Studenter og lærere jobber sammen under sommerskolen på HiOA. F.v. student Mary Berg, datalærer Martin Vollenweider, student Zhi Chang og student Nan Chen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Studenter og lærere jobber sammen under sommerskolen på HiOA. F.v. student Mary Berg, datalærer Martin Vollenweider, student Zhi Chang og student Nan Chen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Lavbluss for sommerskolen i år

Den offisielle sommerskolen ved HiOA arrangeres ikke i år. Men Jorid Grimeland og Helge Høivik arrangerer sine egne sommerkurs for internasjonale studenter.

Publisert   Sist oppdatert

De internasjonale studentene som har søkt på hjemmesiden til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) etter årets sommerskole har fått melding om at det ikke er noe tilbud i år, at sommerskolen er under omstrukturering, men at de kan komme tilbake etter oktober 2014 for å se hva som eventuelt blir tilbudt sommeren 2015.

SE OGSÅ: Summer School 2014

To sommerkurs

To ansatte arrangerer likevel sine egne sommerskolekurs; høgskolelektor Jorid Grimeland på Fakultet for helsefag, tilbyr kurs i International Public Health og dosent Helge Høivik holder undervisning i Learning and Teaching in a Digital World (LATINA).  Begge kursene pågår nå. 

Etter seks år på rad med internasjonal sommerskole, hadde Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) besluttet å gi sommerskolen en pause i år. Grunnen var at opplegget har vært ustabilt de siste årene og antall kurs og deltakere har variert kraftig. Opplegget er nå under revisjon. De to som  «holder butikken åpen» sørger dermed for at HiOA fortsatt er synlig for internasjonale samarbeidspartnere.

Det man lærer på et slikt tre ukers kurs tilsvarer kanskje det man lærer i en hel bachelorgrad i Uganda.

 

Gilbert Niwagaba
Sommerskolestudent på International Public Health

Det mangler en underliggende tankegang om tretermins-ordning på høgskolen.

Helge Høivik
Dosent og sommerskolelærer

— Hvis du stenger en restaurant i tre uker, kan du miste alle gjestene og merkevaren din som du har skapt gjennom flere år, sier dosent Helge Høivik (bildet under) ved læringssenteret. Han er et av navnene bak initiativet til å opprettholde sommerskolen i år.

Mangler tre-termin-intensjonen

Høivik mener at det har vært strid om hva sommerskolen skal være, helt siden den ble opprettet ,og at høgskolen mangler en grunnleggende tanke om ambisjonsnivået på sommerskolen. Blant annet viser han til at fakultetene har blitt tilbudt 40 000 kroner for hvert kurs de kunne tenke seg å tilby, men at ingen har respondert.

— Det mangler en underliggende tankegang om tretermins-ordning på høgskolen. Dermed får ikke fakultetene god nok institusjonell back-up for sommerskolen. Fakultetene er på sin side opptatt med sine store problemer. Sommerskolen er ikke forankret godt nok i agendaen til deres, mener Høivik.

Han understreker at det er helt greit å si at man ikke vil ha sommerskole og legger til:

- Men om man engang har bestemt seg for å ha det, skal man gjøre det ordentlig.

Oppfordrere lærerne

Høgskolelektor ved Fakultet for Helsefag (HF), Jorid Grimeland (t.h. bildet under) er hovedansvarlig for sommerkurset International Public Health. 

— Den nye rapporten er spennende. Så får vi se om fakultetene omfavner funnene og motiverer sine ansatte, sier Grimeland og oppfordrer alle lærerne på HiOA til å vurdere og tilby kurs om sommeren.

— Det er veldig lærerikt for oss også. Vi får møte studenter og samarbeidspartnere fra andre steder i verden. Det er rett og slett et fantastisk privilegium, sier hun.

Mange muligheter med sommerskole

Hva som skjer videre med selve sommerskolen ved HiOA er ikke avklart ennå, men Seksjon for internasjonalisering har sammen med en arbeidsgruppe utarbeidet en rapport om tilstanden. Rapporten er nå sendt til fakultetene og rektoratet for videre oppfølging.

— Som en del av arbeidet med gjennomgangen av sommerskolen har arbeidsgruppen hatt gode diskusjoner med fakultetene om hvordan sommerskolen kan bli brukt til strategisk internasjonaliseringsarbeid, sier sjef ved Seksjon for internasjonalisering, Benedicte Solheim.

Studentassistent Henriette Andersen (bildet under) ved Seksjon for internasjonalisering har jobbet med det praktiske rundt sommerskolen. Hun kan se at HiOA får internasjonal anerkjennelse gjennom sommerskolen.

— Mange av studentene jeg har snakket med sier at de har hørt om HiOA gjennom sine medstudenter som har vært her før. Sommerskolen fungerer som et godt promoteringsverktøy for høgskolen, sier Andersen.

