Henriett Røed (22) gleder seg til å ta fatt på lærerstudiene ved HiOA til høsten, selv om hun tror det kan bli utfordrende. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Henriett Røed (22) gleder seg til å ta fatt på lærerstudiene ved HiOA til høsten, selv om hun tror det kan bli utfordrende. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Veldig glad for plass på lærerstudiene

Henriett Røed (22) fra Tønsberg er jublende glad for studieplass på HiOA. Fra høsten av skal hun bli lærerstudent.

Publisert Oppdatert

Onsdag kveld fikk studentene selv beskjed om de hadde kommet inn der de ville eller ikke. Fredag ble hovedtallene og fakta for opptaket offentliggjort, samt oversikt over ledige studieplasser som alle kan søke på.

På høgskolen i Oslo og Akershus fulgte de begivenheten tett med et eget direktesendt program.

Glad ny student

Henriett Røed (22) er en de heldige som ble tatt opp på grunnskolelærerstudiet 5-10 trinn ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Khrono møter en glad Henriett Røed rett etter jobb på en café på Majorstua i Oslo. 

— Hva tenkte du da du sjekka samordna opptak for å finne ut om du hadde kommet inn? 

Jeg ble utrolig glad da jeg skjønte at jeg hadde kommet inn.

Henriett Røed

— Jeg var veldig spent på om jeg hadde kommet inn. Først så jeg alle andre sine oppdateringer på facebook, men tenkte at det var alt for tidlig til at inntaket hadde kommet. Da jeg skjønte at det hadde kommet måtte jeg sjekke med en gang. Jeg ble utrolig glad da jeg skjønte at jeg hadde kommet inn, sier Røed.

— Hadde du grunnskolelærer som førstevalg? 

— Nei, en time før endringsfristen gikk ut bytta jeg til journalistikk på førstevalg, og nå står jeg på venteliste for å komme inn der. Jeg har vært splitta mellom de to studiene lenge, og sleit veldig med å velge. Men jeg hadde jo grunnskolelærer som førstevalg fram til en time før, så jeg er veldig fornøyd med å ha kommet inn der. Det er tross alt enklere å være utdanna lærer og jobbe som journalist, enn motsatt, konstaterer Røed. 

Høye forventninger

Den kommende lærerstudenten har høye forventninger til både studie- og læringsmiljø, og ser fram til å komme i gang med studier igjen etter et friår fra utviklingsstudier ved Universitetet i Oslo. 

— Jeg gleder meg veldig til å komme i gang med studier igjen, ettersom jeg er ganske lei av jobben min på Meny. Dessuten har jeg hørt mye bra om studiemiljøet på HiOA og gleder meg til å treffe nye, spennende mennesker. Jeg håper også vi får gode forelesere som kan hjelpe oss til å lære raskere, kan Henriett Røed fortelle. 

— Blir du den som tar mest av i fadderuka?

— Litt moro må man jo ha i fadderuka, men nei. Jeg kommer nok ikke til å være den som slår hjul naken på St. Hanshaugen, smiler hun lurt. 

— Hva er det du gruer deg mest til med å begynne å studere igjen? 

— Jeg kan ikke si at jeg gruer meg til noe spesielt, men eksamen er helt klart det jeg gleder meg minst til. Jeg er en skippertaksstudent. Å si noe annet ville vært å lyve, ler Røed. 

Hadde et godt forbilde

Henriett Røed planlegger å fordype seg i engelsk, samfunnsfag og RLE. Hun er oppvokst i Tønsberg, og begge foreldrene er lærere. Den blivende lærerstudenten utelukker ikke at yrkesvalget kan ha noe å gjøre med oppvekstmiljøet, men sier at det er ikke den eneste grunnen til at hun har valgt læreryrket. 

— Jeg hadde en fantastisk god engelsklærer på ungdomsskolen. Hun inspirerte meg veldig. Liv Kristin var streng og stilte høye krav til oss, men vi skjønte at det var nødvendig for at vi skulle bli bedre. Hun ville at jeg og vi skulle lykkes. En sånn lærer ønsker jeg å bli. Jeg vil ikke bli hun læreren som står foran klassen, knallrød i ansiktet, gjemt bak naturfagsboka, mens jeg prøver å ha seksualundervisning, fortsetter Henriett Røed. 

Vanskelig å være nøytral

Utenom studiene har Henriett, i tillegg til jobben på Meny, deltidsjobb osm grafisk designer for bladet Monitor og er leder av Oslo Sosialistisk Ungdom. Hun tror det å kombinere studier og valgkamp kommer til å gå strålende, og mener at det er et viktig valg også for læreryrkets framtid.

— Hvis høyresiden vinner valget, blir det jo mest sannsynlig innført karakterer fra 5. klasse. Jeg vil helst slippe å rangere femteklassingene og stemple dem enten som vinnere eller tapere så tidlig. Det tror jeg ikke de har noe godt av. Dessuten vil jeg bruke tida mi som lærer på å lære bort det jeg kan.

— Tror du det kan bli vanskelig å være nøytral, med bakgrunn fra politikken?

— Jeg tror jeg har fått mange erfaringer fra politikken som kan være nyttige i lærereyrket. Det er for eksempel viktig å ha kunnskap og forståelse av samfunnet når man skal være samfunnsfagslærer. Dessuten må jeg som leder av Oslo SU være sammen med 13-åringer jevnlig. Det kan jo ikke alle studenter si. Det å være nøytral kan kanskje bli utfordrende, men jeg tror det kommer til å gå fint om jeg får god nok opplæring. 

— Så kan man si at yrkesvalget ditt er politisk motivert? 

— Nei, det kan man nok ikke. Men er det noe politikken har lært meg, så er det hvor stort behovet for flere lærere er i den norske skolen i dag. Vi trenger flere gode, kompetente, motiverte lærere. 

En digitalisert hverdag 

Når det kommer til forventningene rundt hva læreryrket kan bringe med seg, er forventningene ganske delt, men ikke overraskende

— Jeg tror ikke elever har forandra seg så mye fra da jeg var elev selv. På ungdomsskolen er man fremdeles i en usikker fase i livet, hvor man er utrygg og ikke kjenner seg selv. I den perioden er det kanskje enda viktigere med gode lærere. Forskjellen fra da jeg selv gikk på skolen må være at nå skal alt ut på nett og sosiale medier. Alt skal dokumenteres, enten på facebook eller instagram. Det kan ikke være så enkelt å være elev i dag, avslutter Henriett Røed. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS