NRK tar selvkritikk etter at lege tegnet dyster bilde av koronasituasjonen
Sterke reaksjoner etter «Debatten»
Tirsdag kveld stilte lege og forsker Gunhild Alvik Nyborg opp «Debatten» på NRK. Det hun fortalte om koronasituasjonen, gjorde mange urolige og redde, men Nyborg får også støtte fra flere.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Se Twitter-reaksjoner nederst i artikkelen!
Koronaviruset herjer verden over, og onsdag morgen er rundt 200.000 mennesker bekreftet smittet. I Norge er tallet bikket 1500.
I dag kom også meldingen om at Norge har fått sitt fjerde koronadødsfall. Denne gangen var det en sykehjemsbeboer i Lillestrøm som mistet livet.
Fikk prate fritt
I motsetning til for eksempel Italia, der over 2500 har mistet livet, har Norge dermed få dødsfall. Men skal man tro på det lege og forsker Gunhild Alvik Nyborg fortalte under tirsdagens Debatten på NRK, kan virkeligheten bli en ganske annen hvis det ikke iverksettes enda strengere tiltak.
Nyborg tegnet et – mildt sagt – dystert bilde av situasjonen, og fikk prate relativt uavbrutt og sammenhengende i rundt en halvtime før etter hvert helsedirektør Bjørn Guldvog og overlege ved Folkehelseinstituttet Preben Aavitsland fikk komme med sine svar, reaksjoner og innspill.
Jeg er svært glad for at Gunhild Alvik Nyborg ikke leder norske helsemyndigheter. Og jeg er like glad for å leve i et land der hun kommer til orde. Men noen ekspert er hun langtfra. Takk for @Prebens ro. #debatten
— Pål Gulbrandsen (@PalGulbrandsen) March 17, 2020
— Dette er krig. Det er som å si at tyskerne er på vei, men det er ikke så farlig fordi de ikke kommer sikkert ikke til å gjøre så mye skade. Vi kan ikke ha den holdningen, sa Nyborg i starten av sendingen.
— Vi må skjønne at nå må vi våkne. Det er ikke sånn at det alltid er riktig å la være å fortelle folk sannheten. Vi må vite, det er skummelt og skremmende, men vi er nødt til å brette opp ermene og sloss. For å vinne dette, må alle forstå hva vi har med å gjøre, og alle må delta og ta det på dypeste alvor, fortsatte forskeren, etter at programleder Fredrik Solvang kalte den forrige uttalelsen hennes for en «voldsom metafor».
— 150.000 kan dø
Nyborg sitt hovedbudskap kan sies å være at for å hindre det man må kunne en total katastrofe som følge av koronautbruddet, så må alle landets innbyggere isolere seg fullstendig i minst 14 dager, og det er kun de som har svært kritiske samfunnsoppgaver som kan få bevege seg utendørs – når de må.
En lege og forsker fra OUS Rikshospitalet kjører beinharde analyser og metaforer om #korona i Norge akkurat nå #nittenførti, #blücher og #tyskinvasjon i #debatten med @fredriksolvang. Spent på kommentarene som kommer i etterkant. Er hun langt ute på tur, eller bør hun lyttes til?
— Morten Meyer (@MortenMeyer) March 17, 2020
Hun uttalte også at dersom det ikke ble innført strengere tiltak fra myndighetshold snarest mulig, så viser prognoser at opp mot 150.000 av landets innbyggere kan komme til å miste livet som følge av covid-19, som er navnet på sykdommen det nye koronaviruset fører med seg.
— Jeg er redd at vi ut ifra denne voldsomme smitteøkningen vi har sett her de siste dagene kan risikere å komme i en posisjon hvor samfunnskritiske posisjoner kan være truet. Hvis helsevesenet slutter å fungere fordi for mange her blir syke, vil alt falle sammen, og da vil vi se tall som er verre enn det vi ser i Italia, så dette må Norge ta på det aller største alvor med en gang. Dette er åpenbart ikke influensa, og det likner mer på en pest, kom det fra Nyborg.
Hun viste også til Kina, der strenge tiltak som full isolasjon etter sigende har ført til lavere smittetall.
— Vi har ingen kontroll, det er ingenting som tilsier at kurven vil flate ut, sa OUS-legen og forskeren.
Fikk svare etterpå
#nrkdebatt vi tester og tester. Samtidig så får ingen av de jeg kjenner en test - enda de er syke. Gamle gubber gjør det gubber er best på og forsvare seg.
— Marianne Hagelia (@mhagelia) March 17, 2020
Bjørn Guldvog og Preben Aavitsland fikk på langt nær like mye taletid under sendingen tirsdag kveld, men brukte minuttene de fikk på bortimot å avfeie de fleste av påstandene og ytringene Nyborg hadde kommet med.
– Vi har ikke en strategi for å stenge ned landet og forsøke å stoppe spredningen totalt, svarte sistnevnte på isolasjonsforslaget fra Nyborg.
– Vi må la epidemien gå langsomt, slik at helsevesenet rekker å holde tritt med utviklingen. Det betyr at det blir dødsfall, fortsatte overlegen.
Helsedirektør Bjørn Guldvog uttalte at Norge satser alt på å redde så mange som mulig. Han mener Norge er et av de landene som gjør mest for å stanse spredningen av koronaviruset.
I etterkant av sendingen stormet det på sosiale medier. Særlig på Twitter var reaksjonene sterke, både fra folk innenfor og utenfor forsknings- og helsesektoren. Det Gunhild Alvik Nyborg fortalte om koronasituasjonen, gjorde mange urolige, men mange mener også at Nyborg har rett, og at den norske befolkningen nå må ta realitetene innover seg i en større skala enn det som har vært tilfelle til nå.
NRK tar selvkritikk
Mange er også opptatte av NRKs fremstilling av det hele, og at Nyborg fikk mye mer taletid enn de to andre debattdeltakerne.
Blant de første som var ute og meldte på Twitter tirsdag kveld, var en av debattdeltakerne selv, Preben Aavitsland:
Nei, @fredriksolvang, her var det dårlig fordeling av taletid. Dermed ble en rekke stridspunkter hengende i lufta. #debatten
— Preben Aavitsland (@Prebens) March 17, 2020
Onsdag morgen gikk programdirektør i NRK, Knut Magnus Berge, ut og tok selvkritikk.
Til Medier24 understreker han at han svarer på vegne av programmet og at poenget med debatt er å få inn nye stemmer, men at det ble en krevende form da Nyborg var med i studio, mens Guldvog og Aavitsland var med på videochat.
— Det er i seg selv krevende. Og motforestillingene mot hennes måte å tenke på kunne med fordel fått mer plass.
– Hva mener du om kritikken fra Aavitsland om skjev taletid?
– Jeg skjønner det at han tenker det og gir han rett i at vi med fordel kunne brakt motforestillingene tidligere og tyngre inn.
Fredrik Solvang har også vært ute og uttalt seg onsdag morgen. Til VG sier programlederen at han er enig i at intervjuet og antall kritiske spørsmål til Gunhild Alvik Nyborg kan diskuteres, men sier også:
– Det er komisk og ironisk at mye av kritikken handler om at vi gir intervjuobjekter god tid til å svare uten for mange avbrytelser slik at de får fullført alle resonnementer. Det er stort sett det vi får kritikk for ikke å gjøre.
Scroll deg nedover i artikkelen for flere Twitter-reaksjoner...
I kveld bommet Debatten stygt. De lot en amatør få fritt spillerom med feil empiri, uforståelige resonnementer og mye følelser. Jeg tror knapt noen smittevernekspert i verden er enig med Dr. Nyborg @fredriksolvang
— Kristian Gundersen (@KristianGunder) March 17, 2020
Det har gått prestisje i saken om coronaviruset. Verken @Helsedir eller @Folkehelseinst vil lytte til Nyborg. Hun er en klar trussel for våre helsemyndigheter. Etter å ha sett på #nrkdebat i kveld, har jeg liten tillit til Aavitsland og Guldvåg. De utstråler usikkerhet!
— Stein Erik Ulvund (@steinerikulvund) March 17, 2020
Der sporet NRK sin ellers flinke debattredak fullstendig av. Dette er ille! Vi trenger sans og samling, ikke det motsatte i andre potens. @fredriksolvang hva skjer med deg? Strategien om å nedkjempe viruset på to uker og så stenge grensene til pandemien er forbi.....
— Trude Basso (@TrudeBasso) March 17, 2020
#Debatten
Blir meir stressa av dei to på veggen enn ho på golvet. #nrkdebatt
— Stig Hjelmeland (@SHjelmeland) March 17, 2020
Våkner opp, logger på twittern etter tolv timers paus og har bare ETT spørsmål: HVA sa Gunhild på Debatten?!
— Anna Kvam (@anna_kvam) March 18, 2020
Kan si mye om #Debatten i kveld og jeg har virkelig ikke medisinsk kunnskap til å vurdere innholdet. Men snakk om rake pucker og meningers mot fra Gunhild Nyborg. Det er noe befriende med fagfolk som utstråler at de mener det de sier av hele sitt hjerte. Bra også med motstemmer.
— Randi Gustad (@TV2Gustad) March 17, 2020
#debatten Gunhild Alvik nyborg er en modig og tydelig kvinne som fikk tåka til å lette. Jeg ble ikke skremt! Hadde AS Norge reagert i en tidligere fase ville vi antagelig hatt et annet scenario. Savner flere som henne. Takk også til Fredrik Solvang!
— Veslemøy Munkelien (@VMunkelien) March 18, 2020
I går:
— Gunnar Vidnes (@GVidnes) March 18, 2020
- Skal du sjå Debatten?
- Nei.
- Kvifor ikkje?
- Er redd nok. Tek epedimien på det største alvor.
I dag: Trur eg gjorde rett.
Da har jeg sett Debatten. Gunhild Nyborg prøver å balansere varsel om alvor med strategi for å komme ut av dette på en god måte. Det koker og hun er tydelig og bestemt. Det trenger vi. Hun tørr å tale i mot de som lønner henne. #korona @fredriksolvang
— Terje Helland (@terjehelland) March 17, 2020
Dersom en faktisk leser rapporten som ble brukt i gårsdagens #debatten så ser en at flere av Gunhild Nyborgs påstander var, i beste fall, feiltolkninger av rapporten.
— Gard Aa. S. Johanson (@GardJohanson) March 18, 2020
Denne situasjonen er alvorlig, ja, men den typen retorikk er i seg selv farlig og i verste fall dødelig... https://t.co/Liw73EffeN
Vi bør huske at media og vårt private mediebruk kan forsterke krisestemning og nedgangstider. #Debatten på NRK i går kveld bør være en vekker. Vi må søke fakta. Være kildekritisk. Lytte til kloke fagfolk. Ikke dommedagsprofeter. Link til én kilde her: https://t.co/CYW7tq9DGe
— Maria Moræus Hanssen (@MariaMoraeusH) March 18, 2020
Debatten på NRK lar ein lege spre frykt i beste sendetid. Synsing, tro og udokumenterte påstander uten at noen fra myndighetene får motsvar eller at programlederen stille kritiske spørsmål.
— Kjartan Øvstedal (@ovstedalen) March 17, 2020
Debatten på NRK nå, med lege Gunhild Nyborg, er det aller, aller mørkeste så langt i den norske korona-diskursen. Wow
— Markus Slettholm (@Slettholm) March 17, 2020
Å legge seg etter #Debatten i kveld er som å legge seg etter et møte med Hufsa. God natt!
— Eivind Kallevik (@EivKalle) March 17, 2020
Godt at FHI tror så mye i debatten, det hjelper sikkert. Skaper jo mye tillit med den type kommunikasjon #nrkdebatt
— Runar Thorsrud (@runartho) March 10, 2020
Helt utrolig å la denne dommedagsprofeten få spre budskapet sitt på NRK.
— Bjørn Faarlund (@P4faarlund) March 17, 2020
Fagfolkene får bare kommentere på dårlig skype-linjer. #debatten
Da er det bare å sette seg tilbake og vente på at Helsedirektoratet og FHI skal forsøke å tilbakevise og angripe forsker Gunhild Alvik Nyborg sterke opptreden på #NRK #debatten. Ellers blir det vel panikk i Oslo i morgen og alle rømmer til fjells?
— Roar Valderhaug (@rabalderhaug) March 17, 2020
Jeg synes faktisk det er betenkelig med legen som nå får lov til å spre sin bekymring og panikk uten filter på Debatten! Hva godt skal dette gjøre oss? @fredriksolvang #debatten
— Marit Høigilt (@marhoi) March 17, 2020
Angående debatten på NRK i går. Kan vi virkelig stole på en lege og forsker som vil brette opp armene?
— Håvard Lian Kleiving (@HKleiving) March 18, 2020
Rett på sak av lege og forsker på OUS, Gunhild Ålvik Nyborg.
— Siv Stillvåg (@S_Elisabeth_S) March 17, 2020
Ingen grunn til å pakke noe inn lenger. Antall smittede øker fort.
Mer testing. Mye mer.
Steng alt. Kvel viruset.💪 #debatten
I #debatten fremstilles Gunhild A Nyborg som ekspert og får lang taletid til å skremme vettet av folk. Hun har skrevet en doktoravhandling om medisinbruk blant endre? Hun har aldri forsket på pandemi? Hva gjør hun fortjent til oppmerksomhet? @fredriksolvang @JanAageFjortoft
— Atle Guttormsen (@atlegutt) March 17, 2020
Nå må du bremse dama @fredriksolvang @debatten Hun påstår INGEN har tenkt på de samfunnskritiske funksjonene.... Våre myndigheter har knapt snakket om noe annet, siden tiltakene ble innført.... Fint med uenighet, men da må de involverte være etterrettelige med fakta.
— Kjersti Almåsvold (@Kjerstigo) March 17, 2020
Debatten i går kveld var rart å se på og splitter nok folket mer enn å samle. Personlig: Meget spesielt å være vitne til en monolog der feil tall blir brukt og kontroversielle meninger ikke får noen kritiske spørsmål. Mulig hun har «rett» - men monologen er skivebom. #nrkdebatt
— Lars Idar Waage (@larsidar) March 18, 2020
#Debatten Jeg har lest mye fra Italia tidligere i dag, og tror kanskje Nyborg har skjønt at det er verdt å ta støyten med å sitte i kveld hos @fredriksolvang
— Unni May Danielsen (@UnniMay) March 17, 2020
Hadde hun vært mann ville hun blitt hørt på, men tror neppe #fhi vil tørre å la seg påvirke.
Modig dame.
#debatten er jo som eit godt gamaldags dommedagsmøte i kveld. Dei gode barndomstraumene strøymar på!
— Oddvar Vignes (@Oddvig) March 17, 2020