Spurte om å flytte flygerutdanning — fikk nei

Publisert
På Bardufoss er det både sivil og militær flyplass. Foto: flickr.com/paulio geordio
På Bardufoss er det både sivil og militær flyplass. Foto: flickr.com/paulio geordio

Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet har vurdert å ha Tromsø som base for den operative delen av flygerutdannigen. Men Avinor sier nei. Flygerutdanningen er organisert slik at studentene det første året er i Tromsø. De to neste er de på Bardufoss. Her foregår den praktiske flytreningen.

— Det er mange fordeler med å være på Bardufoss. Det sier Bengt Svendsen. Han er seksjonssjef for luftfartsfag ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT). -På Bardufoss er ikke flystripen så belastet som den i Tromsø. I tillegg er de som bor på Bardufoss vant til skolefly i lav høyde, forteller Svendsen.Men både undervisningslokaler og bofasilitetene er gamle. I tillegg synes studentene de er for langt unna det akademiske miljøet.—Flyinstruktørene bor i hovedsak på Bardufoss. Men studentene har blant annet noen tunge teoretiske fag, og de skal skrive bacheloroppgave. De vitenskapelig ansatte befinner seg stort sett i Tromsø, så veiledning og akademisk oppfølging blir utfordrende, sier Svendsen.

Det var Nordlys som først skrev om saken.De siterer lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen, som skriver at «Lufthavnen er negativ til en delvis eller full etablering av UTSAs operative virksomhet i Tromsø.» UTSA står for University of Tromsø School of Acitiation. Svendsen sier til Nordlys at det er dyrt å være lokalisert på to ulike steder.

Folkebladet har også skrevet om saken, og intervjuet Nils Foshaug. Han er engasjert som prosjektleder for Arctic Aciation Center på Bardufoss. — Utsa er en naturlig del av prosjektet jeg skal jobbe med. Vi skal være med å bidra til at alt det både Utsa og studentene trenger kan gjøres noe med. Hvert år utdannes omlag 24 studenter fra UTSA. Fra høsten er det også mulig å ta mastergrad i luftfartsvitenskap.

(Hilde Kristin Strand/Khrono)