Strategisk verktøy

Både Høvik og Solheim peker på at sommerskolen kan være et godt strategisk verktøy for fakultetene

— Det overordnede målet for sommerskolen er å bidra til økt internasjonalisering ved høgskolen. Sommerskolen kan for eksempel brukes til rekruttering av gode kandidater til HiOAs engelskspråklige mastergrader, sier Solheim.

— Gjennom sommerskolen kan man etablere langsiktige, internasjonale partnerskap som blir gode støttepunkter, sier Høivik.

Artikkelen forsetter under bildet

Fakultetene er ansvarlig for kursene

Benedicte Solheim (bildet over) poengterer at Seksjon for internasjonalisering er en støttespiller for fakultetene og kan bidra med administrativ koordinering og praktiske tilrettelegging for gjennomføring av sommerskolen, men at det er fakultetene som er ansvarlig for å utvikle og tilby gode sommerkurs.

— For at sommerskolen skal fungere som et godt, strategisk verktøy er det en forutsetning at den inngår i fakultetenes strategier, planer og budsjetter, sier hun.

Online siden mars

Det er stille tider på campus ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Gangene er tomme, kantinene er stengt og klasserommene forlatt. Mens flesteparten av studenter og ansatte har tatt sommerferie, har 24 studenter fra ulike steder i verden åpnet pensumbøkene og tatt fram skriveblokk og penn for å skaffe seg kunnskap og studiepoeng.

Deltakerne på Learning and Teaching in a Digital World (LATINA), har siden mars vært med på online-forelesninger og jobbet med hverandre over skyene. Først i Oslo har de mulighet til å jobbe med hverandre ansikt til ansikt.

Fra Kina til Oslo

Den kinesiske studenten Xiao Huan Yu (24) (t.v. bildet over) fra Peking University er en av de sju studentene som er med på LATINA-kurset i Oslo. Hun liker seg godt på sommerskolen.

— Det er veldig lærerikt her. Vi har jobbet over internett siden mars, og nå har vi møtt hverandre og jobber ansikt til ansikt. Jeg har aldri opplevd et slikt kursopplegg og et slikt klasserom før, sier Yu.

Medstudenten Nan Chen (24) (tredje f.v. bildet over) fra The Capital Normal University i Kina kjenner seg selv igjen:

LATINA er et utmerket kurs. Det er veldig interessant. Den lærdommen jeg får her skal jeg ta med meg tilbake til landet mitt og videreføre til mine medstudenter og lærere, sier Chen. Hun er spesielt opptatt av MOOC-strømmen og ønsker å jobbe innenfor dette feltet. 

Internasjonal helse

Sju etasjer over har flere framtidige sykepleiere, ergoterapeuter og helsepersonale fra ulike land samlet seg for det andre kurset i sommerskolen, International Public Health. I likhet med Yu og Chen fra LATINA-kurset, synes disse studentene også at sommerskolen er veldig lærerik.

— Dersom jeg hadde hatt dette kurset i hjemlandet mitt, hadde jeg visst hva man skulle snakke om på forhånd. Men her er det mennesker fra over hele verden, og alle har ulike synsvinkler. Dette er veldig lærerikt siden vi får se saker fra flere perspektiver, sier ergoterapistudent Calen Crate (25) (t.v. bildet over) fra Western University i Canada.

— Internasjonal folkehelse blir stadig viktigere med økt globalisering. Derfor er det veldig spennende å høre på erfaringene studenter og sykepleiere fra andre land har, sier norsk-flippineren Ara Durano (30) (t.h. bildet over) som er utdannet sykepleier fra Diakonhjemmet. Motivasjonen hennes for å ta sommerkurset på HiOA er manglende undervisning med internasjonale deltakere på sitt eget studium.

Tilsvarer en bachelor

De internasjonale studentene har annerledes bakgrunn, de har ulike intensjoner om kurset og de har forskjellige ambisjoner i livet. Noen er ikke sikre på hva de skal gjøre etter skolen, mens andre har bestemt seg for videreutdanning. Men en som har et tydelig og klart mål, og som skiller seg fra de andre, er Gilbert Niwagaba (28) (bildet under) fra Uganda.

Niwagaba har en bachelorgrad fra hjemlandet og en mastergrad fra Universitet i Oslo (UiO). Kledd i sort dress og lyseblå skjorte sitter han omtrent midterst i klassen og følger nøye med på det foredragsholderen sier. Det er hans interesse for folkehelse som har motivert ham til å delta i sommerkurset på HiOA.

— Kurset er veldig lærerikt fordi det er mye informasjon som er tilgjengelig. Det man lærer på et slikt tre ukers kurs tilsvarer kanskje det man lærer i en hel bachelorgrad i Uganda, sier Niwagaba.

— Det er veldig mye mangel på kunnskap om folkehelse i hjemlandet mitt. Derfor ønsker jeg å ta med meg det jeg lærer her, og bidra til menneskene som lever og bor der, sier han.