Tore Gulden
Tore Gulden er kandidat til høgskolestyret 2015-19 for de faglige (UF) ansatte. Her følger hans egenskrevne presentasjon.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tore Gulden, professor ved institutt for produktdesign, Fakultet for teknologi, kunst og design.
Jeg stiller til valg som representant for UF-tilsatte i styret for Høgskolen i Oslo og Akershus.
Hva slags rolle vil jeg kunne ha i styret?
Jeg jobber som designkonsulent, forsker og underviser. Jeg kjenner derfor både akademia og næringslivet godt. Disse ulike arbeidsmessige ståsted har gitt meg erfaring og interesse for strategisk tenkning i forhold til undervisning, forskning og profesjonsutøving i et samfunnsmessig perspektiv. I næringslivet jobber jeg mest med kartlegging, produktutvikling, strategiutvikling og rådgivning med tanke på miljø, produksjon og marked. Som professor forsker jeg på systemdesign, emosjonell design, opplevelser gjennom design og produktlevetid i en bærekraftig sammenheng.
Jeg har erfaring med styreverv både ved Norsk Form og fakultetsstyre ved TKD. I førstnevnte verv gikk styret inn for den sammenslåingen som nå er gjennomført mellom Norsk Form og Designrådet.
Åpne og grundige prosesser er avgjørende for et godt miljø blant ansatte og studenter, derfor har byråkratiet har sin klare verdi. Likefult så tror jeg at dersom HIOA skal utvikles i takt med eller i forkant av samfunnet, øke forskningsmengde og kvalitet, få bedre rennommé og bli universitet- trengs vilje til endring og et dynamisk system.
HiOA har engasjerte ansatte som vil gjøre det beste ut av jobben sin, men systemet legger ikke alltid til rette for utvikling- eller det mangler funksjoner som provoserer fram nødvendig endring.
Endringsprosesser er gjennomførbare innenfor de rammer som er gitt for undervisningssektoren. Hittil har ledelsen hatt fokus på å etablere en helhetlig og stabil høgskole. Nå er tiden inne for å forsterke HiOA sin rolle som samfunnsaktør og videreutvikle HiOA til å bli et ledende profesjonsuniversitet der studenter kan tilegne seg kompetanse og ferdigheter som gir dem jobb etter endt studie.
Kort oppsummert:
- Åpne og grundige prosesser
- Vilje til endring
- System som legger til rette for utvikling
- System som provoserer fram nødvendig endring
- Økt forsknings-aktivitet og kvalitet, flere PhD utdanninger
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!