Studentene vil både ha studentaktiv læring og digitaliserte tilbud av forelesninger og undervisning. Foto: HiOA
Studentene vil både ha studentaktiv læring og digitaliserte tilbud av forelesninger og undervisning. Foto: HiOA

Studentene ønsker seg fleksible løsninger for digital undervisning

Personvern. Studentledere ønsker seg mer digitalisert undervisning, og mener universiteter og høgskoler må finne praktiske løsninger slik at de tar vare på studentenes personvern, samtidig som forelesningene digitaliseres.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

GDPR - General Data Protection Regulation

EUs nye personvernforordning, kalt GDPR (General Data Protection Regulation), trådte i kraft i EUs medlemsland 25. mai 2018.

GDPR ble innlemmet i EØS-avtalen 6. juli og har fått virkning i Norge fra 20. juli 2018.

Du kan få bøter opp til 4 % av bedriftens omsetning, dog begrenset oppad til 20 millioner Euro.

Dette er hovedtrekkene

  • Alle selskaper skal ha en forståelig personvernerklæring.
  • Alle selskaper skal vurdere risiko og personvernkonsekvenser.
  • Alle selskaper skal bygge inn personvern i nye løsninger.
  • Mange bedrifter må ha eget personvernombud.
  • GDPR gjelder også virksomheter utenfor Europa og underleverandører.
  • Alle selskaper skal ha rutiner for avvikshåndtering.
  • Alle avvik skal varsles Datatilsynet. Det blir ulovlig å skjule avvik.
  • Alle må kunne oppfylle borgernes nye rettigheter.

Kilde: Dagens Næringsliv og Datatilsynet

Europa har fått en ny forordning for personvern. I Norge trådte de omtalte reglene kalt GDPR (General Data Protection Regulation) i kraft fra 20. juli 2018.

Det som ikke er kjent er at forordningen kan stikke kjepper i hjulene for digitalisering av undervisning, i hvert fall den undervisningen der studentene deltar aktivt.

Hvis jeg måtte velge, ville det være studentaktive læringsarenaer. Uansett så tror jeg denne måten å digitalisere undervisning på snart er litt avleggs
Sindre Kristian Alvsvåg
Leder, studenttinget, NTNU

I følge Datatilsynet er det ingen tvil om at hvis studenter blir med på opptak enten ved lyd eller bilde så må man hente inn samtykke til alle studentene før det gjøres opptak. Og sier en student nei, kan man ikke bruke løsninger med automatiserte opptak.

Datatilsynet mener også at institusjoner og selskaper i Norge burde ha løst sine utfordringer med GDPR for lengst.

Les også: Nye regler kan gi store bøter ved opptak av forelesninger

Automatiserte utfordringer

På flere universiteter og høgskoler har man lagt opp til automatiserte rutiner for opptak av de største forelesningene. Opptakene gjøres automatisk og skal man legge om til manuelle rutiner må man bruke ressurser i en helt annen størrelsesorden enn det man gjør i dag.

— Man kan ikke legge opp til at disse opptakene skal redigeres i etterkant. Da må NTNUs medieseksjon ha 50 nye medarbeidere som bare jobber med dette, sier amanuensis på NTNU, Trond Andresen.

Sindre Kristian Alvsvåg er leder for Studenttinget ved NTNU.

— GDPR skaper trøbbel for automatiske opptak av forelesninger. Hvis du må velge - vil du ha tilgang på opptak av forelesning, eller studentaktive forelesninger?

— Hvis jeg måtte velge, ville det være studentaktive læringsarenaer. Uansett så tror jeg denne måten å digitalisere undervisning på snart er litt avleggs, sier Alvsvåg til Khrono.

Og han fortsetter:

— Jeg tror vi vil se mer av tematiserte videoer som tar for seg ulike temaer i faget eller kurset, og at dette blir blandet med god studentaktiv læring når studentene er samlet med foreleser.

— Må finne midlertidige løsninger

Alvsvåg trekker fram at han ser at man kanskje må finne midlertidige løsninger fram til digitalisering av undervisning har funnet en ny form.

— Det kan jo være en mulighet at studentene stiller spørsmål etter endt forelesning og opptaket er avsluttet, men dette er ikke særlig ideelt. jeg har også sett forslag om at studenten kan sende inn spørsmål via Blackboard, altså vår læringsplattform. Studenten blir dermed ikke identifisert hverken med stemme eller bilde, samtidig som spørsmål og svar blir en del av forelesning og opptak, som verdifulle bidrag i forelesningen, nevner studentlederen.

Alvsvåg minner også om at GDPR er viktig for å ivareta studentenes personvern.

— Dette handler om at studentenes personvern blir ivaretatt på en god måte, og det er viktig at institusjonene følger forordningen, mener Alvsvåg.

GDPR fortsatt nytt på universiteter og høgskoler

Håkon Randgaard Mikalsen er leder for Norsk studentorganisasjon (NSO).

— Det må gå an å finne løsninger som både gjør at vi kan fortsette utviklingen med digitalisering av undervisning, samtidig som studentenes personvern blir ivaretatt, svarer Mikalsen Khrono når vi spør om utfordringene med samtykke og automatisk opptak av forelesninger.

Han trekker fram at det åpenbart er mange gråsoner knyttet til hvordan de nye reglene skal tolkes og praktiseres.

— Har dere diskutert GDPR og konsekvenser for studentene?

— Det er såpass nytt at vi har ikke diskutert konsekvenser som sådan enda. Vi vil bli dratt inn i debatter ettersom de dukker opp på institusjonene og diskusjonene dukker opp i organer der studentene er representert, sier Mikalsen.