktig.

I likhet med NTNU-rektor Bovim mener hun at U-Multirank ikke er ment som en rangering og det viktigste er hvordan man skårer selv.

— Det er hyggelig at vi gjør det bra, men det viktigste er å skåre høyt der man kan, sier Bø.

Hun er spesielt lite fornøyd med å ha fått C i gjennomføring på normert tid på master.

— Der ligger vi egentlig høyt sammenlignet med andre institusjoner i sektoren. Jeg mener at dette har mest å gjøre med veiledning av studentene og det er viktig å få det forbedret.

HiOA fra 9. til 10. plass

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har vært med på U-Multirank fra starten av. I år krabber de ned et hakk fra 9. til 10. plass blant de norske.

Se også: Her kan du se karakterene og den norske rangeringen

Prorektor for utdanning på HiOA Nina Waaler (bildet over) skriver om rangeringen i sin blogg, og trekker blant annet fram:

— Undervisning og læring er et område hvor HiOA skårer høyt. Her har vi også hatt en fin fremgang i gjennomføring på normert tid blant bachelorstudentene og økt andelen studenter som har fullført mastergradsstudier, og hun legger til:

— Fortsatt skårer HiOA høyt på regionalt engasjement ved å levere kandidater både på bachelor- og masternivå til arbeidslivet i regionen, sampublisering med aktører i regionene og ved at det lokale arbeidslivet er sterkt involvert i praksisopplæringen av HiOA-studentene.

Et område der HiOA har ligget lavt er vitenskapelig publisering, og her henger man fortsatt etter, bemerker Waaler:

— Resultatene viser at vi har fremgang på vitenskapelig publisering, men vi har fortsatt en vei å gå på dette området. Vi skårer middels på tverrfaglige publikasjoner.

Kan skreddersys

Ved hjelp av rangeringene som ligger inne i U-Multirank kan brukerne skape sine egne, individuelle rankinger, ut fra hvilke kriterier de selv vektlegger. Man kan sammenligne universiteter etter hvordan de gjør det innen forskning, men også innen undervisning, kunnskapsoverføring, internasjonal mobilitet og regionalt engasjement.

Det er også mulig å sammenligne fagområder, f.eks økonomi, ingeniørfag, medisin, psykologi og flere andre områder.

—  Den nye U-Multirank viser igjen at det er mange forskjellige måter universiteter kan være gode på. Forskning er så klart en av dem, men mangfold er viktig for å styrke høyere utdanning som helhet, sier professor Dr. Frans van Vught, som er prosjektleder for U-Multirank i en pressemelding.