De norske femteklassingene er best i Norden i matte
Mens rapporten om barne- og ungdomsskoleelvene i realfag heter «Vi kan lykkes i realfag», har man en mer pessimistisk tittel for videregående skole: «Ett skritt fram og ett tilbake».
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Les også: Mener algebra-trøbbel er kritisk
Tirsdag 29. november presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen resultatene fra to store internasjonale undersøkelser om elevers kompetanse i matematikk og realfag. 57 land er med i det som blir kalt TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study.
Norge deltok i 2015 med elever på 4., 5. 8. og 9. trinn. På hvert trinn deltar ca. syv prosent av elevene. 140 norske skoler på barnetrinnet og 144 skoler på ungdomstrinnet var med i undersøkelsen.
TIMSS blir gjennomført kvart fjerde år. Norge har vært med i 1995, 2003, 2007, 2011 og 2015.
Les Svein Sjøbergs kronikk: Snart klart for flere skandaler fra TIMSS og PISA
Norske 5. klassinger best i Norden i matematikk
De norske elevene utmerker seg i matematikk på barnetrinnet. På ungdomstrinnet gjør norske elever det middels godt både i matematikk og naturfag.
— Dette viser at mye går bra i norsk skole. Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Dette viser at mye går bra i norsk skole. Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av.
Torbjørn Røe Isaksen
Av de europeiske landene er det bare Russland og Nord-Irland som gjør det bedre i matematikk enn de norske elevene på 5. trinn.
— Vi ser en positiv trend fra innføringen av Kunnskapsløftet, som ble utviklet av Kristin Clemet og Regjeringen Bondevik 2, og frem til i dag. Kunnskapsløftet representerte et viktig skifte i skolen - der man ble mer opptatt av hva elevene lærer, understreker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
I naturfag presterer norske 5. klassinger på nivå med land som Sverige og England, men lavere enn Finland og USA.
Middels gode på ungdomstrinnet
— TIMSS-rapporten har fått navnet Vi kan lykkes i realfag. Vårt klare mål er at det skal vi. Sammen med elever, lærere, rektorer og kommuner skal vi greie det. TIMSS 2015 viser at vi er på god vei, sier kunnskapsministeren.
På 9. trinn er norske elever middels gode i matematikk sammenlignet med andre europeiske land. De norske elevene skårer høyere enn Sverige og er på nivå med England og USA. Også i naturfag presterer de norske 9. klassingene middels godt.
Forskerne peker på at norske elever har få undervisningstimer i naturfag sammenlignet med de fleste andre land.
— Vi har lagt frem en ny realfagsstrategi og innført én ekstra time naturfag på barneskolen. Nå må vi se om vi kan få mer naturfag på timeplanen også i ungdomsskolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Skiller seg fra andre
Der TIMSS skiller seg ut fra noen andre undersøkelsen er fordi de tar med seg flere forhold i undersøkelsen. Gjennom spørreskjemaer samles det i tillegg inn relevant informasjon om elevene, lærerne og skolene som brukes i analysene av datamaterialet.
Det er forskere på institutt for lærerutdanning og skolefag på Det utdanningsvitenskapelige fakultet på Universitet i Oslo som har jobbet med den norske delen av undersøkelsen.
Forsker Ole Kristian Bergem fra dette instituttet skal legge fram resultatene fra TIMSS, mens forsker Liv Sissel Grønmo fra samme institutt skal legge fram resultatene fra TIMSS Advanced.
Også for videregående
TIMSS Advanced måler elevers kompetanse i matematikk og fysikk på 13. trinn, altså siste trinn i videregående skole.
TIMSS Advanced gjennomføres i 2015, og Norge deltar med elever fra Matematikk R2 og Fysikk 2. TIMSS Advanced har tidligere blitt gjennomført to ganger, i 1995/1998 og i 2008. Begge disse gangene deltok Norge med tilsvarende elevpopulasjoner.
Andelen elever som tar matematikk og fysikk det siste året på videregående skole er lavere i Norge enn i andre europeiske og nordiske land.
— At så få velger realfag på høyt nivå, er noe vi tar alvorlig, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
TIMSS Advanced er en internasjonal studie som måler elevers kompetanse i matematikk og fysikk det siste året i videregående skole. I Norge tok kun 6,7 prosent av elevene fordypning i fysikk og 10,6 prosent av elevene matematikk på høyeste nivå. Andelen elever som velger disse fagene har gått ned.
— Det bør bekymre oss at et land som er tuftet på realfagskunnskap sliter med svak rekruttering til fysikk og matematikk. Vi må vise at realfag åpner dører til spennende studier og gir gode jobbmuligheter, sier kunnskapsministeren.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!