samordna opptak
To av tre studietilbud for lærere har ledige plasser
Ved 21 studietilbud av totalt 34 ulike tilbud innen lærerutdanning er det ledige studieplasser.
For grunnskolelærerutdanningene trinn 1-7 viste vårens søkertall en gledelig framgang i antall søkere, likevel viser de første tallene fra årets opptak at like mange studiesteder som tidligere, har ledige studieplasser ved grunnskolelærerutdanningene.
Mens søkertallene til høyere utdanning totalt sett viste en tydelig nedgang fra 2021 til 2022 på 12,4 prosent, var oppgangen for trinn 1-7 på 6,5 prosent i søkertall viste tallene i april. Tendensen for trinn 5-10 utdanningene viste som for hovedtallene et fall i antall søkere på 12,4 prosent.
Ledige plasser på 2 av 3 studietilbud
Nå begynner opptakstallene å bli klare. Per nå (torsdag 21. juli kl. 10.00) er det ved 21 av 34 ulike studietilbud for trinn 1-7 og også samme tall for trinn 5-10, ledige studieplasser.
Det var totalt sett ledige studieplasser ved 351 ulike studietilbud. Disse tallene endrer seg da studenter kan søke på disse plassene fortløpende.
I starten av denne uka fikk årets søkere svar på sine søknader gjennom samordna opptak og fra onsdag ble listen over hvor det finnes ledige studieplasser presentert.
Når det gjelder de ledige plassene er det førstekvinne eller mann til mølla prinsippet som gjelder.
Mange muligheter hvis du vil bli ingeniør
Det er også ledige studieplasser ved en rekke ingeniørutdanninger, både for de som vil bli elektro, data, bygg og maskiningeniør, totalt 57 utdanningstilbud har ledige studieplasser.
Reiser til lektorutdanning i Bergen
Frida Torp fyller 19 år i august og har søkt på høyere utdanning for alle første gang. Hun forteller til Khrono at hun hadde varierte studiemuligheter på ønskelisten sin, både i inn- og utland.
Sist helg fikk hun svar fra Samordna opptak, og Frida Torp har bestemt seg for å takke ja til studieplass ved Universitetet i Bergen. Hun vil gå lektorutdanning med religion.
Førstevalget til Frida var nok fysioterapi, men da hun ikke fikk plass der, forteller hun at hun er godt fornøyd med en plass på lektorutdanningen.
— Hvorfor vil du bli lærer?
— Det er et godt spørsmål. Men jeg synes det er et viktig yrke, og jeg ser mye mening i å få en utdanning der jeg i etterkant kan hjelpe unge mennesker til å få seg en god utdanning, sier Torp.
Hun synes også det er godt å tenke på at jobbmulighetene er gode.
Les hele intervjuet med Frida Torp her.