Førsteårsstudent Karen Setten har blitt stoppet i kontroll fire ganger på buss og bane og manglet kvittering for betalt semesteravgift hver gang. Foto: Ingvild Ytre-Arne Fjelltveit
Førsteårsstudent Karen Setten har blitt stoppet i kontroll fire ganger på buss og bane og manglet kvittering for betalt semesteravgift hver gang. Foto: Ingvild Ytre-Arne Fjelltveit

Høgskolen kaster flere hundre semesterkort

Flere hundre kvitteringer for betalt semesteravgift blir returnert til HiOA på grunn av feil adresse. Mange studenter rekker ikke å hente semesterkortet før det blir makulert etter en uke.

Publisert Oppdatert

(Saken er oppdatert med kommentar fra studiedirektør Marianne Brattland, som har mål om elektroniske semesterkort til studiestart 2014).

Semesterkvittering er beviset på at studenter som er tatt opp ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har betalt semesteravgift.

Dersom posten ikke finner fram til studenten, blir kvitteringen sendt i retur til HiOA og havner på Servicetorget i Pilestredet 46. Hentes ikke kortet innen en uke, blir det makulert.

Feil adresse

Karen Setten er en av mange studenter som har vært på flyttefot i starten av semesteret. Adresseendringer har ført til at posten ikke har funnet fram til henne, og semesterkvitteringen hennes ble sendt i retur til høgskolen.

Drømmen er en elektronisk løsning.
 

Fred Førde

Jeg rakk ikke å hente kvitteringen før den ble makulert.
 

Karen Setten

Målet er å få en digital løsning på plass til semesterstart 2014.

Marianne Brattland

— Jeg rakk ikke å hente kvitteringen før den ble makulert. Jeg visste ikke at jeg hadde fått epost om at jeg måtte hente den, for studentmailen hadde jeg ikke tatt i bruk ennå, sier hun.

Setten mener prosessen med å skaffe seg semesterkvittering er tungvint.

— Som ny student er det mye å forholde seg til. Det er vanskelig å finne informasjon om hvordan man skal gå fram for å få tilsendt en ny semesterkvittering, forklarer Setten.

Dyrt uten gyldig kvittering

Fire ganger har Karen Setten blitt stoppet av kontrollører på t-bane og trikk. Da er hun pliktig til å vise semesterkort for å ha rett til å betale studentpris.

— Jeg har logget meg inn på StudentWeb for å vise at jeg er semesterregistrert og har forklart saken for kontrollørene. Heldigvis har det gått greit, men det hadde vært utrolig surt å betale boten hvis jeg ikke hadde blitt trodd, sier hun.

Gebyret for å reise uten gyldig semesterkvittering på buss, trikk eller t-bane er mellom 750 og 900 kroner. 

Flest førsteårsstudenter

Fred Førde (bildet under) er rådgiver og koordinator ved førstelinjetjenester på Servicetorget i Pilestredet 46. Han får tilsendt semesterkvitteringen som kommer i retur til HiOA.

— At kvitteringene havner hos oss skyldes som oftest praktiske feil. Studentene glemmer å melde fra om adresseendringer eller de oppgir feil adresse på Studentweb. Jeg opplever at det er flest førsteårsstudenter som gjør disse feilene, sier han.

Så langt i år har Førde makulert rundt 300 kvitteringer som er sendt i retur, mens bare 100 er blitt hentet av studenter.

— Noen av dem som får kvitteringen sin makulert bestiller ny og henter den nye. Derfor har vi ikke helt oversikt over hvor mange som aldri henter sin kvittering. Vi holder på med utlevering fram til jul, sier Førde.

Elektronisk løsning

Fred Førde håper at man i framtiden kan få til en annen ordning på semesterkvitteringene.

— Drømmen er en elektronisk løsning, sier han.

Karen Setten er enig:

— Jeg tror det vil være veldig populært. Det er mange som har kollektivbilletten sin på mobilen. Det hadde vært mye enklere å ha semesterkvitteringen der også.

Utredes av Uio og HiOA

Betaling og registrering med tanke på semesterkort skjer gjennom Studentweb som er en del av det som heter Felles studentsystem (FS).

Daglig leder Anne-Lise Lande forteller at saken om mulig elektronisk løsning kom opp på siste møte hos FS.

— Da ble det opplyst at Universitetet i Oslo og HiOA utreder en mulighet for en slik elektronisk løsning.

FS fungerer slik at vi utvikler nye løsninger kun på oppdrag fra institusjonene. Før en slik oppgave blir prioritert og gitt oss, kan vi ikke gjøre noe med det, forklarer Lande.

Hun forteller at hun vet det finnes elektroniske løsninger for semesterkort i andre land. Om det er slike løsninger på plass utenfor selve FS-systemet på norske institusjoner vet hun ikke.

Jobber for en digital løsning 2014

— Det er åpenbart for alle at å sende ut semesterkvittering på papir og med posten verken er studentvennlig, effektivt eller brukervennlig. Vi får også en mengde returer på sendingen fordi adressen til mottaker var feil. Dette er også dyrt. Målet er å få denne tjenesten digital og aller helst som en app på linje med OBOS-medlemskap eller Ruters app for trikkebillett. Vi er på saken, og jobber med ulike løsninger. Målet er å få dette på plass til semesterstart 2014. Det beste er at semesterkvitteringer løses felles for alle utdanningsinstitusjonene. Dersom vi ikke når fram med dette vil vi lage vår egen løsning, skriver studiedirektør Marianne Brattland i en epost til Khrono fra tjenestereise i utlandet.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS