Anton Havnes

Anton Havnes er kandidat til høgskolestyret 2015-19 for de faglige (UF) ansatte. Her følger hans egenskrevne presentasjon.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anton Havnes (bildet under), professor ved Senter for profesjonsstudier.

Jeg stiller til valg som representant for UF-tilsatte i styret for Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hva slags universitet skal HiOA være – og hvordan kan HiOA-styret legge til rette for å styrke utdanning, forskning og formidling?

HiOA skal i kommende styreperiode utvikle seg til å bli et universitet med profesjonsprofil. HiOA skal profilere seg som annerledes enn de tradisjonelle breddeuniversitetet. En hovedutfordring er å konkretisere hva et universitet med profesjonsprofil bør være og å gjennomføre det.

Den største faglige utfordringen vil være å posisjonere HiOA tydelig og med tyngde som forskningsinstitusjon, samtidig som prioriteringen av utdanningene også videreutvikles og styrkes. Jeg vil arbeide for at HiOA skal utvikle fremragende profesjonsutdanninger. Det innebærer å balansere forholdet mellom utdanning og forskning, og forholdet mellom generell teoretisk kunnskap og praktisk, yrkesrettet kunnskap. Det er også å synliggjøre de sterke sidene og å identifisere og jobbe med utfordringene og forbedringspotensialet. Jeg vil arbeide for at HiOA har et særlig fokus på kvalitet i bachelorutdanningene, samtidig som master- og phd-programmene styrkes.

Primærvirksomhetene i fokus . Å styrke FoU, utdanning og formidling er hovedoppgaven til både UF-tilsatte, administrasjon og ledelse. For å videreutvikle kvaliteten på primærvirksomhetene må kontakten med forskningsmiljø, yrkesfelt og samfunnet rundt oss styrkes. Målet må være høy kvalitet og høy relevans. Jeg vil arbeide for å definere og dimensjonere ledelse, støttefunksjoner og administrasjon tydeligere slik at de tjener primærfunksjonene.

God utdanning og forskning handler om kunnskap. Kunnskap i fagene. Kunnskap om profesjonene. Kunnskap om profesjonene i samfunnet. Kunnskap om utdanning: undervisning og læring, aktive studenter og lærere som stimulerer, utfordrer og støtter. Kunnskap om rammebetingelser. Kunnskap om høyere utdanning og kvalitet i utdanningene. Men kunnskap er omstridt. Jeg vil arbeid for at HiOA evner å håndtere ulike syn på kunnskap.  Å utvikle ny kunnskap i et «landskap» med  spenninger i kunnskapssyn vil være grunnleggende i utviklingen av et universitet med profesjonsprofil. Et sterkt HiOA må ikke bare kunne leve med spenninger og motsetninger, det bør få spenningene fram som springbrett for utvikling. Det er en viktig oppgave for både fagmiljøene, ledelsen og administrasjonen.

Studentene må trekkes aktivt med i utviklingen av den nye institusjonen. Det viktigste er likevel studiene. Jeg vil arbeide for at studentene møtes med tydeligere faglige krav og utfordringer, men også med faglig støtte.

Styret er et overordnet organ .  Hovedoppgaven til styret er å legge forholdene til rette for aktivitet, engasjement og utvikling i fakultetene, instituttene og utdanningene. Det skal trekke opp de store linjene og samtidig sikre at fakultetene og instituttene kan opptre med høy grad av autonomi og handlekraft. Jeg vil arbeide for at styret skal legge grunnlaget for lokal ledelse, faglig virksomhet og gode støttefunksjoner. Det skal ikke detaljstyre. Styrking av de lokale enhetene vil være en hovedoppgave i den kommende styreperioden. Det må skje samtidig med at HiOA står fram som en samlet, sterk og handlekraftig institusjon.

Som styrerepresentant vil jeg bygge på det omfattende nettverket jeg har ved HiOA. Jeg arbeider nå som professor ved Senter for profesjonsstudier, først og fremst med undervisning og FoU knyttet til utvikling av kvalitet i profesjonsutdanningene. Som forsker har jeg vært særlig opptatt av studenters læring i høyere utdanning, høyere utdanning med særlig vekt på profesjonsutdanning og arbeidsplassen som læringsarena. I mitt arbeid som underviser har jeg gleden av å arbeide sammen med lærere fra hele spekteret av utdanninger ved HiOA. Gjennom dette arbeidet lærer jeg deres utfordringer å kjenne, både det å stå i undervisningsposisjonen og det å balanser undervisningsoppgavene opp mot andre oppgaver. Gjennom forskning og utviklingsprosjekter i en rekke utdanninger har jeg forståelse for utfordringene ved å skulle prioritere forskning i en hverdag med mye trykk på undervisning og møtevirksomhet.

Kommunikasjon. Det var jeg som i styret foreslo å etablere en nettavis ved HiOA. Da Khrono ble evaluert sist høst gikk jeg inn for at avisen skulle sikte mot å bli et organ for høyere utdanning-sektoren og ikke være for ensidig opptatt av interne saker. I dag leser tilsatte ved andre institusjoner Khrono og slik holder seg orientert om utviklingen ved egen institusjon. Khrono altså har vært en suksess. Som styremedlem vil jeg arbeide for å utvikle avisen videre. Men heller ikke i den neste styreperioden kommer jeg til å ytre mine egne syn i det vell av saker som Khrono tar opp. Jeg mener styremedlemmer primært skal engasjere seg i rammene til institusjonene og de lengre linjene, og ikke flagge standpunkt i alle enkeltsaker.

Jeg er utdannet førskolelærer og har arbeidet 12 år i barnehage, tok hovedfag i pedagogikk i 1991 og dr.polit-graden i 1997. Jeg startet ved HiO i 1996 (førskolelærerutdanning) og var leder for Pedagogisk utviklingssenter fra 1997 til 2003. Jeg var professor i pedagogikk ved Psykologisk fakultet ved Universitetet i Bergen i to år, før jeg kom tilbake til HiO i 2010.

I tillegg til å ha jobbet ved tre norske høgskoler/universiteter (HIO/HiOA, UiO og UiB) har jeg erfaring fra universiteter i andre lang. Jeg har hatt forskeropphold ved flere utenlandske universitet: Melbourne (1993-94) , Helsinki (2000) , University of California San Diego (2001), Griffith University i Brisbane (2001 og 2005), Oxford (2007). Jeg har et relativt bredt internasjonalt nettverk av personer som arbeider med forskning og utviklingsarbeid i høyere utdanning.

Både som underviser og forsker har jeg hele tiden hatt høyere utdanning som temaområde. Doktorgraden min hadde studenters grep om egen læring som tema. Jeg er for tiden med i to NFR-finansierte forskningsprosjekter. I det ene studerer vi læringsutbyttefenomenet i høyere utdanning. I det andre undersøker vi forholdet mellom praksis- og forskningsbasert kunnskap i lærer- og barnehagelærerutdanning. Jeg veileder tre doktorgradskandidater som alle arbeider med tema knyttet til profesjonsutdanning, to innen sykepleie og en innen studier av yrkesfaglærerutdanning.

Jeg tok initiativet til og er prosjektleder for satsingen Fremragende profesjonskvalifisering (FPK). Her har vi etablert utdanningsrettete FoU-prosjekter ved en rekke utdanninger ved HiOA, bl.a. sikret finansiering av prosjektene. Vi holder en rekke seminarer og åpne møter, og vi driver en blogg der interessante tiltak i utdanningene ved HiOA beskrives, se http://blogg.hioa.no/fpksatsing. Jeg kjenner utdanningene ved HiOA godt gjennom både deltakelse i prosjekter, arrangør av åpne seminarer og debatter, som kursansvarlig for kompetanseutvikling ved HiOA og som styrerepresentant. Jeg stod i spissen for utviklingen og implementeringen av førstelektorprogrammet ved HiOA, som startet i 2001.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS