«Sosiale» medier
HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På HiOA sin Facebook-side gjør høgskolen sitt ytterste for å connecte med studentene. Det viser seg derimot at responsen fra studenter er lav (legg merke til at jeg fikk dette til å høres ut som seriøs forskning).
Som vi alle vet burde bedrifter og institusjoner benytte seg av sosiale medier for å nå ut til sine brukere (spesielt ifølge menn over femti som ønsker å vise at bedriften er moderne. Og i følge Trine Grung). I dette innlegget skal jeg vurdere hvordan høgskolen benytter seg av det sosiale mediet, Facebook (Internettfenomen. Muligens kommet for å bli, red anm.).
Det er særlig ett inntrykk jeg sitter igjen med: Det er få ting som er så trist som når noen blir left hanging. Særlig på internett - da er det ekstra synlig. Det er litt som han kule faren som sier «LOL» og «hva skjera» når sønnen har kompiser på besøk. Dere kjenner følelsen. Så vondt.
Se for eksempel dette:
Høgskolen er entusiastisk og spør om vi har hatt en good weekend. Det er jo en veldig hyggelig ting å spørre om, men det er ingen som svarer (au). Jeg er usikker på om HiOA kunne gjort noe annerledes for å få noen svar her. Det kan rett og slett være at ingen hadde en spesielt bra helg, og at det er grunnen til mangel på svar.
Eller hva med denne:
Her skriver høgskolen på norsk (viser at de behersker flere språk), og det kan være noe av grunnen til at de endelig får svar. De er ungdommelige og spør hva som skjer i helga (pluss for at de ikke bruker smiley, det hadde rett og slett blitt for mye for meg). Kudos til herr Nysæter, selvfølgelig, som legger igjen en aldri så liten humoristisk kommentar på HiOA sine vegne. Og som dere ser, høgskolen er ikke snaue med å kaste seg på! Det er ingen tvil om at HiOA har selvironi og ser sin rolle her. Igjen, litt sånn far og sønn. De hadde fått ekstrapoeng om de hadde slengt med taco og gullrekka for satirens skyld.
Nytt eksempel:
Denne gangen viser de at de kjenner til bruk av smiley, og statusoppdateringen er mer folkelig enn ungdommelig. Som vi kan se er ikke akkurat studentene i kommentarfeltet veldig begeistret, men Høgskolen gir seg ikke! Og her fungerer farsrollen godt: «men litt tid til snø… når den først her»… (Velger å overse at setningen er ufullstendig). Med andre ord: HiOA unner oss litt fritid, og her har vi det skriftlig.
På dannelseseminaret forrige uke hadde fagpolitisk ansvarlig i arbeidsutvalget til Norsk studentorganisasjon, Tuva Aune Wettland, et innlegg om dannelse og bruk av sosiale medier. Hun oppfordret foreleserne til å være mer aktive på nettopp sosiale medier, fordi det er der studentene er. Mange forelesere legger ut linker på Fronter (og hvem henger på Fronter og trykker f5 for å se om det har skjedd noe nytt), men her kunne de med fordel lagt det ut på for eksempel Twitter. Hun snakket om bloggenerasjonen, og at høgskolen hele tiden må være forberedt på de stadig økende IKT-kunnskapene blant studentene.
HiOA sin Facebook-side viser at de er med på det som skjer ;), men når de først har bestemt seg for å satse på den ungdommelige sjargongen, syns jeg like godt at de kan dra den enda lenger. De kan for eksempel lage artige videoblogger fra ansattkantinene, og ha Dagens Outfit blant foreleserne. De kan arrangere spenstige konkurranser der en kan vinne solkort fra Brun & Blid (eller Akademika for å være innafor). Da er jeg faktisk 110 % (bloggsjargong) sikker på at responsen blir bedre. (Ikke at jeg skal si noe - det er ingen som kommenterer på denne bloggen heller, HiOA, så vi kan lage støttegruppe sammen - på Facebook, selvfølgelig).
Have a goooood weekend!
Sofies univers er Khronos uhøytidelige studentblogg. Det publiseres ny hver fredag. Dette er den tredje i 2014. God helg!
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!