Bortgjemt eller bortskjemt?
Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne uka har det vært mye snakk om resultatene fra studiebarometeret til dette som heter NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) - (kanskje ikke sånn på bussen, men blant forelesere, studenter og politikere). For å bruke problemstillingsformelen, vil jeg i dette blogginnlegget først forklare hva NOKUT-undersøkelsen går ut på, deretter evaluere undersøkelsen med sykt (u)trendy bloggbriller (i tillegg til forskertrøya selvfølgelig, som for øvrig er ganske in på Høgskolen).
OK, først og fremst: Dersom denne undersøkelsen har gått deg hus forbi, så er det på en måte høgskolene og universitetenes svar på Spellemannprisen. Undersøkelsen viser hvor godt studentene trives på studiestedet sitt, og for å sammenligne med Spellemannprisen er det som at Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) vant prisen for årets beste barneplate eller åpen klasse. Ikke den aller gjeveste prisen (som årets spellemann eller hedersprisen), men likevel bra fordi vi vant noe.
På praksis ligger snittet på HiOA på 4,1 og det er over landsgjennomsnittet på 3,5. Med andre ord: Her fortjener vi en klapp på skulderen, men det er altså ikke sånn at alle i salen reiste seg idet prisen ble utdelt. Den største grunnen til det, er at 41 prosent svarte at de er misfornøyd med den individuelle oppfølgingen.
I likhet med Spellemannkategoriene, åpen klasse og beste barneplate, er det vanskelig å engasjere absolutt alle. Slik var det også med NOKUT-undersøkelsen. Av de 56.000 spurte studentene var det drøyt 17.000 som svarte. Jeg tror NOKUT hadde fått enda høyere deltakelse dersom de hadde stilt mer konkrete spørsmål. Her er noen forslag:
- «Er du til en hver tid sikker på hvilke kompendier som er obligatoriske og ikke?»
- «Hender det at du går deg vill i Fronter fordi du ikke vet om dokumentet ligger i ‘kullrom’ eller i en annen mystisk mappe?»
- «Hvor ofte må undervisningen flyttes til et annet klasserom?»
- «Hvor fornøyd er du med tilbakemeldingen når foreleseren din skriver ‘bra gjennomført, godkjent’ etter mange søvnløse timer med arbeidskravet?»
- «Burde ikke begrunnelse for karakter være obligatorisk (foreleserne må ha en begrunnelse uansett), slik at du eventuelt vet hva du kan gjøre annerledes neste gang (i stedet for vill gjetting)?»
- «Hva syns du om kaffen i kantina?»
Sofie Frøysaa er Khronos uhøytidelige studentblogger. Som lærerstudent og standup-komiker samler hun på gode formuleringer.
[[{"fid":"3235","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][format]":"filtered_html","field_byline[und][0][value]":"","field_image_tags[und]":""},"type":"media","attributes":{"height":"600","width":"450","class":"media-element file-default"}}]]
På fritiden kjemper hun aktivt for at kj-lyden ikke skal dø ut, og som kommende norsklærer vil hun helst tapetsere klasserommet med Ibsen-sitater.
På fredager publiseres nye innlegg fra Sofies univers. Velkommen skal du være!
… I verdens rikeste land der, altså. Jeg kan nok være enig i at det er et forbedringspotensiale i tilbakemeldinger og oppfølging (se spesielt forslag til spørsmål nr. 4 og 5), men jeg vil gjerne kaste ut en tanke (som sikkert er upopulær for mange):
Er vi litt bortskjemte på høgskolen?
Mange studenter kommer rett fra videregående når de starter på HiOA, og for min del opplever jeg at høgskolen er videregående light. Vi kan sende melding til foreleserne våre på Fronter når som helst på døgnet, og det tar (som regel) ikke lang tid før vi får svar. Vi har ofte obligatorisk undervisning. Mange forelesere setter pris på at vi sier i fra dersom vi ikke kan komme (ref: meldingsbok). Vi får ofte utsatte frister for arbeidskrav. Vi blir hele tiden minnet på at vi skal bruke Times New Roman og skriftstørrelse 12. Vi får ikke bare én eller to, men ofte TRE sjanser til å ta prøver på nytt dersom vi ikke får bestått (jeg vet ikke hvordan dette er på de andre fakultetene, men slik er det i hvert fall på lærerutdanningen). Vi har obligatoriske studieturer. Og ikke minst: Foreleserne vet hva du heter (ta den du, Blindern).
Få med deg tidligere blogger fra 2014:
«Sosiale» medier
31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.
Skjerp deg!
24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.
Nytt år, nye arbeidskrav
17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!