Universitetet i Stavanger

Studentstyre brukte 200 000 felleskroner på Dubaitur

Ville premiere styret med blåtur etter tungt arbeidsår. Nå møter styret reaksjoner.

Studentstyret ved Universitetet i Stavanger brukte over 20 prosent av studentforeningens inntekter på å sende styret til Dubai.
Publisert Sist oppdatert

Styret for linjeforeningen for elektro og data ved Universitetet i Stavanger (UiS) brukte 200 000 kroner på en blåtur til Dubai i mars, skriver nettavisen Byas.

Også tidligere styrer har brukt blåturer for å markere slutten på styreperiodene, men det er første gang det er brukt så store summer. Vanligvis har turene gått innenlands eller til naboland, da med om lag 5000 kroner i budsjett per person. Det er tolv personer i styret som satt fra 2021-2022, og satsene er derfor tredoblet.

Reaksjoner

Blåturen var ikke oppført i budsjettet som ble presentert for foreningens generalforsamling, men ble først lagt til senere, fordi den skulle være hemmelig.

Ifølge studenter Byas har snakket med, er det reaksjoner, både på pengesummen styret brukte og på valg av reisemål. Dubai er kjent for mange og gjentatte brudd på menneskerettigheter.

Tårnet Burj al-Arab er blant de mest kjente landemerkene i Dubai.

Styreleder Gennet Våge planla turen, og tar ikke selvkritikk for valget.

– Vi jobber ikke for oss selv i styret, men for alle studentene. Det er totalt sett brukt mer på studentene i år enn på blåturen. Det er trist for oss som har jobbet og stått på i et helt år, at folk blir irriterte med en gang vi får noe ekstra. Man må gi noe tilbake til studenter for at de skal engasjere seg i styret, sier hun.

Promoterte ikke turen

Likevel skjønte hun at valget av reisemål kunne komme til å skape reaksjoner.

– Derfor har vi ikke promotert turen noe særlig, og ikke lagt ut noe på linjeforeningens kanaler. Dette er ikke et arrangement for linjeforeningen, men for styret. Det vil alltid være ulike ting i forskjellige land som ikke er bra, sier hun.

Linjeforeningen representerer 450 bachelorstudenter ved universitetet, og utgiften representerer om lag 20 prosent av foreningens inntekter, som har kommet gjennom arrangementer og bedriftspresentasjoner.

Powered by Labrador CMS