Ingen klagegrunn på valget
Valget av ansatterepresentanter til høgskolestyret på Høgskolen i Oslo og Akershus startet med teknisk trøbbel. Men det er ingen grunn til å klage, mener lederen i valgstyret.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Saken er oppdatert med kommentar fra valgstyrets leder, Ann Elisabeth Wedø).
I dag morges, 18.mai, startet det elektroniske valget av kandidater fra de ansatte til høgskolestyret på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Valget fikk ingen god start. Det manglet et navn på listen over kandidatene som skal velges fra de teknisk-administrativt ansatte. Det var også en liten stund rundt kl.0700 i dag mulig å stemme direkte fra nettsidene til høgskolen. Dette var også en teknisk feil.
Ingen klagemulighet
Høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø, som er leder i valgstyret, skriver i en epost til Khrono at hun anser
Det er selvsagt beklagelig at fristen ikke er overholdt , men valgstyret må anses gyldig oppnevnt.
Ann Elisabeth Wedø
— Når det gjelder spørsmålet om det formelt er grunnlag for å klage på at oppnevning av valgstyret ikke skjedde 6 måneder i forkant, er det ikke lagt inn spesielle regler for dette i selve reglementet, og hun fortsetter:
— Det er selvsagt beklagelig at fristen ikke er overholdt , men valgstyret må anses gyldig oppnevnt. Etter mitt skjønn er det ikke klageadgang for dette, da slik oppnevning i seg sjøl ikke er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det er heller ikke grunn til å anta at en slik forsinkelse har hatt noen betydning for gjennomføring av valget. Det er også slik at det forrige valgstyret fungerte inntil det nye ble oppnevnt, skriver hun.
Les også
Noen ansatte blant de teknisk-administrative var heller ikke godkjent som stemmeberettigede og ikke oppført i manntallet. Deriblant to ansatte i Khrono samt de ansatte i Studentparlamentet.
Dermed var det klart for hastemøte i høgskolens valgstyre.
Hastemøte i valgstyret
På hastemøtet i valgstyret behandlet de saken med den utelatte kandidatene og om hvorvidt denne feilen var så grov at hele valget burde stanses og utlyses på nytt.
Valgstyret ledes av høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø (bildet over).
Khrono har fått tilsendt referat fra dagens møte i valgstyret. Valgstyret skriver i sitt vedtak:
«Valgstyret har kommet til at valget som ble sendt ut kl. 10.00 er gyldig. Det har da tatt hensyn til følgende:
- Valget har en varighet av 4 dager.
- Nytt valg kom på plass raskt.
- Relativt få hadde avgitt stemme før kl 09.30.
- Det er lite sannsynlig at feilen vil påvirke utfallet av valgresultatet.»
Valgstyret legger også til:
«Valgstyrets ledere vil sende en epost til alle stemmeberettigede til valget av TA-representant om at feilen har skjedd, og at de som avga stemme før kl.09.30, må stemme på nytt. Det vil i tillegg bli sendt påminnelse til alle som ennå ikke har stemt onsdag morgen.»
Valg 18-21. mai
Valget til høgskolestyret blant de ansatte på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) avvikles elektronisk fra 18-21. mai, altså denne uken. Fredag 22. mai klokken 12.00 skal valgresultatet offentliggjøres.
På hastemøtet i valgstyret vedtok man også:
«Khrono og Studentparlamentets administrasjon er formelt deler av HiOA. Tilsatte der skal ha stemmerett på samme vilkår som HiOAs øvrige tilsatte.»
Sjekk manntallet
Hvis det er flere som ikke har fått stemmeseddelen sin på epost, men som mener de har stemmerett, kan de sjekke manntallslistene som skal ligge ute ved alle fakulteter, sentre og fellesadministrasjonen, eventuelt kan man kontakte valgstyret/sekretariatet.
Vi har også spurt valgstyrets leder om når valgstyret ble nedsatt og om hun er tilfreds med informasjonsjobben som som er gjort i forkant av valget blant annet, slik som redaktør Tove Lie i Khrono peker på i sin kommentar i dag.
Les også: Demokrati på sotteseng
(For ordens skyld: Den ene av de to journalistene som har skrevet denne artikkelen, Eva Tønnessen, er selv TA-ansatt og stemmeberettiget. Hege Larsen er frilanser og ikke stemmeberettiget).
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!